Istoria transportului bucureştean. RATB a împlinit o sută de ani

Tramvaie trase de cai, vagoane Thomson, alături de rudele mai noi, electrice, au refăcut, sâmbătă, un vechi traseu din centrul Capitalei, pentru a marca, printr-o caravană a timpului, o sută de ani de la naşterea societăţii de transport public.Regia Autonomă de Transport Bucureşti a împlinit 100 de ani de la înfiinţare, 1909 fiind anul care consemnează actul oficial de naştere al transportului public bucureştean prin constituirea Societăţii Comunale de Tramvaiuri Bucureşti (

Tramvaie trase de cai, vagoane Thomson, alături de rudele mai noi, electrice, au refăcut, sâmbătă, un vechi traseu din centrul Capitalei, pentru a marca, printr-o caravană a timpului, o sută de ani de la naşterea societăţii de transport public.

Regia Autonomă de Transport Bucureşti a împlinit 100 de ani de la înfiinţare, 1909 fiind anul care consemnează actul oficial de naştere al transportului public bucureştean prin constituirea Societăţii Comunale de Tramvaiuri Bucureşti (STB).

O istorie de un secol

În anul 1871, belgianul Slade Mernee aduce în Capitală tramvaiul cu cai, care merge pe „drumul de fier american”, pe prima linie care pleca din Piaţa Sfântul Gheorghe – atunci Podul Târgului din Afară – până pe Calea Griviţei, în acea perioadă Podul Târgoviştei.

Timp de 60 de ani, tramvaiul cu cai a fost prezent în peisajul Capitalei, ultimul exponent fiind retras din traseu în 1929. Însă adevărata minune în transportul public s-a produs la începutul lunii decembrie 1894, când, pe un traseu de la Piaţa Obor la Cotroceni circula o „maşină umblătoare fără cai şi fără foc”, Bucureştiul fiind al unsprezecelea oraş din lume în care au fost introduse serviciile tramvaiului electric.

În 1950, denumirea STB se schimbă în Întreprinderea de Transport Bucureşti (ITB). În acea vremea existau 27 de trasee de tramvaie şi 24 trasee de autobuze. Numărul salariaţilor era de 11.000, fiind a doua întreprindere din ţară ca număr de angajaţi, după U.D. Reşiţa (22.000 de salariaţi). ITB devine, 40 de ani mai târziu, Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB).

În 1955 au fost realizate, la Atelierele Centrale, primele modele de autobuz şi troleibuz care au la bază o concepţie românească, iar în 1970 a fost construit primul tramvai dublu articulat, cu o capacitate de 285 de călători, denumit V3A, dat în exploatare un an mai târziu.

În perioada 1972 – 1980, ITB era a patra întreprindere de transport urban din lume sub aspectul mărimii parcului de vehicule, al suprafeţei deservite şi al numărului de salariaţi. La vârf, parcul depăşea 2.500 de autobuze, 800 de tramvaie şi 700 de troleibuze, având 35.000 de salariaţi.

În 1998, RATB devine membră a Uniunii Internaţionale de Transport Public.

Locul 4 în Europa

Reţeaua RATB este a patra de pe continent ca densitate, are 164 de trasee, cu o lungime de 129 de kilometri şi înregistrează zilnic aproximativ 2,3 milioane de călătorii. Cele 164 de trasee sunt formate din 118 linii de autobuz, 26 linii de tramvai şi 20 de troleibuz, de-a lungul acestor trasee fiind 2.821 staţii de oprire şi 233 de centre de vânzare a titlurilor de transport.

Reţeaua stradală de transport are o lungime de 738 de kilometri, cale dublă, lungimea medie a traseelor de transport în comun fiind de 11,76 kilometri cale dublă.

Parcul activ al Regiei este format din 1.907 vehicule, angajaţii acestei instituţii fiind în număr de aproximativ 12.000.

Pe traseele din Bucureşti circulă în medie 912 de autobuze, pe cele 26 de linii de tramvai merg zilnic 320 de vehicule, iar pe cele 20 de linii de troleibuz circulă zilnic aproximativ 200 de troleibuze.

SURSA: Mediafax