ITP-ul este reglementat de legislația rutieră și se efectuează în centre autorizate de Registrul Auto Român (RAR), care monitorizează activitatea stațiilor de inspecție tehnică.

După realizarea inspecției, șoferul primește un certificat care include informații despre starea vehiculului și datele inspecției.

Șoferii care circulă cu ITP-ul expirat riscă amenzi considerabile

Frecvența inspecției tehnice depinde de vechimea mașinii. Autovehiculele noi, cu o vârstă de până la 3 ani, trebuie să efectueze prima inspecție la 3 ani de la înmatriculare, iar ulterior, pentru mașinile cu vârste între 3 și 12 ani, inspecția este obligatorie la fiecare 2 ani. Pentru vehiculele mai vechi de 12 ani, inspecția tehnică este necesară anual.

Pentru efectuarea ITP-ului, șoferii trebuie să prezinte câteva acte: polița de asigurare RCA valabilă, certificatul de înmatriculare al vehiculului, cartea de identitate a mașinii și a persoanei care o duce la inspecție. Costurile pentru ITP variază în funcție de stația de inspecție și tipul autovehiculului, dar pentru autoturisme prețul poate ajunge până la 200 lei.

Șoferii care circulă cu ITP-ul expirat riscă amenzi considerabile. Dacă inspecția tehnică a expirat, înmatricularea autovehiculului este suspendată automat. Astfel, dacă un șofer conduce un vehicul fără ITP valabil, acesta riscă între 9 și 20 de puncte de amendă, iar dacă circulă cu mașina a cărei înmatriculare a fost suspendată, amenda poate ajunge până la 20 de puncte.

„În ţările membre ale Uniunii Europene, cât şi în ţările candidate la integrare în UE a fost iniţiat şi dezvoltat sistemul de efectuare a ITP supravegheat de către o instituţie desemnată de autorităţi (stații ITP). În acest sistem, autorizarea staţiilor ce efectuează ITP se face în principal după criterii tehnice, iar în anumite state şi după criterii teritoriale (limitarea numărului de staţii în funcţie de suprafaţă şi de numărul vehiculelor înmatriculate).

În România, inspecţiile tehnice periodice se efectuează de către Registrul Auto Român (R.A.R.), organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii prin reprezentanţele sale judeţene sau prin operatori economici autorizaţi şi monitorizaţi de R.A.R. Autoritatea RAR. se concretizează prin folosirea mărcii înregistrate R.A.R. de către operatorii economici autorizaţi sau de către instituţiile publice autorizate”, informează Registrul Auto Român.

masini, soferi
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cele două sancțiuni se cumulează, ceea ce poate duce la o amendă între 3.645 și 8.100 lei

Cele două sancțiuni se cumulează, ceea ce poate duce la o amendă între 3.645 și 8.100 lei. De asemenea, certificatul de înmatriculare va fi reținut, iar șoferul va fi obligat să efectueze inspecția tehnică pentru a-și redobândi talonul auto.

Florentin Iordache, șef de reprezentanță RAR Grivița, a oferit mai multe explicații.

„Inspecția tehnică periodică este importantă deoarece reprezintă controlul responsabil al vehiculelor/ autovehiculelor cu care ne deplasăm zilnic, în scop personal sau profesional. Această verificare este făcută de un personal calificat (la stațiile autorizate RAR). Orice defecțiune la sistemul de direcție/ frânare  poate avea un impact major, uneori chiar catastrofal, asupra siguranței rutiere.

Recomandarea noastră, a reprezentanților RAR, este ca, pe lângă vizitele impuse la stațiile de inspecție tehnică periodică, conducătorii auto să nu neglijeze nici reparațiile care se impun asupra vehiculelor pe care le dețin. Când este cazul, îndemnăm șoferii să facă reparații specifice în service-uri autorizate ale Registrului Auto Român”, a declarat Florentin Iordache pentru Digi24.

În cazul în care certificatul de înmatriculare este reținut din cauza lipsei ITP sau pentru alte defecțiuni tehnice, șoferul trebuie să meargă la RAR pentru a efectua verificările necesare și pentru a obține o dovadă care să-i permită recuperarea certificatului de înmatriculare.

Dacă vehiculul trece inspecția, acesta va putea să își redobândească talonul auto.