In Romania, numarul detinatorilor de animale de casa este unul dintre cele mai mari din Europa de Est: cinci milioane posesori de caini si 3,5 milioane posesori de pisici. Piata produselor de profil este insa extrem de mica in comparatie cu acest potential urias.Publicatiile de specialitate mentioneaza existenta a trei tipuri de hranire. Primul este cel simplu (sau primitiv) si consta in administrarea resturilor de la masa stapanilor, mod de hranire frecvent intalnit in Romania. Al doilea tip se
In Romania, numarul detinatorilor de animale de casa este unul dintre cele mai mari din Europa de Est: cinci milioane posesori de caini si 3,5 milioane posesori de pisici. Piata produselor de profil este insa extrem de mica in comparatie cu acest potential urias.
Publicatiile de specialitate mentioneaza existenta a trei tipuri de hranire. Primul este cel simplu (sau primitiv) si consta in administrarea resturilor de la masa stapanilor, mod de hranire frecvent intalnit in Romania. Al doilea tip se refera la hranirea rationala, practicata de crescatori, si presupune o alimentatie variata, suficienta cantitativ si administrata portionat. Hranirea stiintifica este cea de-a treia modalitate de alimentare si se face tinand cont de necesarul organismului supus muncii sau aflat in repaus, aflat in crestere sau care trece prin diferite stari fiziologice: gestatie, lactatie, boala etc.
Piata mondiala a alimentelor uscate sau conservate pentru caini si pisici si a articolelor de igiena este disputata de producatori renumiti. In magazinele romanesti de specialitate se vand produse aproape in exclusivitate straine, menite sa satisfaca nevoile specifice ale animalelor de companie, in functie de varsta, greutate, marime si stil de viata. Astfel, Pedigree, Chappi, Whiskas, Purina, Mera Dog, Eukanuba, Miglior sau Royal Canin sunt marci recunoscute pentru variantele de nutritie pe care le ofera, potrivite fiecarui stadiu de dezvoltare. In plus, ingredientele pe care le contin asigura cantitatea necesara de vitamine si minerale, pentru a conferi protectie impotriva bolilor.
De numai doua luni, firma Consultanta Animal Nutrition SRL fabrica pe plan local un singur produs pentru caini, numit Extru-Can. Investitia in fabrica situata in localitatea Otopeni a insemnat un miliard de lei. Pana in prezent, s-a recurs doar la testarea pietei, livrandu-se o cantitate nesemnificativa din acest produs numai in magazinele bucurestene. Vasile Rus, directorul firmei, este medic veterinar si a lucrat o viata intreaga la Institutul National de Nutritie de la Balotesti, atat in cercetare, cat si in productie. Este foarte convins de virtutile produsului sau, dar este constient si de puterea redusa de cumparare a populatiei. Din acest motiv livreaza Extru-Can la pretul de 9.500 lei/kg, fara TVA. Intr-unul dintre magazine a constatat ca se vinde cu 19.000 lei. Motivul invocat de detailist a fost ca, daca e prea ieftin, risca sa nasca suspiciuni in privinta calitatii si, ca atare, sa nu se mai vanda. „La un asemenea argument, eu nu mai stiu ce sa fac: educatie sau vanzare?!, exclama Vasile Rus.
Dieta pisicilor este costisitoare
Compania Mars Masterfoods comercializeaza in Romania gamele Pedigree, Chappi, Whiskas si Kitekat, adica mancare uscata sau la conserva, importata din Ungaria, Polonia si Austria. Produsele Natusan si Catsan, destinate igienei pisicilor, sunt aduse din Spania si Germania. Pe piata romaneasca de profil, Mars Masterfoods are o cota de aproximativ 75%.
„Putini dintre posesorii de animale de casa recurg la mancarea gata preparata, afirma HA