Inspecția tehnică periodică în 2025
Inspecția tehnică periodică (ITP) este obligatorie pentru toți proprietarii de autoturisme, iar periodicitatea acestuia variază în funcție de vechimea mașinii.
Astfel, pentru autoturismele cu până la trei ani vechime, ITP trebuie efectuată la trei ani de la prima înmatriculare.
Mașinile cu o vechime între trei și 12 ani trebuie să facă ITP la fiecare doi ani, iar pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, inspecția se efectuează anual.
![masini soferi](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/02/masini-soferi.jpg)
Costurile pentru ITP în funcție de mașină
Costurile ITP-ului au crescut, în special pentru vehiculele diesel, din cauza testelor suplimentare pentru emisii. Tarifele pentru efectuarea ITP sunt diferite în funcție de tipul autoturismului și de stația de inspecție, variind între:
- 100 – 200 lei pentru autoturisme pe benzină
- 150 – 250 lei pentru autoturisme diesel
- 150 – 200 lei pentru autoturisme cu GPL
- 150 – 250 lei pentru vehicule comerciale ușoare
- 80 – 150 lei pentru motociclete și scutere
Pentru autoturismele diesel, este necesar un test suplimentar de emisii, ceea ce contribuie la creșterea costului ITP-ului.
Documentele necesare pentru efectuarea ITP includ certificatul de înmatriculare al vehiculului (talonul), cartea de identitate a vehiculului (CIV), actul de identitate al proprietarului și polița RCA valabilă.
Sancțiuni dacă nu se face ITP
În ceea ce privește sancțiunile, proprietarii de mașini care nu efectuează ITP-ul la termen riscă amenzi considerabile.
În momentul în care expiră inspecția tehnică periodică, înmatricularea mașinii este suspendată automat, iar șoferii care circulă cu o mașină fără ITP valabil comit două abateri rutiere:
- conducerea unui autoturism fără inspecție valabilă, sancționată cu 9 – 20 de puncte de amendă,
- și conducerea unei mașini a cărei înmatriculare a fost suspendată, sancționată cu 20 de puncte de amendă.
Cumularea celor două abateri poate duce la o amendă între 5.872,5 lei și 8.100 de lei, iar certificatul de înmatriculare va fi reținut, fiind necesară o nouă inspecție la Registrul Auto Român (RAR) pentru redobândirea talonului.
Explicațiile RAR privind ITP
Un articol fals care circulă pe diverse platforme online sugerează că mașinile mai noi de 10 ani ar trebui să efectueze ITP-ul anual, iar alte vehicule precum autocarele, taxiurile, ambulanțele, sau cele care transportă mărfuri periculoase, cu o vechime de peste 10 ani, ar urma să fie obligate să treacă inspecția tehnică periodică anuală, în loc de semestrial. De asemenea, acest articol mai susține că o presupusă lege ar interzice treptat reparațiile vehiculelor mai vechi și mai poluante, obligându-i pe proprietari să le caseze.
Aceste informații, care au fost rapid preluate și răspândite pe internet, au stârnit îngrijorare printre șoferi, care au început să creadă că mașinile lor nu vor mai putea fi utilizate și că reparațiile acestora vor fi interzise. Însă, Registrul Auto Român (RAR) a venit rapid cu o clarificare importantă.
RAR demontează miturile
Reprezentanții RAR au transmis un mesaj ferm și clar prin intermediul paginii oficiale de Facebook, spunând că toate aceste afirmații sunt complet false. Conform acestora, legislația privind inspecțiile tehnice periodice (ITP) nu s-a schimbat și șoferii nu trebuie să îngrijoreze. De asemenea, nu există nicio lege care să interzică reparațiile vehiculelor mai vechi sau să oblige casarea acestora.
„Nu este adevărat că vehiculele mai vechi de 15 ani nu vor mai putea fi reparate sau că vor fi casate obligatoriu. În plus, regulile actuale privind efectuarea ITP-ului rămân neschimbate. Știm că, uneori, începutul de an vine cu diferite schimbări, dar vă spunem cu siguranță că nu există modificări legislative în acest sens”, au explicat oficialii RAR.