Cererea globala pentru produse si servicii IT isi revine progresiv. Reprezentantii firmelor europene din domeniul tehnologiei informatiei au motive sa fie optimisti, dar asigurarea veniturilor nu va fi o sarcina usoara pentru ei.


Un studiu realizat de KPMG International si Economist Intelligence Unit releva ca firmele europene furnizoare de IT sunt mai putin competitive decat rivalii lor globali, iar acest lucru nu poate fi compensat, in prezent, de punctele forte ale companiilor. Astfel, principala deficienta in ceea ce priveste competitivitatea se refera la preturile ridicate. In schimb, punctele forte sunt expertiza tehnica si calitatea relatiilor cu clientii si partenerii. Daca preturile si perceptia asupra calitatii nu ar fi luate in considerare, performanta europeana s-ar afla la egalitate cu cea a asiaticilor, dar inca in urma americanilor.


Desi furnizorii europeni de servicii IT, echipamente hardware, software pentru PC si microelectronica pierd teren in fata competitiei cu alte regiuni, producatorii de echipamente pentru telefonia mobila, soft pentru acestea si aplicatii pentru gestionarea afacerii au obtinut scoruri ridicate si devin chiar mai competitivi decat rivalii lor asiatici si americani.


La nivel global, directorii IT se asteapta ca preturile pentru produsele si serviciile IT sa continue sa scada. De asemenea, ei previzioneaza o mai mare flexibilitate in repartizarea costurilor si structura contractelor (82%), in timp ce doar 20% din respondenti percep firmele europene ca fiind flexibile in ceea ce priveste preturile. Cealalta parte a problemei este refuzul clientilor de a plati suficient de mult pentru calitatea europeana. Desigur, firmele europene nu isi permit sa intre intr-o cursa a preturilor cu cele asiatice, dar ar putea sa schimbe perceptia asupra acestora. Desi produsele si serviciile IT europene sunt percepute ca fiind de foarte buna calitate (56%), doar 26% din respondenti considera ca acestea isi merita pretul.


Furnizorii de tehnologie din Europa au optiuni clare pentru a-si imbunatati competitivitatea. O parte vor reface strategia de preturi sau vor externaliza serviciile in alte regiuni, pentru a reduce costurile. Altii vor recurge la achizitii pentru a economisi prin marirea volumului afacerii, in timp ce o parte din jucatori opteaza pentru imbunatatirea perceptiei asupra pretului.


“Firmele europene de IT inca nu au apelat la externalizarea productiei si a centrelor de suport catre alte regiuni cu acelasi apetit ca si competitorii lor nord-americani”, explica Victor Kevehazi, Senior Partner KPMG Romania. “O strategie potrivita pentru firmele europene ar fi o combinatie intre pastrarea unor activitati la nivel local, externalizare in tarile apropiate din Europa de Est (mai apropiate cultural si lingvistic), dar si in alte regiuni. A externaliza totul in alte regiuni ar fi o greseala, pentru ca astfel s-ar pierde relatia cu clientii, unde europenii inca isi pastreaza un puternic avantaj competitiv”, adauga el.


Specialistii sunt de parere ca achizitia altor companii s-ar putea sa fie o optiune riscanta, in primul rand din cauza faptului ca integrarea acestora ia timp, este foarte costisitoare si duce la deteriorarea calitatii. Din acest punct de vedere, cresterea organica este superioara, dar necesita construirea de parteneriate eficiente pentru a fi vizibile pe pietele nord-americane si asiatice.
“Pentru tarile Europei Centrale si de Est, vestile sunt bune: pe langa cresterea estimata, conform IDC (International Data Corporation), la 12% pentru investitiile IT in anul 2006, cultura apropiata de cea vest-europeana si costurile inca relativ scazute vor putea permite firmelor de aici sa subcontracteze o parte din proiectele Uniunii Europene”, este de parere Aurelia Costache, senior manager in cadrul departamentul Managementul Riscului Informational, KPMG Romania.
Comisia Europeana tinteste redresarea slabiciunilor din sectorul tehnologiei informatiei, prin concentrarea eforturilor in directia extinderii cercetarii si dezvoltarii. Obiectivul pentru anul 2010, asa cum a fost detaliat in strategia adoptata in iunie 2005, este reprezentat de cresterea cu 80% a cheltuielilor de cercetare si dezvoltare in sectorul tehnologiei.


Un lucru este cert. Pentru a ramane competitive, firmele europene din domeniul IT ar trebui sa isi remedieze urgent deficientele, in special in contextul revigorarii cererii pentru produsele si serviciile IT.

NIVELUL COMPETITIVITTII IT

Competitivitatea scazuta a europenilor fata de americani este motivata, in general, prin faptul ca cei din urma au avantajul unei piete mari si omogene, in timp ce companiile europene competitive acasa au dificultati in a depasi diferentele culturale, de limba si de operare, atunci cand incearca sa se extinda peste granite. O alta explicatie consta in faptul ca europenii nu reusesc sa reduca costurile si sunt inflexibili in ceea ce priveste aranjamentele comerciale.

CEI MAI IMPORTANTI FURNIZORI DE IT IN URMATORII DOI ANI

Din cei 126 de directori IT, acoperind 20 de tari din trei regiuni ale globului, care au participat la realizarea studiului, 84% au fost de parere ca, in urmatorii doi ani, Statele Unite vor ramane principalul furnizor de produse hardware si software, dar si de servicii IT. Pe urmatoarele doua locuri, optiunile intervievatilor au plasat India si China.