Omul de afaceri Iulian Stanciu conduce eMag si cel mai mare distribuitor IT&C din România -grupul Network One Distribution (NOD), cunoscut anterior sub numele de Asesoft Distribution. Din grup face parte si retailerul de electronice Flanco.
2012 a fost un an plin de evenimente pentru Stanciu: a devenit acţionar unic al NOD, după ieșirea celuilalt fondator – Sebastian Ghiță și a cooptat Naspers- unul dintre cele mai active grupuri media internaționale, în acționariatul eMag, în ceea ce este, probabil, cea mai spectaculoasă tranzacție din e-commerce-ul Romanesc. Stanciu a fost pastrat în conducerea eMag și după această tranzacție.
Când era mic Stanciu visa să devină pilot de avioane de vânătoare. A fost refuzat din cauza discromatopsiei (lipsa de percepţie a culorilor), potrivit acestuia. A devenenit antreprenor înca din studenție, dezamăgit de ceea ce învăţa la Facultatea de Cibernetică de la Academia de Studii Economice din Bucureşti.
“Mi-am dorit să construiesc un business şi am pornit unul cu vânzare directă către oameni. Am început să vând calculatoare dintr-un apartament de 38 de metri pătraţi de pe bulevardul Magheru, aproape de facultate. Ţin minte că l-am închiriat cu 500 de dolari pe lună şi am reuşit după un an să îl cumpăr cu 18.000 de dolari”, spune Stanciu.
Timp de doi ani Stanciu a vândut calculatoare, după care a luat decizia de face un pas înainte.
“M-am gândit că pentru a creşte e nevoie să urc un nivel să fiu eu furnizor pentru comercianți. Cu banii şi cunoştiinţele pe care le aveam în momentul acela nu aş fi reuşit să dezvolt un lanţ de magazine. La începutul anilor 2000 au început să se dezvolte şi Flamingo, și UltraPro, iar pe partea cealaltă Altex, Domo şi Flanco au început să adauge produsele IT în portofoliul lor. Pe la sfârşitul lui 1999 am mers către distribuţie şi am făcut firma. La început cumpăram produse cu alţi distribuitori din piaţa, K Tech, RHS, după care am început să iau direct şi am creat branduri proprii. Ulterior am început să semnăm contracte directe cu LG, cu Gigabyte, cu Western Digital şi pe urmă au început să vină clienţii unul după altul”, povesteşte Stanciu.
Omul de afaceri îşi aminteşte că obişnuia să lucreze de dimineaţa până seara pentru discuta atât cu partenerii din China cât şi cu cei din Statele Unite.
“Eu făceam toată aprovizionarea, toate preţurile, aprobam toate reducerile pentru clienţi, ţineam totul în mână. După care mi-am dat seama că următorul pas pe care trebuie să îl fac este să am încredere în oameni şi să încep să deleg atribuţii. Am păstrat o structură destul de eficientă la NOD şi am fost preferaţi de distribuitori pentru că nu făceam zeci de depozite prin ţară. Aveam unul singur, de unde serveam toată ţara, de aceea nu aveam costuri foarte mari şi nu încărcam preţul cu care vindeam mai departe către reselleri”, afirmă Stanciu.
În prezent, Network One Distribution este cel mai mare distribuitor IT&C de pe piaţa locală cu cu afaceri de 201 milioane euro în 2011. Stanciu deţine 21,6% din eMAG, cel mai mare magazin online din ţara noastră şi este unic acţionar al retailerului electro-IT Flanco. eMAG a avut în 2011 o cifră de afaceri de 145 de milioane de euro şi un profit net de 1,2 milioane de euro, iar Flanco a avut afaceri de 110 milioane euro în 2011.