eMAG, liderul comerțului digital din România, se așteaptă la vânzări de 639 milioane de lei, aproximativ 130 de milioane de euro, de Black Friday, cel mai important eveniment cu promoții al anului. Peste 1,5 milioane de produse vor face parte din oferta acestei campanii, cu 50% mai multe decât în 2021. Volumul de vânzări pentru ziua de 11 noiembrie este așteptat să fie comparabil cu acela al unei întregi luni.
Campania de Black Friday aduce venituri care generează între 7 și 8% din cifra de afaceri a eMAG, cam cât o lună normală de zile, spune Iulian Stanciu, președintele companiei. În 2010, eMAG avea pe rafturile magazinului său online în jurul a 5.000 de produse, iar astăzi a trecut de 12 milioane, așteptându-se ca până la finalul anului 2022 să treacă de 13 milioane. „În continuare este foarte mult loc de creștere, avem nevoie de tehnologie, dezvoltare și infrastructură logistică”, spune Iulian Stanciu.
În prima oră de Black Friday, care va începe în dimineața zilei de 11 noiembrie, vor fi plasate între 30 și 40% dintre comenzile campaniei, deci cu o valoare de peste 200 de milioane de lei.
eMAG Marketplace a ajuns la 36.000 de parteneri, iar în următorii cinci ani președintele executiv se așteaptă să treacă de pragul de 100.000. „Ne-am transformat într-un facilitator, noi dăm altora infrastructura noastră. Este mai ușor să creștem numărul de oferte prin parteneri decât prin negociere directă”.
Începând cu anul 2018 eMAG s-a axat pe vânzările din aplicația proprie, care în prezent aduce 83% din trafic. „În Ungaria suntem cel mai mare retailer online, avem 2 milioane de clienți, 7.800 de selleri și 700 de easybox-uri. În Bulgaria din nou cel mai mare retailer online, avem 1 milion de clienți la o populația de 7 milioane, 5.400 de selleri și 61 de easubox-uri, probabil curând vom ajunge la 500”, explica Iulian Stanciu.
Piața din Bulgaria este conectată la complexul logistic de lângă București, compus din două depozite, fiecare cu câte 125.000 mp, iar în Ungaria există un depozit de 120.000 de mp.
Puterea automatizării
eMAG a investit peste 250 de milioane de euro în cele două depozite de lângă București, cea mai nouă investiție fiind în linia de roboți destinați sortării coletelor, 43 de milioane de euro, licitație câștigată de Knapp. Totodată, cele peste 200 de aplicații interne folosite de eMAG sunt dezvoltate în România, iar compania continuă să investească în resursa umană. La momentul actual există peste 1.000 de angajați în IT pentru care compania a bugetat investiții în formarea lor de aproape 450 milioane de lei pentru perioada 2021-2023.
Ultima investiție, de 43 de milioane euro, a crescut productivitatea angajaților de 4-5 ori. Depozitele de lângă București au o capacitate maximă de stocare de 15 milioane de articole, lucrează în ele 1.500 de angajați și zilnic sunt expediate peste 100.000 de articole. De Black Friday, eMAG se așteaptă să expedieze peste 350.000 de colete în primele zile.
„Depozitul este făcut să poată susțină creșterea eMAG estimată pentru următorii doi ani, până la 450.000 de colete expediate pe zi”, explica Alexandru Niculescu, Vicepreședinte Operațiuni eMAG.
Investiția aduce în depozitele retailerului și primii roboți capabili să realizeze operațiuni repetitive care au un randament de patru sau chiar cinci ori mai mare decât un angajat normal. Alexandru Niculescu estimează că 75% din produse vor ajunge să fie procesate de acești roboți, iar restul, din categoria „slow mover”, vor rămâne manevrate de mână. Avantajele acestei investiții țin de creșterea productivității, consolidarea produselor comandate de client și rapiditatea livrării, deoarece timpul este scurtat la jumătate.
Sunt 28 de stații de picking unde roboții de acest tip ar putea înlocui oamenii în viitor, însă deocamdată funcționează doar unul singur, operat de un om, de pe laptop, în permanență. „Un robot are o capacitate de prelucrare de 500 de unități pe oră, iar manual, oamenii pot în platforma veche să prelucreze 100 de unități pe oră”, explica Iulian Stanciu. Pe lângă aceste stații există și 432 de roboți de tip shuttle care aduc marfa la angajatul din depozit.
Black Friday marca eMAG
Campania de Black Friday o să fie derulată de eMAG în întreaga regiune, doar că în Bulgaria și Ungaria o să înceapă o săptămână mai târziu, pe 18 noiembrie. În regiune eMAG are 8 milioane de clienți și peste 40.000 de selleri. În România, clienții sunt preocupați cel mai mult de reduceri în acest an, arată studiul comandat de eMAG și prezentat de Tudor Manea, CEO.
„Inflația pune presiune pe puterea de cumpărare a românilor, care sunt mult mai atenți la prețurile mici, la reduceri. Interesul pentru reduceri este mult mai mare anul acesta decât în anii trecuți. Clienții care intenționează să cumpere vor să cheltuie aproximativ 2.500 de lei, în creștere cu 13% față de anul 2021. 40% dintre ei se orientează către electrocasnice mici, 33% televizoare, 22% telefoane mobile, 22% haine și 21% către un nou frigider”, explica Tudor Manea.
Pentru anul acesta negocierile pentru Black Friday au început cu zece luni de dinaintea campaniei, iar retailerul a strâns în portofoliul său peste 1,5 milioane de oferte. „Estimările sunt că reducerile totale sunt de peste 360 milioane de ei, 69% dintre produse fiind la cel mai mic preț din 2022”, declara CEO-ul eMAG. Totodată, Iulian Stanciu a transmis că sunt așteptate vânzări în creștere pentru zona de fashion, cosmetice, beauty și industria auto față de anii trecuți, afectați de pandemie.
Totodată, este primul Black Friday care va avea oferte speciale pentru Genius, serviciu de tip abonament care poate să fie achiziționat în timpul campaniei. El este funcțional și pentru Fashion Days, Tazz, dar și Freshfull, branduri deținute de grupul Dante, compania mamă care a achiziționat și alte firme sau a investit în diverse afaceri, precum Flip.
Peste 1 milion de români pot accesa achiziția prin rate fără dobândă acordate direct prin aplicația eMAG în acest an, fonduri de peste 1 miliard de lei.
Lista de produse aflate în ofertă de Black Friday:
- 160.000 de electrocasnice mici
- 60.000 de televizoare
- 205.000 de smartphone-uri și gadget-uri
- 40.000 de laptopuri
- 60.000 de frigidere și mașini de spălat
- 350.000 de produse fashion
- 1,5 milioane de scutece
- 150.000 de jocuri și jucării
- 300.000 de produse pentru casă și grădină
- 60 de tone de cafea
- 120.000 de sticle cu băuturi alcoolice
Produse speciale
- Peste 24.000 de nopți de cazare în România
- Mașini, velier și motocicletă în valoare de peste 7,5 milioane de euro
- Peste 10 kg de aur
- Peste 58 de tone de carne de porc
- Servicii medicale- abonamente, screening și analize
- 2.500 de vouchere cu reducere de 50% la bilete de avion
- Ceasuri și bijuterii de lux