Ce pățesc șoferii care circulă cu ITP-ul expirat?

Dacă conduci un vehicul cu ITP-ul expirat, poți avea probleme legale serioase, inclusiv amenzi mari. Conform legii, când ITP-ul expiră, înmatricularea mașinii este suspendată automat. Asta înseamnă că, după expirarea ITP-ului, ești considerat că circuli cu un vehicul neînmatriculat. Dacă poliția te oprește și observă că mașina ta nu are ITP valabil, vei fi sancționat, și poți primi chiar două amenzi. Așadar, nu ai voie să conduci cu ITP expirat nici măcar o zi, iar riscurile legale și financiare sunt semnificative.

Dacă conduci o mașină fără ITP valabil, riști o amendă între 9 și 20 de puncte de amendă. Un punct de amendă costă 165 de lei în 2024 și se estimează că va ajunge la 202,5 lei în 2025. Dacă ești prins că circuli cu mașina fără ITP valabil, amenda va fi între 1.485 și 3.300 de lei, în funcție de numărul de puncte. Dacă îți este suspendată înmatricularea mașinii, amenda este de 3.300 de lei. Așadar, dacă ai ITP expirat, amenda totală poate ajunge la 6.600 de lei și cea mai mică la 4.785 de lei.

În plus, poliția va reține talonul mașinii și plăcuțele de înmatriculare. Vei primi o dovadă fără drept de circulație, ceea ce înseamnă că nu vei putea să îți miști mașina decât cu platforma sau împinsă. Pentru a redobândi talonul, vei trebui să faci o nouă verificare tehnică la RAR. De asemenea, când ITP-ul expiră, înmatricularea mașinii se suspendă automat.

Cât durează valabilitatea ITP-ului?

Valabilitatea ITP-ului depinde de mai mulți factori, cum ar fi anul de fabricație al mașinii, tipul acesteia, numărul de locuri și scopul pentru care este folosită. În 2024, valabilitatea ITP-ului este următoarea:

  • 3 ani – pentru vehiculele noi (de la data primei înmatriculări) și pentru remorci și semiremorci apicole.
  • 2 ani – pentru autovehicule cu până la 8 locuri, cu vârsta mai mică de 12 ani, motociclete, mopede, autovehicule cu trei roți, cvadricicluri, tractoare de până la 3,5 tone și remorci sau semiremorci de sub 3,5 tone.
  • 1 an – pentru autovehicule cu până la 8 locuri și o vechime mai mare de 12 ani, autovehicule destinate transportului de mărfuri, ambulanțe, tractoare de peste 3,5 tone, remorci și semiremorci de peste 3,5 tone.
  • 6 luni – pentru vehiculele folosite în regim de taxi, pentru închiriere, autovehicule destinate transportului de persoane cu mai mult de 8 locuri (fără a-l include pe șofer) și vehiculele pentru instruire în trafic.

Ce este Inspecția Tehnică Periodică (ITP)?

Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este o verificare obligatorie care se face la intervale regulate pentru a verifica starea tehnică a unui vehicul. În cadrul acestei inspecții, se controlează emisiile poluante ale mașinii, siguranța acestuia și dacă este folosit conform scopului pentru care a fost înmatriculat. Legea care reglementează această verificare este Legea nr. 167/2003, care aproba o ordonanță de guvern din 2000 despre siguranța rutieră și protecția mediului.

În funcție de starea tehnică a mașinii, aceasta poate trece sau nu ITP-ul. Dacă sunt probleme minore, mașina poate trece de Inspecția Tehnică Periodică, dar dacă sunt probleme serioase, proprietarul trebuie să le repare în termen de 30 de zile și să revină cu mașina la un service autorizat pentru o nouă verificare.

În momentul de față, lista de acte necesare pentru ITP este destul de scurtă și include următoarele documente:

  • Cartea de Identitate a Vehiculului (originală), emisă de Registrul Auto Român (RAR);
  • Certificatul de înmatriculare al mașinii (original) sau, dacă e cazul, autorizația provizorie de circulație; Actul de identitate al persoanei care aduce mașina la service (original);
  • Polița RCA valabilă la data inspecției (originală).

Dacă proprietarul mașinii este o firmă de leasing, persoana care vine la ITP va prezenta o copie a Cărții de Identitate a Vehiculului, ștampilată de proprietar cu mențiunea „conform cu originalul”.