Cu o creștere de 11% față de anul trecut, IT-ul a devenit anul acesta locomotiva economiei românești. În prezent, industria reprezintă 6% din PIB și ar putea fi dublu. Numai că la nivelurile aproximate de dezvoltare, până la o valoare de 3,8 miliarde euro în 2018, nu va ajunge la o pondere mai mare de 10% din PIB. Este vorba aici doar de companiile angajate direct în producția de software și servicii, nu de angajații din telecom sau alte sectoare care au grijă de departamentele IT din fiecare companie. Cifrele au fost anunțate de Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS), pe baza unui studiu realizat de Pierre Audoin Consultants (PAC). În sectorul IT lucrează aproximativ 100.000 de oameni, de la cei care oferă suport tehnic, până la ingineri și dezvoltatori de software.Conform Strategiei Naționale privind Agenda Digitală pentru România 2020, elaborată de Ministerul pentru Societatea Informațională, obiectivul României este de a avea 250.000 de angajați în sectorul serviciilor informatice și de telecomunicații până la sfârșitul acestui deceniu. Scutirea de impozit pe venit pentru angajaţii IT şi finanţarea publică a parcurilor IT, au darul de a stimula şi mai mult această industrie. Anul acesta, vom asista la dezvoltarea de hub-uri, companiile din IT vor fi prezente în tot mai multe oraşe din ţară. Anul 2016 aduce creşteri şi mai mari datorită tendinţelor globale legate de IT precum digitalizarea, big data, Internet of Things. Conform unui studiu realizat de Gartner, în viitorul apropiat, peste 80% din mediul de afaceri va fi digitalizat, ceea ce înseamnă mobilitate, Big Data și Internet of Things. „Inovațiile și transformările tehnologice continue din sectorul IT oferă utilizatorilor – prin dispozitive și aplicații de ultimă generație – soluții de mobilitate și de business intelligence. Există deja brand-uri românești, precum Utok, E-boda, Evolio, Vector Watch, care se dezvoltă pe această tendință și estimez că numărul acestora va crește“, potrivit lui Constantin Măgdălina, Strategic Development, Market Enablement, EY România.
Telecom: Operatorii îşi pun resursele la comun
Piaţa locală de telecomunicaţii are o valoare de peste trei miliarde de euro. Companiile Orange, Vodafone, RCS&RDS şi grupul Telekom se vor axa anul acesta pe extinderea reţelelor, pe serviciile de internet, de transfer de bani, dar şi pe energie sau pe convergenţa cu audiovizualul. De asemenea, vom asista la parteneriate între cei patru operatori. Dacă RCS&RDS şi Vodafone au deja încheiat un parteneriat, este posibil ca în acest an să asistăm la o înţelegere între Orange, liderul pieţei, şi grupul Telekom. Acesta din urmă a pierdut trenul în ceea ce priveşte serviciile 4G, iar Orange are nevoie de reţeaua fixă a celor de la Telekom. Altfel, arbitrul telecom va derula, anul acesta, o campanie de informare a utilizatorilor privind existența și utilitatea instrumentelor dezvoltate de ANCOM pentru informarea utilizatorilor – InfoCentru pentru utilizatori, Veritel.ro, Netograf.ro și portabilitate.ro. De asemenea, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, ANCOM dorește să extindă posibilitățile de testare a calității serviciului de acces la internet, ținând cont de dorințele și necesitățile acestora. Astfel, pentru ca Netograf să fie mai ușor accesibil pentru toți utilizatorii, să ofere informații de o mai mare relevanță și acuratețe, Autoritatea are în vedere dezvoltarea de aplicații Netograf dedicate terminalelor fixe și mobile ce vor putea fi descărcate gratuit.
Tehnologii noi
Citirea mesajelor pe ceasurile noastre şi controlarea temperaturii din case prin folosirea telefoanelor noastre inteligente vor continua să devină elemente tot mai fireşti ale vieţilor noastre. De asemenea, anul acesta vor fi lansate pe piaţă baterii cu o durată de viaţă mult mai mare şi capabile să se reîncarce mult mai rapid. Cei de la Qualcomm au prezentat o tehnologie capabilă să încarce un telefon inteligent de la 0 la 80% în 30 de minute. O altă companie, StoreDot, va lansa anul aceasta o tehnologie capabilă să încarce telefonul complet în 30 de secunde. Realitatea virtuală va deveni o tehnologie de masă. Acest segment de piaţă a atras atenţia mai multor companii printre care Samsung, HTC sau Microsoft. Laptopurile şi desktopurile vor înregistra vânzări tot mai mici, iar produsele 2 in 1 şi tabletele cu ecrane mari vor fi preferate în 2016. Nu în ultimul rând, va creşte numărul celor care vor folosi dispozitivele mobile pentru a face plăţi.