„Aflu din nou că am dreptate şi repet că am nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane din bănci. A mai fost un program şi s-au creat atunci câteva zeci de mii de bancheri comerciali, aproape din nimic. Nu am moştenit de la comunism bancheri. În comunism era normă de creditare, planul, şi urmăreai să fie îndeplinit planul. Ne trebuie programe obligatorii de pregătire, nu numai in-house, că le-aţi dezvoltat destul. Să nu vă supăraţi pe mine. Industria se dezvoltă, tehnologiile se dezvoltă, maniera de guvernanţă se dezvoltă. Nu aveţi încotro. La şcoală. Începem cu noi. Şi cu cei de la Banca Naţională, să nu fie supărare, şi noi trebuie să… bineînţeles că nu suntem bancheri comerciali”, a spus Isărescu. 

Potrivit acestuia, un scop primordial al fiecărei instituţii de credit ar trebui să îl reprezinte dezvoltarea resursei umane, formarea unor angajaţi informaţi şi eficienţi. Totodată, şeful băncii centrale consideră că angajaţii de la ghişee trebuie să fie mai bine plătiţi. 

„Ei să dispună de un set de competenţe, abilităţi şi cunoştinţe profesionale actualizate în timp real. Tehnologia modernă ne oferă această posibilitate. Angajaţii care lucrează cu clienţii, de la ghişeu, cred că trebuie mai bine plătiţi. Treaba voastră, de manageri, de unde găsiţi resursa. Mai tăiaţi, poate, din alte părţi. Va trebui să fie bine plătit. Dacă e obosit şi plictisit nu are cum să fie politicos, înţelegător, să aibă bunăvoinţă, empatie. Am citit că angajaţii care beneficiază de programe de training coerente şi susţinute sunt mai productivi, au o fluctuaţie mai scăzută, mai eficienţi, mai responsabili şi au nevoie de mai puţină supraveghere. Alocaţi mai puţine resurse la controalele interne, uneori sunt obositoare”, a mai arătat guvernatorul BNR. 

Acesta a menţionat că angajaţii de la ghişeele băncilor, în 90% din cazurile în care nu au o explicaţie, spun că normele Băncii Naţionale nu îi lasă să facă anumite lucruri, deşi nu este adevărat, astfel că băncile din România trebuie să îşi asume, din ce în ce mai mult, specializarea continuă a personalului. 

„Spunem mereu că băncile sunt unităţi autonome, care urmăresc profitul, şi lumea înţelege că e un minister al băncilor, ministru e guvernatorul, toţi ăia sunt subordonaţi şi trebuie să asculte. Noi dăm normele. Nu este în avantajul băncilor comerciale un asemenea comportament, dar el se repetă. La ghişeu, în 90% din cazuri, cam aşa când nu au o explicaţie, din ignoranţă, necunoaştere, nerespectarea regulilor, spun că nu îi lasă BNR, sau îi obligă BNR, depinde cum le convine. Băncile din România trebuie să îşi asume, din ce în ce mai mult, specializarea continuă a angajaţilor şi menţinerea unei conduite adecvate a acestora sunt priorităţi în strategia de dezvoltare şi cea de compliance”, a afirmat Isărescu. 

AGERPRES