proaspat absolvent de facultate, Iulia Necula s-a gandit mai intai la cariera. A lucrat mai intai intr-o institutie de stat, la Comisia Nationala pentru Statistica, insa cum terminase Facultatea de Marketing si-a dat seama ca se poate afirma doar la o firma privata.S-a orientat catre publicitate, unde a lucrat pentru cinci companii diferite in doar cativa ani. "Plecam de la o firma la alta pe pozitii din ce in ce mai bune. Am lucrat atat in vanzari, cat si in productia publicitara", spune Iulia
proaspat absolvent de facultate, Iulia Necula s-a gandit mai intai la cariera. A lucrat mai intai intr-o institutie de stat, la Comisia Nationala pentru Statistica, insa cum terminase Facultatea de Marketing si-a dat seama ca se poate afirma doar la o firma privata.S-a orientat catre publicitate, unde a lucrat pentru cinci companii diferite in doar cativa ani. „Plecam de la o firma la alta pe pozitii din ce in ce mai bune. Am lucrat atat in vanzari, cat si in productia publicitara”, spune Iulia Necula. Momentul in care s-a gandit ca trebuie sa isi deschida propria afacere nu s-a lasat mult asteptat. Era directorul unei firme spaniole care deschisese primul magazin de inscriptionat tricouri din Romania si nimeni nu s-ar fi gandit in locul ei sa plece pentru a risca deschizandu-si un business. Iulia si-a dat seama insa ca aceasta afacere are un viitor la care nimeni nu se gandea. Avea niste bani pusi de-o parte, dar a mai si imprumutat de la parinti. In total vreo 4.000 de dolari, pe care i-a investit in anul 2000 in utilaje necesare imprimarii de tricouri. Planul Iuliei era sa plece la mare, unde, pe parcursul unei veri, sa isi amortizeze investitiile, dupa care sa dezvolte business-ul in Capitala. „Cred ca am fost putin inconstienta, insa am riscat si am reusit”, isi aminteste Iulia Necula. Dupa trei luni a deschis prima locatie din Bucuresti: o locatie de trei metri patrati, in Pasajul Universitatii. „Tricourile inscriptionate la cerere sunt produse pentru toate categoriile. stiam ca trebuie sa am o afacere care sa fie foarte bine vazuta si de aceea am ales aceasta locatie unde este un vad comercial foarte bun”, explica Iulia Necula. Compania sa, High Q, a reusit destul de repede sa ajunga la o cifra de afaceri medie de circa 2.000-2.500 USD pe luna. Problema era ca avea un business in care incasarile fluctuau foarte mult si erau destul de aleatorii. Erau zile in care nu facea fata comenzilor si zile in care clientii erau mai putini. In plus, avea probleme cu furnizorii de tricouri care uneori intarziau livrarile. „Era destul de jenant pentru ca trebuia sa intarziem lucrarile noastre. Uneori aveam contracte de inscriptionare cu firme care aveau nevoie de tricouri la o anumita data. Erau mari probleme sa intarziem”, spune Iulia Necula. Initial a schimbat companiile neserioase care nu livrau tricourile la timp. Ulterior insa i-a venit o alta idee. „Apareau profituri pe care trebuia sa le investesc intr-un fel. Asa am facut eu un atelier de croitorie care sa imi livreze tricourile”, continua Necula. Ideea era insa ca, pe langa furnizarea de tricouri pentru magazinul de inscriptionare, atelierul sa produca si pentru alte companii. In anul 2002 a investit 10.000 de dolari, a angajat 13 oameni si a luat masini de cusut in rate. Primul efect al deschiderii atelierului de croitorie a fost scaderea costurilor pentru partea de afacere cu imprimarea tricourilor. Pe de alta parte, in acest moment putea rezolva orice comanda intr-un timp foarte scurt, mai ales cererile companiilor, care vroiau multe tricouri imprimate in timp scurt. Asta a dus, in primul rand, la cresterea vanzarilor. „Ceea ce inainte faceam in una sau doua saptamani, acum rezolvam in doar cateva zile”, spune Iulia Necula. Atelierul de croitorie s-a dovedit insa o afacere profitabila in sine.Doar 20% din productie este destinata imprimeriei de tricouri a Iuliei, restul fiind comenzi independente. Este vorba de echipamente pentru munca, salopete, combinezoane pentru firme de paza etc. Atelierul are o cifra de afaceri de circa 18.000 USD lunar, in conditiile unei rate a profitului de aproximativ 10%. Desi partea de inscriptionare ii aduce o rata a profitului mai buna, atelierul este o afacere care genereaza venituri constant. In anul 2003, pentru Iulia aparuse o noua dilema: isi amortizase investitiile si nu stia unde sa investeasca surplusul.Cum tocmai se deschidea Carrefour Orhideea, s-a gandit sa deschida un centru de imprimat tricouri. Multi au considerat ca a facut o miscare cat se poate de gresita si ca nu va reusi sa isi acopere costurile de functionare in aceasta noua locatie. A investit circa 6.000 de dolari si a luat utilajele in rate. Cifra de afaceri medie generata de locatia din hipermarket este de circa 9.000 de dolari pe luna. In ambele locatii pe care le are Iulia a dezvoltat nu numai afacerea cu inscriptionarea de tricouri. „Multi apeleaza la serviciile companiei mele atunci cand vor sa faca un cadou. La prima vedere nu este rentabil sa investesti in tehnologie pentru inscriptionat cani, insigne sau mouse pad-uri. Este o greseala sa crezi asta. Cu cat ai mai multe produse pentru cei care vor cadouri personalizate, cu atat vei avea o cifra mai mare de afaceri in timp si o perioada de amortizare a investitiilor mai scurta”, explica Iulia Necula.A anticipat ca vor aparea tot mai multe companii pe aceasta piata, asa ca s-a gandit sa vanda utilaje pe care le importa din Statele Unite pentru cei care vor sa dezvolte un astfel de business. Deja a avut cativa clienti in tara pentru aceasta parte a afacerii, promovarea prin internet fiind foarte importanta. „Am investit in site-ul www.highqprod.ro, iar efectele s-au vazut imediat”, explica Necula. Desi au mai aparut firme specializate pe acest segment, ceea ce a conferit stabilitate afacerii Iuliei Necula a fost pozitionarea in locatii cat mai bune si incercarea de a reduce costurile.
Business Start
Investitia: se poate porni la drum cu o investitie de maximum 5.000 USD pentru o utilare completa. La aceasta suma se mai adauga costurile locatiei. O presa pentru imprimarea de tricouri costa circa 2.000 USD. Mai este nevoie de achizitia unui computer si de o imprimanta.
Daca imprimanta este laser, calitatea imprimeurilor va fi mai buna. Pentru cani este nevoie de o presa speciala care costa circa 1.200 USD.
Pozitionarea: cele mai bune locatii sunt cele foarte circulate. Mall-urile, hipermarketurile, dar si aglomerarile comerciale sunt indicate pentru astfel de servicii.
Clientii: in afara persoanelor care doresc achizitionarea de cadouri, firmele sunt foarte importante. De obicei acestea vor sa imprime cantitati mari de tricouri sau cani intr-un timp foarte scurt. Ideea Iuliei Necula de a dezvolta in paralel un atelier de croitorie care sa alimenteze business-ul cu inscriptionari i-a adus urmatoarele avantaje: a rezolvat problema furnizorilor neseriosi, a scazut costurile de operare si a micsorat timpul de livrare al comenzilor mari, ceea ce a dus la cresterea incasarilor.
High Q In cifre
Investitii 20.000 USD
Angajati 18
Cifra anuala de afaceri 400.000 USD