Adrian Câciu trebuie să vină cu explicații privind reducerea TVA. Ionuț Stroe: Nu ministrul Energiei trebuie să facă acest calcul

Purtătorul de cuvânt al Partidului Național Liberal (PNL) a vorbit despre măsurile privind prețurile carburanților și spune că plafonarea acestor prețuri este egală cu o măsură suportată de bugetul de Stat, motiv pentru care o astfel de propunere ar putea exista pe masa Guvernului doar dacă bugetul de Stat își permite să o susțină.

De asemenea, Ionuț Stroe spune că ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, ar trebui să le spună românilor cât este de sustenabilă, pe termen lung, scăderea de TVA.

”Haideți să lămurim puțin lucrurile, mai mult decât liniile de partid sau lucruri de genul. Plafonarea prețului, în acest moment, echivalează cu o măsură suportată de la bugetul de Stat luată, bineînțeles, ca oamenii să plătească mai puțin. O soluție similară, aplicată carburanților, după modelul din zona gazului, ar putea să fie pe masa discuțiilor Guvernului, dar doar dacă bugetul de stat ar putea să mai suporte încă o asemenea măsură.

Furnizarea de gaz către populație și vânzarea de carburant, în aceste stații de distribuție, sunt cu un rulaj financiar imens, de asta efortul statului ar fi unul peste măsură. Nu ministrul Energiei trebuie să ofere explicații în legătură cu lucrul acesta. Este cel puțin subiectiv să-i ceri ministrului Energiei să facă acest calcul. Ministrul de Finanțe trebuie să spună dacă sunt bani la buget pentru o plafonare a prețului carburanților sau dacă nu sunt. Așa că declarațiile politice, așa de bună intenție, nu pot ține loc banilor necesari pentru compensarea prețului la carburanți”, spune purtătorul de cuvânt al PNL.

Reducerea TVA-ului poate fi eficientă dacă piața este stabilă

Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al liberalilor a precizat că reducerea Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) este eficientă doar atunci când piața este stabilă, ceea ce nu se poate spune și acum.

De asemenea, Ionuț Stroe mai spune că în Uniunea Europeană, reducerea acestei taxe se face în urma unui acord.

”Acum, doi la mână, TVA, reducerea TVA-ului la carburanți poate să fie eficientă, doar dacă o faci pe o piață stabilă, nu pe o piață volatilă. S-ar putea ca această reducere de TVA să îți ofere în mod iluzoriu un preț mai mic, sau poate pentru o săptămână sau două, iar peste două săptămâni să te trezești, din nou, cu creșteri de prețuri care, practic, să acopere câștigul pe care l-ai avea oricum la reducerea TVA-ului.

În UE, ca să poți micșora Tva-ul din zona aceasta, ai nevoie de un acord al lor, cota minimă este la 5% – în zona carburanților, evident, o să fie o reducere mai mică din prețul final dar, evident, tot Ministerul de Finanțe, pentru că el încasează acest TVA, trebuie să se asigure că o reducere a TVA nu o să fie acoperită, eventual, de alte creșteri de preț, așa cum s-a întâmplat în Germania, practicate de aceste companii petroliere.  Prețul acesta la pompă să-l avem scăzut, efectiv, cu scăderea TVA și în realitate”, spune purtătorul de cuvânt al PNL.

Ionuț Stroe amintește de o perioadă similară, referindu-se la cea din 2015, atunci când Guvernul a scăzut prețul alimentelor.

”Noi, românii, am mai avut parte de un episod similar în 2015, când știți bine că Guvernul a scăzut prețul alimentelor și, din păcate, magazinele au păstrat prețurile la raft nemodificate. Ministrul de Finanțe, la fel, pentru că vorbim de TVA, trebuie să ne spună dacă este sustenabilă și viabilă pe termen lung această scădere de TVA, propusă în spațiul public și transformată, înțeleg, chiar și în lege de cei de la USR.

Acciza, că s-a vorbit și de acciza. Aici, este puțin mai complicat, la acciză, în momentul de față, pe zona carburanților, noi avem o acciză fixă și să știți că este pe undeva pe la minimul accizei, care se poate practica în UE, la fel, nu ai voie să modifici acciza doar așa, fără un acord. De câte ori s-a crescut acciza la nivel european și România a crescut-o, dar tot așa, păstrând proporția”, mai spune Ionuț Stroe.

Acciza trebuie să scadă doar în limita de 5%

În ceea ce privește acciza la carburanți, liberalul spune că aceasta poate scădea doar în urma unui acord și în limita a 5 procente. Ionuț Stroe spune că pentru a micșora acciza este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană.

”Dacă vrem să o scădem, la fel, trebuie să o facem cu acordul lor și doar în limita a 5%. Singura posibilitate prin care putem să reducem accizele este printr-o derogare de la Comisia Europeană, lucruri pe care le-au cerut anumite state și pe care trebuie să o obțină Ministerul de Finanțe. Dacă facem reducerea de acciză, fără această derogare, este foarte simplu, România intră în procedură de infringement. Soluția către care cred că ne îndreptăm, eu așa zic, este cea a discuțiilor pe care trebuie să le avem cu cei din zona producătorilor de combustibil, pentru a-și asuma și ei această perioadă dificilă prin care trecem, nu doar cei care sunt consumatori, ci și cei care sunt producători. Până la urmă, să știți, marja de profit a acestor companii petroliere, lucrul dovedit (…) s-a văzut că a crescut, au înregistrat profituri poate de trei ori mai mari ca anul trecut”, spune purtătorul de cuvânt al PNL.

Companiile petroliere din România au înregistrat profituri crescute

Referitor la aceste companii, purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, spune că acestea au înregistrat profituri ”poate de trei ori mai mari ca anul trecut”.

”Cele care acționează în România. Uitați-vă la cele care sunt cotate pe bursă, profitul net după impozitare se poate vedea, este informație publică. Putem avea o discuție cu aceste companii, astfel încât marja aceasta de profit, pentru o perioadă determinată în timp să fie mai mică, astfel încât cu toții să traversăm această perioadă dificilă împreună. Nu poți interveni ca stat, nu te duci peste producător, nu le poți impune. Se poate reglementa, nu o intervenție abruptă în piață, dar în discuțiile cu ei poți avea o rezolvare pentru a depăși acest moment dificil.

Apropo de prețul și componentele care fac acest preț al carburanților, unele țin de energie, cotația barilului de țiței, transportul, rafinarea, etc. Și unele țin de domeniul fiscal, ca să nu se mai facă confuzia între cei doi miniștrii. De domeniul fiscal ține TVA-ul, țin accizele, ține adaosul comercial practicat de cei care vând, asta este treaba Ministerului de Finanțe, nu al Ministerului Energiei”, a precizat purtătorul de cuvânt al Partidului Național Liberal (PNL), Ionuț Stroe.