Situație tensionată la Baia de Fier. Popriri pe conturi din cauza neplății facturilor

Mai multe sute de persoane din Baia de Fier se confruntă cu popriri pe conturi și sechestrarea bunurilor din cauza neplății facturilor la apă emise de operatorul Aparegio, în ciuda faptului că mulți cetățeni susțin că nu au semnat contracte cu acest furnizor.

Mihai Olaru, membru al Consiliului Director al Asociației Comunitare Baia de Fier, a declarat miercuri că aceste măsuri de executare silită au fost aplicate fără ca locuitorii să fie notificați în prealabil sau să poată contesta legalitatea acestora.

Olaru a explicat că facturile emise în 2023 au început să fie executate în acest an, cu popriri pe conturi și sechestrări de bunuri, chiar și în cazurile în care locuitorii nu aveau fonduri disponibile în conturi. În multe cazuri, plicurile cu notificările de executare au sosit după ce poprirea fusese deja aplicată.

Până acum, peste 400 de persoane au fost afectate, iar numărul acestora este în creștere.

„Situația nu este una foarte bună pentru cetăţeni, în sensul în care operatorul de apă Aparegio a început în 2023, sfârşit, şi 2024 să emită facturi pentru anul 2023, facturi care au ajuns acum să fie executate, în sensul în care oamenii au început să primească popriri pe venituri, au început să primească popriri pe conturi şi acolo unde nu au fost fonduri în conturi, s-a trecut mai departe la a primi sechestru pe bunuri. Vorbim despre facturi emise fără a avea un contract cu cetăţenii, vorbim despre facturi care au fost emise fără a avea cunoştinţă de ele cetăţenii şi vorbim de facturi care au început să fie executate prin birouri de executori judecătoreşti, printr-o procedură în care oamenii nu pot să-şi exercite dreptul de opozabilitate asupra acestei executări”, a spus Mihai Olaru.

Probleme legate de contracte și calitatea apei la Aparegio

Conform declarațiilor lui Mihai Olaru, facturile emise de Aparegio sunt considerate abuzive, deoarece mulți dintre locuitori nu au semnat contracte de furnizare a apei cu această companie.

De asemenea, el a menționat că, în unele cazuri, oamenii nu au avut acces la apă potabilă pe parcursul verii sau au primit apă de o calitate foarte slabă, nepotabilă. Locuitorii nu au fost informați că urmează să primească facturi pentru anul precedent și cu atât mai puțin despre măsurile de executare silită.

Un alt aspect controversat este o listă informativă transmisă de Primăria Baia de Fier către Aparegio în momentul delegării serviciului de furnizare a apei către acest operator. Olaru susține că această listă, care ar fi trebuit să faciliteze semnarea contractelor, nu a fost anexată nici hotărârii de Consiliu Local, nici contractului de delegare, creând astfel confuzie și situații în care facturi au fost emise fără contracte valide.

„Aparegio face aceste executări în baza unei liste informative viciate, primită de la Primăria Baia de Fier în momentul în care s-a semnat contractul de delegare cu Aparegio, în momentul în care apa a trecut de la primărie şi a fost delegată către Aparegio. Lista aceea nicidecum nu a fost anexă nici la proiectul de hotărâre de Consiliu Local prin care s-a făcut acest lucru şi nu a fost anexă nici la contractul de delegare. Este o listă informativă care avea scopul de a uşura munca Aparegio pentru semnarea contractelor cu cetăţenii. Conform legii, Aparegio era obligată să notifice cetăţenii în momentul când a preluat gestiunea apei şi să semneze contractele cu ei, să fie un acord scris în baza căruia să se emită facturile. Cetăţenii nu s-au gândit vreodată că Aparegio va veni şi va emite cu un an întârziere facturi pentru anul precedent, nicidecum că va trece şi la executarea lor, pentru că au fost luni întregi de vară în care cetăţenii nu au avut apă deloc sau au fost luni în care apa care curgea era mai mult nămol decât apă şi nu era potabilă”, a precizat Olaru.

Protestele cetățenilor și cerințele acestora

Luni, câteva zeci de locuitori din Baia de Fier au protestat la Târgu Jiu, cerând suspendarea executărilor silite impuse de Aparegio. Mulți dintre aceștia sunt pensionari care depind de veniturile lor modeste pentru a-și cumpăra medicamente și alte necesități de bază. Locuitorii cer ca executările să fie oprite până la clarificarea situației contractuale și a calității apei furnizate.

Olaru a subliniat că există cazuri în care facturi au fost emise pentru persoane decedate sau pentru gospodării care nu sunt branșate la rețeaua de apă, ceea ce accentuează percepția de abuz din partea operatorului de apă.

„Deci practic ceea ce face Aparegio e un abuz, pentru că oamenii efectiv s-au trezit cu facturi fără să aibă contract, fără să fie notificaţi. Există cazuri în care oameni decedaţi de opt ani au primit facturi. Există cazuri în care oameni care nu sunt branşaţi la reţea absolut deloc au primit facturi şi au fost executaţi”, a mai susţinut Mihai Olaru.

Poziția Aparegio

Într-un comunicat oficial, Aparegio Gorj a explicat că din aprilie 2022 a desfășurat numeroase acțiuni pentru a încheia contracte cu locuitorii din Baia de Fier, dar doar un număr mic dintre aceștia au semnat contractele.

Compania a informat utilizatorii prin comunicate de presă și notificări scrise cu privire la obligativitatea semnării contractelor, dar s-a confruntat cu refuzul acestora de a colabora, inclusiv în ceea ce privește montarea apometrelor.

„Menţionăm că doar un număr restrâns de cetăţeni au intrat în legalitate, semnând contracte de furnizare. Utilizatorii au fost informaţi cu privire la obligativitatea încheierii contractelor de furnizare a serviciului de alimentare cu apă prin comunicate de presă transmise în mass-media începând cu luna august 2022, periodic. În aceeaşi perioadă, au fost transmise şi notificări scrise prin serviciile poştale, care au fost refuzate de către utilizatori. Aparegio Gorj SA – CED Novaci a demarat periodic acţiuni de contorizare în comuna Baia de Fier, fiind ca de fiecare dată de bună credinţă, însă s-a confruntat în continuare de reticenţa şi refuzul utilizatorilor de a monta apometre. Aparegio a emis facturi tuturor utilizatorilor din această localitate, în baza listelor comunicate de UAT Baia de Fier, ce cuprind 1.028 de gospodării cu un număr total de 2.553 persoane”, se arată într-un comunicat de presă al Aparegio.

Aparegio susține că facturile emise sunt conforme cu legislația în vigoare, iar instanțele judecătorești au aprobat măsurile de executare silită în baza acestor facturi, care, conform Legii 51/2006, reprezintă titluri executorii. De asemenea, compania susține că apa furnizată în Baia de Fier este potabilă, conform rapoartelor de monitorizare.

„În ceea ce priveşte executările silite, menţionăm faptul că au fost încuviinţate de către instanţele judecătoreşti în baza facturilor emise care, potrivit art. 42, alin. 6v1 din Legea 51/ 2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice prevede că ‘factura emisă pentru serviciile de utilităţi publice reprezintă titlu executoriu’, suspendarea executării silite putând fi solicitată de către partea interesată şi numai pentru motive temeinice la instanţa competentă care poate depune suspendarea executării. (…) Operatorul Aparegio informează toţi utilizatorii din localitatea Baia de Fier că sunt aşteptaţi să încheie contracte de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi să solicite contorizare, fiind aşteptaţi să se prezinte la sediul CED Novaci în vederea perfectării documentelor”, se mai menţionează în comunicat.

Solicitări pentru anularea facturilor și implicarea autorităților

Asociația Comunitară Baia de Fier a solicitat încă din aprilie anularea tuturor facturilor emise de Aparegio și a cerut autorităților naționale să intervină pentru a rezolva problema apei potabile din localitate.

Reprezentanții asociației consideră că Aparegio nu a fost capabilă să asigure un standard adecvat de potabilitate și că facturarea fără contracte semnate este o încălcare gravă a drepturilor consumatorilor.

„După ani de raportări şi verificări ale calităţii apei, subliniate de teste independente şi reportaje media, e evidentă incapacitatea Aparegio Gorj de a garanta standardele de potabilitate. (…) Reamintim că facturile emise de Aparegio sunt fără contracte valide, semnate de cetăţeni, şi reprezintă nu doar o încălcare legală, ci şi o ignorare a drepturilor consumatorilor de a beneficia de apă potabilă. Apelăm la autorităţile guvernamentale competente să intervină în rezolvarea acestei situaţii inacceptabile”, menţionau, în aprilie, reprezentanţii Asociaţiei Comunitare Baia de Fier.