Capital: Cum au decurs afacerile şi profitul Praktiker în primul semestru din acest an? Ce aşteptări aveţi privind cifra de afaceri şi profitul până la finele lui 2016?
Isabelle Pleska: Pentru primul semestru al anului în curs am avut o creştere a cifrei de afaceri de 8%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru întregul an 2016 ne-am planificat o majorare cu 10% a cifrei de afaceri şi ne dorim să ajungem la zero pierderi, urmând ca din anul 2017 să intrăm pe profit. Faptul că 2015 a fost al doilea an consecutiv de creştere, principalul nostru obiectiv este să avem rezultate cel puţin la fel de bune şi în 2016, să urmăm trendul crescător.
Capital: Vedeţi vreo mişcare importantă în piaţa de bricolaj? V-aţi gândit să achiziţionaţi sau să vindeţi ceva?
Isabelle Pleska: Piaţa de bricolaj este o piaţă extrem de competitivă şi cu siguranţă mai este loc de achiziţii, fuziuni, dar şi reversul, exituri. Praktiker vizează doar creşterea. Suntem în permanenţă deschişi la oportunităţi, însă nu deschidem magazine noi doar să ne mărim reţeaua. Analizăm în detaliu aceste oportunităţi.
Capital: Care au fost cele mai cumpărate produse anul trecut? Spre ce se orientează cei mai mulţi clienţi?
Isabelle Pleska: Acum, cele mai cunoscute produse rămân cele de grădinărit, fiind şi cele spre care se orientează cel mai mult clienţii noştri. Pe lângă aceste produse de grădină, în această perioadă a anului clienţii se orientează şi către soluţiile de renovare pe care le oferim, precum materiale de construcţii, obiecte sanitare, lemn, dar şi către produsele de amenajare din gamele mobilă, deco şi vopsele.
Capital: Cât de atraşi sunt investitorii străini de România?
Isabelle Pleska: România este o piaţă cu multe oportunităţi, însă trebuie creat un mediu predictibil şi propice pentru investitorii străini. Aceştia caută o dinamică pozitivă a pieţei, ceea ce România are: economia este în creştere, iar fiscalitatea este stabilă. Se observă totuşi lipsa stimulării investiţiilor străine, fiind un element cheie pentru dezvoltarea economiei locale. De asemenea, anul trecut au lipsit investiţiile publice. Sperăm ca în viitor să existe o mai mare deschidere către aceste pârghii de creştere, pentru că ele vor aduce un plus important în economia ţării.
Capital: Ce investiţii preconizaţi în următoarele şase luni la Praktiker şi ce sume aţi bugetat pentru acestea?
Isabelle Pleska: În prezent avem 27 de magazine în 23 de oraşe din ţară şi vrem să continuăm extinderea, dar cu precauţie, aşa cum spuneam anterior. Avem multe alte direcţii de dezvoltare pe care putem creşte şi vrem sa alocăm resursele necesare pentru a avea magazine eficiente. În plus, ştim că e nevoie de investiţii nu doar pentru a deschide noi magazine pentru extindere, ci şi pentru reamenajarea reţelei de magazine, astfel încât experienţa de cumpărături să fie îmbunătăţită, iar cumpărătorii să găsească mai rapid produsele de care au nevoie. Astfel, primul magazin remodelat a fost Praktiker Vitan, pe care l-am redeschis pe 7 iulie. Procesul de remodelare a început în luna martie a acestui an, fiind vorba de o investiţie de peste 400.000 de euro. Întregul proces a avut la bază o strategie centrată pe consumator, pe îmbunătăţirea experienţei de cumpărare, prin dezvoltarea şi adaptarea gamei de produse la nevoile clienţilor, prin strategii de aranjare a produselor la raft, merchendising şi semnalistică nouă în magazine.
Ne dorim ca până la finalul anului să reuşim să demarăm proiecte de reamenajare pentru încă 10 locaţii, iar una dintre acestea va fi în Bucureşti. Investiţiile necesare întregului proces de reamenajare vor depăşi 4 milioane de euro.
Capital: Cum caracterizaţi piaţa în care activaţi şi ce credeţi că ar trebui îmbunătăţit la nivel de piaţă în România?
Isabelle Pleska: În România, piaţa de bricolaj este încă tânără şi suferă foarte multe schimbări, iar acest lucru s-a observat atunci când multe dintre companiile care nu au reuşit să gestioneze modificările din domeniu au fost nevoite să se retragă. Acest fenomen va continua să influenţeze piaţa, însă nu la acelaşi nivel precum în anii anteriori. Într-adevăr, s-a înregistrat şi o importantă creştere pe piaţa de DIY, mai ales datorită dezvoltării sectorului rezidenţial, însemnând noi oportunităţi pentru noi.
Aşadar, piaţa românească de bricolaj este într-o etapă de dezvoltare – sunt aproximativ 14 ani de când segmentul DIY şi-a făcut simţită prezenţa pe piaţa locală. Odată cu creşterea economică a Romaniei şi cu măsurile fiscale adoptate de Guvern, va creşte şi puterea de cumpărare a românilor.
Capital: Care credeţi că este reţeta de succes în piaţa locală de bricolaj?
Isabelle Pleska: O poziţie solidă pe piaţă se construieşte prin încrederea pe care ţi-o oferă clienţii: încredere că le poţi oferi tot ce au nevoie, la preţuri accesibile şi într-o locaţie aproape de casa lor.
În acest sens, Praktiker se concentrează pe diversificarea gamei de produse care să se potrivească profilului fiecărui cumpărător. În plus, am dezvoltat modalităţi de recompensare a clienţilor, oferindu-le acum o experienţă omnichannel prin posibilitatea de a achiziţiona online.
Capital: Legat de legislaţia românească, în general: ce ar trebui schimbat? (pro şi contra)
Isabelle Pleska: În primul rând, guvernanţii trebuie să ia măsuri în privinţa stopării plecării românilor în străinătate. Statul trebuie să le ofere stimulente să rămână în ţară. Dacă nu găsim mână de lucru, nu putem produce, deci nu putem exporta, vinde sau plăti taxele către stat. Resursa umană este cel mai important capital în orice business.