Nu există reglementări naționale clare

În prezent, în România, nu există o lege la nivel național care să reglementeze explicit sancționarea ocupării nejustificate a locurilor de încărcare a mașinilor electrice. Astfel, fiecare unitate administrativ-teritorială are libertatea de a adopta hotărâri locale care stabilesc condițiile de utilizare și regimul sancționator aplicabil.

Această descentralizare a dus la diferențe semnificative între municipii în ceea ce privește regulile și amenzile, transmite legalbadger.org.

Autoritățile locale stabilesc atât cine poate utiliza locurile de încărcare, cât și sancțiunile aplicabile în caz de nerespectare. Aceste măsuri sunt luate în contextul promovării mobilității sustenabile și al necesității de a asigura acces real pentru șoferii de vehicule electrice.

Obligații pentru utilizatori și operatori

Regulamentele locale impun măsuri clare privind utilizarea locurilor de încărcare:

  • Toate locurile de încărcare trebuie marcate vizibil, prin semnalizare orizontală și indicatoare verticale.

  • Operatorii stațiilor sunt obligați să afișeze tarifele și durata maximă de utilizare.

  • Lipsa semnalizării corespunzătoare poate complica aplicarea sancțiunilor.

Aceste măsuri urmăresc să reducă ambiguitatea și să prevină utilizarea abuzivă a infrastructurii de încărcare.

mașini electrice, vehicule electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Amenzi de până la 1.500 de lei pentru vehiculele parcate ilegal

Pentru ocuparea nejustificată a locurilor destinate încărcării electrice, autoritățile locale aplică amenzi semnificative:

  • În București, ocuparea unui loc de încărcare de către un vehicul care nu este electric sau plug-in hibrid este sancționată cu o amendă între 500 și 1.000 de lei pentru persoane fizice și între 1.000 și 1.500 de lei pentru persoane juridice.

  • Poliția rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar, în baza art. 64 din O.U.G. nr. 195/2002.

  • Costurile ridicării, transportului și depozitării sunt suportate de proprietarul vehiculului.

Unele autorități locale au introdus și măsura blocării roților vehiculelor parcate abuziv, șoferii fiind obligați să achite o taxă de deblocare suplimentară față de amendă.

Timp limită de staționare impus în unele orașe

Pentru a preveni blocarea locurilor de încărcare, unele municipii au stabilit limite de timp pentru staționare:

  • Vehiculele electrice pot ocupa locurile doar pe durata efectivă a procesului de încărcare.

  • Depășirea timpului alocat atrage sancțiuni similare celor pentru ocuparea nejustificată.

Mai multe administrații locale implementează tehnologii moderne pentru monitorizarea utilizării locurilor de încărcare:

  • Instalarea de senzori de ocupare pentru a detecta în timp real utilizarea necorespunzătoare.

  • Sisteme automate de supraveghere și alertare a autorităților în caz de abateri.