După ce a investit peste 530 mil. euro în cele cinci malluri ale sale din Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava, asigurându-şi poziţia de lider regional, Dascălu a observat potenţialul de dezvoltare al acestor oraşe şi pe sectorul birourilor. Tot mai multe companii multinaţionale aleg chiriile şi salariile mai mici din oraşele secundare din România, în detrimentrul unui Bucureşti aglomerat şi scump. Astfel, omul de afaceri a început să-şi extindă activitatea în această direcţie.
În luna mai a acestui an, Dascălu a inaugurat cea de-a cincea clădire de birouri din cadrul ansamblului Palas Iaşi. Ca şi în cazul dezvoltărilor de retail, el abordează o strategie precaută şi în acest domeniu şi nu construieşte decât la comandă. Spre exemplu, clădirea cu numărul cinci din Palas Iaşi a fost proiectată special pentru divizia de soluţii integrate a băncii Unicredit, care a ocupat aproape integral imobilul.
În această toamnă, antreprenorul aşteaptă finalizarea celei de-a şasea clădiri de birouri din Iaşi, cu o suprafaţă de 15.000 mp, care deja este ocupată în totalitate. În paralel, la Timişoara, el lucrează la două din cele şapte clădiri de birouri ce vor flanca Iulius Mall. Prima, cu o suprafaţă comercială de 18.000 mp, urmează a fi dată în folosinţă până la sfârşitul acestui an, iar a doua, puţin mai mică, va fi terminată în primăvara lui 2018. Printre companiile care au semnat deja contracte cu Dascălu la Timişoara se numără Autoliv România, Ness Software Engineering Services, policlinica Regina Maria şi retailerul dm drogerie markt.
Ieşeanul are în funcţiune cinci clădiri de birouri la Iaşi şi două la Cluj-Napoca, care totalizează o suprafaţă de 63.000 mp. În acestea au sedii peste 55 de corporaţii, cu peste 7.500 de angajaţi.
„Statutul de centru universitar, gradul de educaţie, forţa de muncă specializată disponibilă, similară celei din Capitală, cu bune abilităţi de comunicare în limbi străine, şi potenţialul de dezvoltare pe segmentul clădirilor de birouri sunt considerente pentru care marile companii aleg aceste oraşe“, explică Iulian Dascălu.
Afaceri în creştere
Cele cinci malluri şi şase clădiri de birouri, funcţionale pe parcursul anului trecut, i-au adus acestuia venituri de circa 72 mil. euro, în creştere cu circa 10% faţă de rezultatele din 2014. Profitul generat de afacerile imobiliare ale lui Dascălu a scăzut cu 22,4% în aceeaşi perioadă, până la nivelul de 8,64 mil. euro, după ce pierderile complexului Palas Iaşi s-au adâncit, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice. Datoriile adunate de proprietăţile omului de afaceri au ajuns anul trecut la 587,5 mil. euro.
În 2015, mallul cu cele mai mari afaceri din reţeaua lui Dascălu a fost Iulius Mall Timişoara, care a încasat 20,1 mil. euro din chirii. Pe locul doi în reţeaua Iulius se poziţionează mallul din Cluj-Napoca, cu afaceri de 17,5 mil. euro. Acesta este urmat de centrul comercial din cadrul complexului Palas Iaşi. Mallul, alături de cele patru clădiri de birouri funcţionale în 2015, a înregistrat anul trecut afaceri de 22,5 mil. euro. Ponderea mallului în afacerile complexului este de peste 70%. În ierarhie urmează mallul din Suceava cu 7,34 mil. euro şi Iulius Mall Iaşi cu afaceri de 4,43 mil. euro în 2015.
Dacă în 2014, mallurile lui Dascălu generau afaceri mai mari decât cele zece centre comerciale ale sud-africanilor de la New Europe Property Investments (NEPI), anul trecut, cu două malluri mari în plus, NEPI a încasat 91,8 mil. euro, cu 40% peste veniturile aduse de proprietăţile lui Dascălu. Totuşi, Iulius Mall Timişoara şi Cluj, plus Palas Iaşi, i-au asigurat omului de afaceri trei poziţii în prima parte a topului centrelor comerciale cu cele mai mari afaceri din România în 2015, realizat în exclusivitate de revista Capital.
Replica de la Timişoara
Rezultatele bune înregistrate cu Palas Iaşi şi succesul centrului de afaceri dezvoltat de antreprenorul Ovidiu Şandor la Timişoara, l-au determinat pe Dascălu să construiască în jurul Iulius Mall Timişoara o replică a ansamblului urbanistic Palas Iaşi.
În septembrie 2015 el a început lucrările la ansamblul Openville, care presupune o investiţie de peste 220 mil. euro, cea mai mare din vestul ţării. Complexul va avea o suprafaţă total construită de 594.000 mp, iar mallul din Timişoara va fi parte integrată a proiectului. Cea mai mare pondere o va avea componenta de birouri, cu şapte imobile clasa A şi 130.000 mp închiriabili, printre care şi cea mai înaltă clădire din România (155 metri înălţime şi 27 de etaje).
„Experienţa de până acum ne-a arătat că marile companii nu îşi mai doresc doar stocuri de spaţii calitative, care să le permită eventuale extinderi, ci şi acces facil pentru angajaţii lor la diverse servicii şi beneficii. Astfel, clădirile noastre de birouri au fost dezvoltate gradual şi integrate în proiecte multifuncţionale, fiind foarte atenţi la nevoile companiilor care vizează consolidarea operaţiunilor în oraşele unde suntem prezenţi“, subliniază Dascălu.
Pe segmentul de retail, Openville va completa Iulius Mall Timişoara cu peste 100 de magazine noi, 20 de restaurante, cafenele tematice, cinema multiplex cu 15 săli, patru săli pentru evenimente şi cel mai mare loc de joacă din oraş. În plus, timişorenii vor avea la dispoziţie şi cel mai mare parc suspendat din România, spaţiu verde de peste 55.000 mp, şi aproximativ 4.050 de locuri de parcare, subterane şi supraetajate.
Apel la precauţie
Direcţia de dezvoltare pe care a intrat Dascălu este motivată şi de cererea venită din partea multinaţionalelor. Anul trecut, corporaţiile au închiriat cu 25% mai multe spaţii în provincie decât în 2014, pentru sedii cu o suprafaţă totală de circa 70.000 mp. Din suprafaţa totală de birouri tranzacţionată în 2015, Iaşiul a atras 35%. Acesta a fost urmat de Cluj-Napoca – 23%, Timişoara – 22% şi Braşov – 20%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.
„Orientarea multinaţionalelor spre principalele centre universitare ale ţării, precum Timişoara, Iaşi şi Cluj-Napoca, reprezintă o strategie câştigătoare de ambele părţi: atât pentru companii, care îşi dezvoltă planurile de creştere şi îşi eficientizează costurile de operare, cât şi pentru marile oraşe, care îşi consolidează, astfel, poziţia de poli de business regionali“, spune omul de afaceri.
Totuşi, Dascălu avertizează că, pe termen lung, investitorii trebuie să ţină cont de evoluţia economică a întregii Europe Centrale şi de Est şi să anticipeze nevoile reale de pe acest segment imobiliar.
Datorii pe măsura investiţiilor
După doi ani în care valoarea proprietăţilor administrate de Iulian Dascălu s-a deteriorat, din cauza crizei imobiliare, în 2014 averea imobiliară a acestuia a intrat din nou pe creştere. Anul trecut, omul de afaceri a urcat cinci poziţii în topul celor mai bogaţi români, realizat de revista Capital, şi s-a clasat pe locul cinci, cu o avere estimată la 430-450 mil. euro.
Lista de investiţii a ieşeanului arată în felul următor: Palas Iaşi, investiţie de 265 mil. euro, Iulius Mall Timişoara: 105 mil. euro, Iulius Mall Cluj şi clădirea de birouri Iulius Business Center: 80 mil. euro, Iulius Mall Suceava: 60 mil. euro, Iulius Mall Iaşi: 23 mil. euro şi clădirea de birouri United Business Center Tower şi parcul Iulius din Cluj-Napoca: 12 mil. euro. Pentru dezvoltarea acestor proiecte, antreprenorul ieşean a împrumutat peste jumătate de miliard de euro de la bănci precum Eurohypo, Marfin Bank, Unicredit, Emporiki Bank şi Banca Italo-Romena.
POTENŢIAL Gradul de neocupare al clădirilor de birouri disponibile în oraşele regionale este la jumătate faţă de cel din Bucureşti, ceea ce arată că mai există loc de dezvoltare