Momentan, nu se știe dacă restricțiile asupra importurilor de cereale din Ucraina vor fi sau nu prelungite

Potrivit spuselor sale, decizia de stopare a importurilor a patru produse agricole din Ucraina spre cinci state membre din UE a fost luată de două ori, din 2 mai 2023 până în 5 iunie 2023, apoi a fost prelungită până pe 15 septembrie 2023, aceasta fiind data finală în acest moment. Janusz Wojciechowski a precizat, totodată, că în august şi în septembrie vor fi noi consultări, inclusiv cu fermierii europeni, pentru stabilirea noilor măsuri.

„Însă sunt convins că în septembrie va trebui să venim cu o sinteză a tuturor circumstanţelor şi să analizăm noile circumstanţe, inclusiv blocarea Mării Negre de către Rusia. Vom analiza şi recoltele de anul acesta, vom avea date suplimentare, căci acum avem estimări (…).

Fermierii din ţările vecine, întrucât vor fi importate produse agricole, ei nu vor avea posibilitatea de a concura pe piaţă, va trebui să ţinem cont de această situaţie, trebuie să analizăm în totalitate situaţia (…)”, a declarat, marți, Janusz Wojciechowski în cadrul unei conferinţe de presă organizată la finalul Consiliului UE pe tema agriculturii.

Există probleme legate de balanţa comercială în materie de produse agricole între Ucraina şi UE

În cadrul acelei conferințe de presă, el a admis că există probleme legate de balanța comercială în materie de produse agricole între Ucraina şi Uniunea Europeană (UE), precizând că sunt necesare coridoarele de solidaritate pentru exporturile de cereale din Ucraina, în contextul în care Rusia blochează transporturile pe Marea Neagră.

„Am avut o discuţie cu miniştrii din cele cinci state UE. În primul rând, eu m-am interesat de tranzitul cerealelor. Mi s-au dat asigurări că nu există nicio problemă cu tranzitul, care continuă fără bariere prin toate cele cinci state UE, ba chiar în Polonia a crescut de două ori (…), dar este necesar sprijin pentru transporturi.

Care este riscul politic? Din cauza costurilor tranzitului cerealelor, costurile de transport, acest tranzit prin culoarele de solidaritate nu este suficient de atrăgător, prin Polonia, prin Ungaria, prin România, România este cel mai mare coridor de transport, dar trebuie să analizăm modalităţi de susţinere a transporturilor”, a explicat oficialul european.