Femeie din Vaslui, păcălită să trimită poza cu cardul bancar pe WhatsApp
O femeie din judetul Vaslui a fost pãcãlitã sã trimitã poze cu cardul bancar unei persoane care a pretins cã este angajatul unei bãnci.
Acesta i-a propus sã contracteze un credit și, deși în primã fazã a fost refuzat, a convins-o pe femeie sã continue discuția pe WhatsApp. Pe aceastã aplicație, victima i-a trimis CNP-ul, seria cãrtii de identitate, precum și fotografii fatã-verso ale cardului sãu bancar. De ce i-a trimis?
Pentru cã i se spusese cã trebuie sã efectueze o platã de 100 lei la un POS pentru a activă cardul de cumpãrãturi, dupã care își va putea ridică suma de 4.000 de lei care i se acordã cu titlul de împrumut. Douã zile mai târziu, când a mers la un bancomat sã-și scoatã salariul, a constatat cã nu are în cont decât 6 lei.
Femeia a mers la Poliție, a depus o plângere și așa a aflat cã persoană cu care ea vorbise nu era nicidecum angajatul unei bãnci, ci o persoanã care a transferat banii din contul ei într-un alt cont al serviciului TransferWise.
Din fericire, suma cu care a fost „țepuită” femeia nu este foarte mare
Suma de care a fost tepuitã femeia nu este foarte mare – 1500 lei, însã modul în care a fost pãcãlitã trebuie sã fie prezentat public, astfel încât nimeni sã nu mai cadã victimã acestor țepe. Această a sesizat organele de cercetare penalã pe dată de ianuarie 2022 pentru cã din contul sãu bancar a fost efectuatã o tranzacție frauduloasã de cãtre o persoanã necunoscutã:
„Din declarația persoanei vãtãmate, rezultã cã în dată de 04.01.2022 a fost contactatã telefonic de o persoanã care a pretins cã sunã din partea Raiffeisen Bank și a întrebat-o dacã vrea sã contracteze un credit. I-a spus acesteia cã are deja un card de cumpãrãturi emis de Raiffeisen Bank și au convenit sã comunice în continuare prin intermediul Whatsapp.
Persoana respectivã a început sã-i scrie mesaje pe Whatsapp și, la solicitarea acesteia, i-a transmis CNP-ul, seria cãrtii de identitate, precum și fotografii fătã-verso ale cardului sãu bancar. Persoana respectivã a pretins cã trebuie că petenta sã efectueze o platã de 100 lei la un POS pentru a activă cardul de cumpãrãturi, dupã care își va putea ridică suma de 4.000 de lei care i se acordã cu titlul de împrumut.
În data de 06.01.2022, dupã ce i-a fost virat salariul în cont, a mers la un bancomat pentru a retrage bani, ocazie cu care a constatat cã mai avea în cont doar suma de 6,19 lei și cã din cont i-a fost retrasã în mod fraudulos suma de 1.500 lei”, se arătã într-o hoțãrâre a Judecãtoriei Vaslui.
În data de 4 ianuarie 2022, victima a fost contactată telefonic de o persoană care s-a prezentat ca fiind reprezentant al Raiffeisen Bank și i-a propus un credit. După ce i-a spus că deține deja un card de cumpărături de la bancă, au convenit să continue comunicarea pe WhatsApp.
Persoana respectivă i-a cerut date personale și fotografii ale cardului bancar, explicând că trebuie să efectueze o plată de 100 lei pentru a activa cardul și a putea ridica un împrumut de 4.000 de lei. Pe 6 ianuarie, când a încercat să-și retragă salariul, femeia a descoperit că din contul ei fuseseră retrase fraudulos 1.500 lei, rămânând cu doar 6,19 lei.
Dupã doi ani, femeia i-a anunțat pe polițiști cã renunțã la plângerea fãcutã
În urma unei analize a extrasului bancar, s-a constatat că, pe 6 ianuarie 2022, din contul victimei a fost transferată suma de 1.500 lei către un cont prin TransferWise.
Victima a mai prezentat la dosar și capturi de ecran ale conversațiilor de pe WhatsApp cu persoana care se dădea drept reprezentant al Raiffeisen Bank, iar din aceste mesaje reieșea că aceasta ceruse date personale și informații despre cardul bancar, inclusiv codul CVV, pe care victima le-a furnizat.
Din contul victimei a fost transferată suma de 1.500 lei către un alt cont
„Din extrasul contului bancar pe care l-a depus la dosar rezultã cã, în dată de 06.01.2022, din contul persoanei vãtãmate a fost efectuat un transfer în sumã de 1.500 lei cãtre contul ROI IRZBR0000060015719239 prin serviciul TransferWise. Persoană vãtãmatã a mai depus la dosar și capturi de ecran continând comunicãrile purtate pe mesageria Whatsapp cu persoană care pretindea cã este din partea Raiffeisen Bank, din acestea reieșind cã persoanei vãtãmate i s-au cerut datele personale, precum și datele cardului sãu bancar, inclusiv codul CVV, date pe care persoană vãtãmatã i le-a furnizat în întregime.
Din investigațiile efectuate de cãtre organul de cercetare penalã prin interogarea bazei de date a sistemului informatic integrat, a rezultat cã numãrul de cont ROI IRZBR000006001****** este înregistrat pe numele clientului TransferWise, pe care figureazã că împuternicit numitul Kaarmann Kristo, cu pașaport de Marea Britanie. Potrivit datelor afișate pe Wikipedia, Kaarmann Kristo este unul din cei doi cofondatori ai TransferWise, înfiintatã în anul 2011 , fiind totodatã și CEO al companiei.
Prin urmare, nu Kaarmann Kristo este autorul faptei, ci o altã persoanã rãmasã neidentificatã care a folosit serviciul TransferWise pentru a transfera banii din contul persoanei vãtãmate într-un alt cont neidentificat”, se arătã într-o hoțãrâre a Judecãtoriei Vaslui.
Pentru cã cercetãrile s-au împotmolit, femeia i-a anunțat pe polițiști cã nu mai dorește continuarea anchetei și nu mai are pretenții materiale. Astfel, cazul a fost închis, însã este important că vasluienii sã cunoascã astfel de cazuri, pentru a nu cãdea victimã unor astfel de țepe.