Din iubire pentru cărți. Laura Popescu, Bookster: „Cred că învățarea continuă este cel mai important aspect”

Laura Popescu, Bookster, sursa foto: arhiva companiei

Laura Popescu, Bookster, sursa foto: arhiva companiei

Laura Popescu ocupă funcția de manager HR în cadrul Bookster. Aceasta este o marcă fabricată la noi în țară. Ea a apărut din dorința de a transforma cititul într-un obicei îndrăgit.

Bookster este prima platformă modernă prin intermediul căreia angajații din companii pot împrumuta cărți, care ulterior le sunt livrate la birou sau acasă.

În cadrul acestei companii printre priorități se numără și crearea unui spațiu primitor pentru angajați.

Întrebare: Care este cel mai important proiect implementat în 2023 de către departamentul pe care îl coordonați?

Răspuns: „La începutul anului 2023 ne-am mutat într-un sediu nou, după o lungă perioadă în care am lucrat mai mult de acasă. Ne-am dorit foarte tare ca acest spațiu să fie primitor, confortabil și să acopere toate nevoile echipei noastre. Am investit în mobilier ergonomic, suprafețe vitrate mari pentru a avea lumină naturală, mai multe săli de ședințe și un amfiteatru care găzduiește prezentările săptămânale de carte, clubul de carte și alte întâlniri informale pe care le avem la birou.

Dincolo de amenajarea spațiului, întoarcerea la birou, într-un regim de muncă hibrid, a fost și un prilej pentru a relua tradiții și obiceiuri dragi, de care ne bucurăm mai mult atunci când suntem fizic împreună. Mă refer acum la sărbătorirea zilelor de naștere ale colegilor, „Bookster games”, prânzurile sau ieșirile în echipă, clubul de carte sau întâlnirile de ritm și aliniere.”

Cel mai mare proiect din carieră

Întrebare: Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?

Răspuns: „De când lucrez la Bookster am fost implicată în mai multe proiecte care țin de recrutare, cultură organizațională sau dezvoltarea echipei. Ultimul proiect drag mie a fost implementarea unui program de învățare bazat pe cărți, cu focus pe dezvoltarea abilităților de leadership. Pornind de la cărți despre motivație, performanță, management sau feedback, organizăm sesiuni bilunare în care dezbatem ideile citite și alegem metode și instrumente pe care să le testăm și noi pentru a crește ca echipă și ca organizație.

Acest program pornește de la ideea de learning organization și, alături de alte resurse și inițiative, ne ajută să ne transformăm și să ne adaptăm constant modul de lucru și felul în care gândim.”

2024, un an încărcat

Întrebare: Care sunt proiectele prevăzute pentru 2024?

Răspuns: „În 2024 ne-am propus un obiectiv foarte ambițios pentru a încuraja un echilibru mai bun între viața personală și profesională a colegilor noștri. În prezent, norma de lucru la Bookster este de 40 de ore pe săptămână și ne dorim ca până la finalul anului să o reducem cu 20%, în diverse forme, în funcție de specificul fiecărei echipe.

Sunt mulți colegi implicați în acest proiect care presupune revizuirea modului în care lucrăm în prezent, de la adoptarea de noi instrumente care să crească eficiența muncii noastre și până la renunțarea la activități care aduc puțină valoare sau restructurarea ședințelor de 1-to-1 și de echipă.

Scopul nostru este să ajungem la 100% obiective îndeplinite, 100% compensație, însă în 80% din timp, iar planul este să implementăm în mod etapizat noul program de lucru. Câteva echipe au început deja să-și ia vinerea scurtă și vom continua cu proiecte de automatizare care să ne permită să reducem și mai mult numărul de ore lucrate, fără a afecta însă obiectivele de business.”

Direcții importante pentru Bookster

Întrebare: Care sunt cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în ultimul an?

Răspuns: „În ultimul an, recrutarea și zona de employer branding au fost direcții importante pentru noi. Businessul Bookster crește, am lansat de curând aplicația pentru mobil, ne apropiem de 200.000 de cititori și peste 1400 de companii îin comunitatea noastră.

Atât anul trecut, cât și anul acesta, am deschis multe poziții noi și am adăugat conținut relevant în pagina de cariere, pentru ca oamenii care își doresc să aplice la Bookster să-și poată face o idee despre cum e să lucrezi cu noi.”

Întrebare: Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?

Răspuns: „Indiferent de cariera aleasă, cred că învățarea continuă este cel mai important aspect. Să rămânem curioși, să conștientizăm cât de multe nu știm și să ne stabilim rutine de învățare implică multă deschidere și efort conștient. Pentru mine, cărțile sunt o sursă inepuizabilă de informație și motivație. Laszlo Bock, Lucy Adams, Neel Doshi și Erin Meyer sunt câțiva dintre autorii care m-au influențat și ale căror idei m-au ajutat să contribui la dezvoltarea unei culturi organizaționale sănătoase la Bookster.”

Schimbări în domeniu în viitorii 10 ani

Întrebare: Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?

Răspuns: „În toate domeniile se petrec schimbări într-un mod accelerat, iar HR-ul nu face excepție. Câteva direcții la care ne așteptăm sunt:

a) Digitalizarea proceselor de HR. Utilizarea inteligenței artificiale pentru recrutare, managementul performanței sau administrarea beneficiilor va deveni tot mai frecventă.

b) Accentul pe experiența angajatului. Companiile se vor concentra tot mai mult pe crearea unui mediu de lucru pozitiv care să încurajeze angajații să se dezvolte în cadrul companiei.

c) Flexibilitatea locului de muncă. Modelul de lucru hibrid, precum și un program de lucru mai scurt vor deveni norma, iar HR-ul va trebui să adapteze politici și practici pentru a gestiona acest mediu de lucru.

d) Diversitatea și incluziunea. Va fi acordată o atenție sporită recrutării și retenției angajaților din diferite medii culturale sau categorii nereprezentate. Companiile își dau seama că, dincolo de responsabilitatea socială, o diversitate a angajaților aduce perspective diferite, care atunci când sunt integrate, sunt extrem de valoroase și oferă posibilitatea de a înțelege mai bine clienții.

e) Dezvoltarea abilităților digitale. Jensen Huang, CEO Nvidia, a declarat săptămânile trecute cât de important este să învățăm să folosim mai mult AI-ul în activitatea noastră. Inteligența artificială va prelua o parte dintre task-urile noastre, însă vor fi necesare alte skill-uri pentru a o folosi. Iar HR-ul va juca un rol important în dezvoltarea și menținerea acestor competențe în organizații.”

Ce înseamnă banii?

Întrebare: Bani. Ce vă spune acest cuvânt?

Răspuns: „Mai mulți profesioniști din mai multe domenii au studiat efectul banilor asupra motivației umane. Daniel Pink, Lindsay McGregor, Dan Ariely și mulți alții au ajuns la concluzia că motivația financiară nu este suficientă pentru a performa. Sau dimpotrivă, perspectiva unui câștig însemnat poate avea chiar efecte negative asupra performanței. În același timp, banii sunt un factor de igienă și este esențial ca remunerația să fie corectă și mobilizatoare. De aceea, noi la Bookster, am integrat în urmă cu mulți ani părțile variabile ale veniturilor totale în salariul de bază. În acest mod, colegii nu trebuie să-și facă griji constant în privința atingerii obiectivelor și se pot concentra pe lucrurile care aduc cu adevărat valoare.”

Există avantaje în micromanagement?

Întrebare: Ce părere aveți despre micromanagement? Care sunt avantajele și dezavantajele lui?

Răspuns: „Bookster este un mediu centrat foarte mult pe valori. Una dintre valorile noastre este „be reliable” și face referire la faptul că fiecare dintre noi este responsabil de anumite procese și KPI. Îi încurajăm pe colegi să fie autonomi, să ia decizii, însă totodată să ceară feedback (managerului direct sau oricărui alt coleg) oricând simt că o nouă perspectivă îi poate ajuta.

Micromanagementul poate să fie util în perioada de induction, când noii colegi au nevoie de multă îndrumare pentru a învăța metodele noastre de lucru, vocea Bookster și valorile companiei. Ulterior, folosim un set de instrumente care ne ajută să ne stabilim prioritățile și care ne oferă structură și claritate în luarea deciziilor. Aceste metode, pe care noi le-am preluat și adaptat din două cărți, „Scaling Up” și „Lean Startup”, au rolul de a dezvolta un mindset centrat pe înțelegerea nevoilor, testarea de noi idei, măsurarea succesului, cu focus în egală măsură pe planificare și pe execuție.”