Pentru telecomunicatiile europene au existat anul trecut si vremuri bune. Recesiunea mondiala a ocolit tocmai pietele in dezvoltare despre care se spune ca sunt cele mai vulnerabile in cazul unor crize economice. In conditiile in care momentul liberalizarii telefoniei fixe bate la usa tuturor tarilor din Europa Centrala si de Est, iar competitia de pe piata telefoniei mobile continua sa se intensifice, operatorii de telefonie mobila ar putea sa fie singurii care vor supravietui falimentelor care bat la usa.
Aproape 700 de milioane de utilizatori ai telefoniei mobile existau la inceputul acestui an. Mai mult de jumatate dintre acestia provin din Europa. Partea Centrala si de Est a vechiului continent aduce peste opt milioane de posesori de telefoane mobile. Este vorba, practic, de zona cu cea mai interesanta crestere in anul 2001, din punctul de vedere al numarului de abonati. Iar prognozele pentru acest an sunt la fel de optimiste.
Chiar daca majoritatea operatorilor de telefonie mobila GSM sau CDMA au anuntat cresteri anul trecut, potrivit GSM Association, rata de crestere a numarului de abonati a fost in Europa Occidentala mult mai mica fata de anul anterior.
Analistii spun ca in tari precum Franta sau Anglia a intervenit procesul de saturare, adica piata nu mai poate atrage mai multi abonati decat se prognozeaza. Proces care incepe sa se observe, de altfel, si in Romania.
Piata de telefonie mobila din Europa a fost de altfel impartita de analisti in trei categorii. In primul rand este vorba de tarile cu crestere in 2001 mai mica de 25%. Austria, Suedia, Norvegia sau Danemarca sunt pietele unde operatorii de telefonie mobila au reusit doar o majorare a portofoliului de abonati cuprinsa intre 5-7%.
Belgia, Grecia, Irlanda sau Luxemburg sunt pietele cuprinse in cea de-a doua categorie, adica a tarilor unde cresterea a fost cuprinsa intre 25% si 75%. Tot in aceasta categorie a fost cuprinsa si Romania. Operatorii de telefonie mobila MobiFon si MobilRom au raportat anul trecut o crestere cuprinsa intre 50-60%, comparativ cu 2000.
Albania, Belarus, Rusia, Ucraina sau Bulgaria au fost performerele anului trecut. Companiile de pe aceste piete au raportat cresteri de peste 500%.
Toata lumea se intreaba acum ce va schimba telefonia de generatia a treia (UMTS). In cazul Romaniei un lucru este cert: competitia va deveni mai acerba de la 1 ianuarie 2003. Analistii de la „Public Network Europe” sunt de parere ca MobiFon si Orange vor continua sa fie principalii jucatori pe o piata in care numarul utilizatorilor de servicii preplatite este mai mare decat cel al abonatilor. In aceste conditii, pe piata romaneasca de telefonie mobila, din cei peste patru milioane de abonati, cat au acum impreuna MobiFon, Orange, Cosmorom si Telemobil, doar putin peste 300.000 asigura grosul veniturilor lunare. Cresterea constanta a cifrei de afaceri si, implicit, a profitului sunt explicate prin reducerea costurilor, dar si prin atingerea pragului de rentabilitate prognozat. „In telefonia mobila, o data ce ai finalizat investitiile legate de infrastructura si cele de notorietate a marcii, nu te poti gandi decat la lucruri bune. Este momentul in care profitul bate la usa”, spun analistii de la „Public Network Europe”.
Europa Centrala si de Est este zona unde anul trecut a fost observata si cea mai mare concentrare a noilor intrati in jocul telefoniei mobile. Albania, Belarus, Macedonia, Moldova, Romania si Bulgaria sunt tarile unde investitiile promise de noii intrati depasesc 1,5 miliarde de dolari. si toate astea, pe langa cele peste 20 de miliarde de dolari investiti in intreaga regiune, in ultimii cinci ani, de catre cele 16 companii de telefonie mobila GSM.