Confruntată cu o competiţie ascuţită mai ales pe segmentul business, unde BlackBerry şi telefoanele Windows Mobile câştigă teren, Nokia contraatacă cu cele mai bune arme, pe segmentul consumer.

Preluând o reţetă deja verificată de Apple, cu iPhone şi iTunes, cel mai mare producător de telefoane mobile va lansa, inclusiv pe piaţa românească, două servicii de tip magazin virtual, Comes With Music şi Ovi Store, primul pentru muzică, al doilea pentru aplicaţii. De asemenea, noile servicii de mesagerie electronică nu vor fi destinate doar segmentului business. Şi fiindcă netbook-urile sunt la modă, producătorul a anunţat lansarea unui laptop sub brand propriu.

Capital a discutat pe aceste teme cu Jan Kolimar, General Managel Nokia Central Europe, responsabil cu ativitatea companiei pe pieţele din Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia şi România.

CAPITAL: De ce a simţit Nokia nevoia să schimbe structura organizaţională în zona Europei Centrale şi de Est şi de ce v-a ales pe dvs să-i conduceţi activitatea?

Jan Kolimar: În câteva zile se vor împlini 10 ani de când sunt la Nokia, unde am început la 1 martie 1999. Pentru cinci ani am fost general manager în Slovacia, unde am pus bazele reprezentanţei, aşa cum a făcut Radu Cozma aici, în România. După aceea am trecut pe poziţia de director de vânzări în Rusia, iar după doi ani petrecuţi acolo m-am mutat din nou, am devenit responsabil de vânzări pentru Cehia şi Slovacia. După aceea a început reorganizarea, unitatea noastră a fost prima care a fuzionat mai întâi cu reprezentanţa de vânzări din Polonia, aşa că am devenit responsabil pentru trei pieţe. Acest proces de restructurare continuă iar în acest moent noua structură de vânzări regională include acum cele trei ţări plus Ungaria şi România şi, pe cale de consecinţă, eu am devenit directorul gereal regional responsabil cu activitatea de vânzări pe toate aceste pieţe.

CAPITAL: Foarte recent Nokia a anunţat că va deveni producător de PC-uri, mai exact va ieşi pe piaţă cu un netbook sub propriul brand. De ce aţi decis o asemenea mişcare şi unde va fi produs netbook-ul?

0-26539-capital789.jpgJan Kolimar: Nu am să fac nici un comentariu despre producţie, dar cu siguranţă vedem cu ochiul liber că telefoanele mobile nu mai sunt doar telefoane ci terminale, computere mobile. La fel, internetul fix devine pe zi ce trece internet mobil. Prin urmare a fost un pas de dezvoltare natural pentru noi, care vedem o oportunitate uriaşă în ceea ce priveşte internetul mobil, iar aceasta e o strategie pe termen lung.

Pe de altă parte, oferta noastră de servicii şi soluţii are nevoie de asemenea dispozitive mobile, toate serviciile care sunt în legătură cu platforma Ovi au nevoie de terminale de calitate pentru a funcţiona optim.

CAPITAL: Platforma Ovi Store a fost deschisă pentru dezvoltatorii de aplicaţii de la jumătatea lui februarie. Aveţi idee câţi dintre aceştia au dezvoltat deja conţinut adaptat pentru pieţele din Europa Centrală şi de Est şi ce aplicaţii vor fi disponibile la lansarea din martie?

Jan Kolimar: Findcă platforma publish.ovi.com a fost deschisă doar de zece zile nu am verificat încă exact cifrele dar, la nivel general, avem între 3,5 şi 4 milioane de dezvoltatori de aplicaţii atât cei cu care colaborăm prin Forum Nokia cât şi dezvoltatori terţi, iar o parte foarte mare dintre aceştia sunt din Europa Centrală şi de Est. Prin urmare, sunt sigur că exită deja aplicaţii scrise chiar şi de către dezvoltatori din România. Deci, există o adevărată oportunitate de business pentru dezvoltatorii locali dacă vor colabora cu noi scriind aplicaţii pentru Ovi Store. Noi vom folosi întotdeauna standarde deschise, bazate pe platforma mobilă Symbian.

CAPITAL: Sistemul de operare Symbian a devenit din ce în ce mai mult orientat către clienţii individuali iar Nokia a pierdut cotă pe segmentul de business în favoarea BlackBerry sau Windows Mobile. Cum reacţionează Nokia?

Jan Kolimar: Cred că cel mai bun exemplu este noua noastră platformă Email, de fapt este chiar preocuparea noastră numărul unu în prima jumătate a lui 2009. La acesata se adaugă serviciile de navigaţie pe care le promovăm deja, alături de jocuri şi muzică. Dar preocuparea noastră este să răspândim folosirea platformei de email şi în rândul altor segmente de consumatori nu doar clienţii business. Prin urmare, noul client de email nu va fi prezent doar în telefoanele mobile bazate pe platforma Symbian Series 60, ci, începând de la finele acestul semestru sau începutul celui de-al doilea semestru vom implementa această soluţie de email şi în telefoanele bazate pe Series 40, adresate mass-market. Strategia noastră este să oferim servicii de mesagerie electronică chiar şi în ţările în curs de dezvoltare, unde consumatorii nu au serivicii fixe de acces la mesagerie, şi unde ne aşteptăm ca prima adresă de email a consumatorilor să fie accesată de pe mobil. Sunt milioane de utilizatori care au acces doar la internetul mobil, nu şi la o conexiune fixă.

CAPITAL: Căutaţi şi canale alternative de vânzări pe piaţa din regiune sau deocamdată vă mărginiţi la cel tradiţional, operatorii de telefonie mobilă de pe fiecare piaţă?

Jan Kolimar: În mod normal nu facem comentarii legate de partenerii comerciali, îi respedctăm şi îi considerăm parteneri de cursă lungă iar acest aspect nu se va modifica. Există însă, desigur, unele activităţi ale companiei, printre care Ovi Store de care vorbeam, unde există posibilitatea de a expune în mod direct consumatorilor oferta respectivă de servicii şi aplicaţii. De asemenea, Nokia are câteva magazine proprii, reprezentative, în mari oraşe de pe glob şi vom continua cu deschiderea de asemenea magazine şi pe piaţa românească.

CAPITAL: Care sunt principalele obiective pe care le urmăriţi din postura de manager regional, care sunt ţintele fixate de companie, inclusiv pentru piaţa românească?

0-26540-nokiae51.jpgJan Kolimar: Aş începe cu un aspect pe care noi îl considerăm foarte important. Piaţa românească, ca şi cele din regiune, a ajuns la saturaţie, deci principalul nostru obiectiv va fi retenţia, fidelizarea clienţilor pe care îi avem. Vrem să le oferim acestora, în paralel desigur cu atragerea de noi utilizatori, posibilităţi avantajoase de a-şi schimba telefonul cu unul mai performant. În al doilea rând ne interesează să împachetăm optim vânzările de terminale mobile cu servicii şi aplicaţii asociate, iar al treilea obiectiv ar fi concentrarea pe extinderea soluţiei noastre de email mobil. Vom avea multe activităţi concentrate în jurul ofertei Email atât pentru consumatorii individuali cât şi pentru segmentul corporate şi vom începe chiar de la debutul verii şi în România, asociind acest serviciu cu lansarea telefoanelor Nokia E55 şi E75 care au fost prezentate la Barcelona. Apoi mai avem ceea ce noi numim „multimedia icons”, de exemplu mobilul N97, care va fi lansat tot din vară. În acest moment promovăm modelul 5800.

CAPITAL: Cum a fost primit modelul 5800, putem să-i spunem, dacă vreţi, un fel de iPhone pentru cei mai săraci?

Jan Kolimar: Extrem de bine, are un succes foarte mare, dar să nu-i spuneţi aşa!

CAPITAL: Conform clasificărilor Nokia, seria 5000 de adresează clasei medii, tinerilor celor care caută entertaintment…

Jan Kolimar: Dacă vorbim de segmentarea gamei de produse, da, 5800 îndeplineşte mai mult decât aşteptările respectivului segment, are absolut tot ce îi trebuie în această privinţă. Desigur, pentru segmentul high end avem un alt telefon cu ecran tactil, N97. Desigur, vom urma şi pe mai departe aceeaşi clasificare a produselor, precum ştiţi portofoliul nostru este extrem de variat, încercăm să acoperim orice nevoie. Aş spune că 5800 nu este un iPhone pentru cei săraci ci un telefon care acoperă perfec necesităţile segmentului pentru care a fost creat. Iar pentru cei pe care noi îi numim „technology leaders” vom avea modelul N97 şi departamentul nostru de cercetare şi dezvoltare nu se va opri aici, desigur…

CAPITAL: Nu aveţi uneori impresia că sunt prea multe modele de Nokia pe piaţă?

Jan Kolimar (râde): Nu, trebuie să ne adresăm fiecărei nevoi specifice fiecărei nişe, cât de mică. Am făcut cel mai mare studiu din industrie pe tema asta şi urmărim cu stricteţe rezultatele acelui studiu realizat anul trecut şi pe baza acestuia am elaborat întreaga schemă nouă de clasificare a produselor şi de segmentare a ofertei.

CAPITAL: Care este stadiul dezvoltării sistemului de operare Symbian? Series 60 e de ceva vreme pe piaţă. Va exista o platformă nouă în viitor?

0-26541-nokia_e63.jpgJan Kolimar: Am vândut 200 de milioane de telefoane Series 60 până acum, dovadă că funcţionează. Sigur, nimic nu e perfect, dar funcţionează optim, după cum arată rezultatele vânzărilor. De asemenea, suntem mai deschişi acum, clientul de email funcţionează cu Microsoft Exchange, Lotus Traveller…

CAPITAL: Mesagerie nu înseamnă doar email, ci şi instant messaging, integrare cu reţele sociale, cu comunităţi virtuale. Va fi Ovi şi Ovi Store o modalitate de a integra toate acestea?

Jan Kolimar: Am discutat mult pe plan intern despre Ovi Store. Dacă vrem să fie un succes, atunci va trebui să fie foarte integrat şi acesta este următorul nivel la care vrem să aducem platforma şi despre care discutăm acum, ne concentrăm pe intergrarea tuturor aplicaţiilor şi serviciilor pe care le vom oferi, în aşa fel încât acestea să fie foarte prietenoase cu utilizatorul. Telefoanele Nokia întotdeauna au fost apreciate pentru simplitatea în utilizare şi vrem acelaşi lucru şi de la servicii.

Comunităţile virtuale şi reţelele sociale vor fi conectate prin locuri comune. Hărţile folosite în serviciile Nokia nu vor fi pur pentru navigaţie ci vor fi folosite pentru coordonarea activităţilor. E ceea ce noi numim „social location”. Dacă eşi în Barcelona, să zicem, vei putea vedea unde e fiecare coleg şi vei putea stabili forte uşor prin intermediul serviciului unde şi când vă veţi întâlni, ce să cumpăraţi, ce fel de advertising vă interesează pentru anumite produse şi unde să mergeţi împreună mai departe în funţie de programul fiecăruia. La aşa ceva ar trebui să vă aşteptaţi în viitor de la noi.

De asemenea, serviciul „Comes With Music” ar putea fi interesant pentru piaţa românească. E o platformă unde avem şase milioane de piese muzicale de toate genurile, furnizate prin contracte cu toate marile case de discuri. Dacă cineva cumpără unul din telefoanele 5310, N95, N96 sau 5800 acesta va fi furnizat cu acces gratuit la serviciul Comes With Music pentru un an, deci vor avea acces la toate cele şase milioane de titluri muzicale.

CAPITAL: Şi după un an?

Jan Kolimar: Poţi să consumi şase milioane de piese muzicale? Prelungirea se poate face fie printr-un upgrade al telefonului, drepturile de utilizare sunt pentru un computer şi un telefon. De obicei dacă te-ai obişnuit cu ceva şi eşti satisfăcut, vei continua, aşa că noi credem că va fi o rată de prelungire a acestui serviciu ridicată. Dacă ai o maşină bună, nu te opreşti când se termină benzina, umpli din nou rezervorul. De obicei durata de utilizare a unui telefon nu e mai mare de câteva luni, prin urmare clienţii vor putea să-şi prelungească automat acest serviciu când achiziţionează alt telefon.

CAPITAL: Când va fi disponibil serviciul Comes With Music în România?

Jan Kolimar: Există un roadmap care din păcate nu este public. Noi sperăm că va fi aici cât mai curând dar depinde şi de reprezentanţele locale ale caselor de discuri cu care avem acorduri, câte dintre acestea sunt prezente în România şi pentru ce artişti au drepturi.

CAPITAL: Credeţi că un asemenea serviciu ar avea succes într-o ţară în care toată lumea îşi ia muzică gratis de pe internet?

Jan Kolimar: Cred că da, pentru că e simplu şi respectă un principu foarte pe placul consumatorilor, all inclusive. Până şi în Marea Britanie, unde a fost lansat serviciul, clienţii au fost surprinşi plăcut de faptul că toată muzica se poate descărca gratis nu există nici un cost suplimentar. Eu cred nu doar că va fi un succes ci va crea dependenţă.