Este scump, este la moda, toti ar vrea asa ceva. Este vorba de iPod, mai precis de iPod Nano, cel mai de succes produs al companiei Apple, timp de doi ani la rand.Si, totusi, cat ii costa pe cei de la Apple sa il produca? Nu foarte mult, sau, altfel spus, Apple are cea mai mare marja a profitului cu micutul iPod, dintre toate produsele companiei.
Concret, Apple cheltuieste 58,85 de dolari pentru iPod-ul de 4GB, care se vinde oficial cu 149 de dolari, iar pentru versiunea de 8GB, care scoate din buzunarul consumatorului 199 de dolari, circa 82,85 de dolari.
Rezultatele unui studiu recent, pe care Apple a refuzat sa le comenteze, au fost obtinute de compania de cercetare de piata ISuppli. Costurile pe care Apple le are pentru producerea fiecarui iPod Nano includ strict componente hardware, fara a lua in calcul produse soft, ansamblare, marketing, ambalaj si transport. Cu toate acestea, iPod-ul da incredere mai–marilor de la Apple si se speculeaza ca recenta reducere de pret a iPhone-ului are la baza performantele „sanatoase” ale micutului iPod.
In spatele costurilor mici de productie se afla o practica pentru care Apple este celebru. Compania „se joaca” cu mai multi furnizori, pe care ii face sa se lupte intre ei, pentru a obtine cea mai buna oferta. De exemplu, compania Synaptics a produs circuitele pentru rotita-selectoare care a facut cariera pe primele iPod-uri, insa acum a intrat in scena alt producator, Cypress Semiconductor. Economia/per unitate este de 13 centi.
La fel, NXP Semiconductors a furnizat sistemul de management al energiei acumulatorilor, insa a fost inlocuit de Dialog Semiconductor, o companie obscura din Germania, pentru care acest contract reprezinta un pas urias inainte.
Sursa: BusinessWeek (US)