Minicasetofonul portabil a fost inventat in urma cu 22 de ani. Lansat pe piata sub denumirea de walkman – marca inregistrata Sony -, acest aparat a devenit astazi un produs comun, foarte apreciat de tinerii dinamici din intreaga lume. Utilizat in orice situatie, dar mai ales la drum, walkman-ul a fost perfectionat in permanenta. Tehnologiile antisoc performante de care beneficiaza ii sporesc eficienta in timpul deplasarii, chiar si pe bicicleta, pe role sau in timpul jogging-ului.
„Walkman este denumirea generica pentru minicasetofoane, CD playere portabile, dar mai nou si pentru MiniDisc playere portabile si Memory Stick Walkman, toate acestea existand in variantele cu si fara radio”, explica Lucian Radulescu, Business Coordinator Romanian Market la Sony Overseas SA.
Desi la nivel mondial mini-aparatura audio portabila are un volum de vanzari ridicat, pe piata romaneasca, acesta este nesemnificativ. Motivele tin de o insuficienta informare a potentialilor consumatori, speriati de nivelul inalt de tehnologie incorporata de aceste produse si de lipsa traditiei in utilizarea mini-radiocasetofoanelor de catre o singura persoana. Parintii considera ca walkman-ul este un moft costisitor, de aceea prefera sa le cumpere copiilor casetofoane de camera, avand adresabilitate mai mare.
Tinerii din Romania nu prea sunt obisnuiti sa se deplaseze pe strada cu castile pe urechi. Aceasta moda occidentala este intalnita insa destul de frecvent in Bucuresti si in orasele mari, dar cererea ramane chiar si aici destul de redusa. De aceea nici nu sunt aduse toate modelele aparute in Occident, marii producatori sesizand ca in Romania nu au piata pentru ele. La fel de bine, insa, au sesizat potentialul existent, astfel ca, Philips, inventatorul CD-ului, in cadrul unei promotii speciale, ofera consumatorilor de produse McDonald’s 1.000 de mini-radiocasetofoane portabile, cu casti.
Reportofoanele cu caseta sunt depasite
In cazul reportofoanelor, piata este restransa si stabila, caracterizata de o viteza foarte mica de inlocuire a produsului. Utilizatorii principali sunt ziaristii (90%), scriitorii si studentii, dar in ultima perioada, numerosi manageri, atunci cand iau o decizie, apeleaza la reportofoane, pentru a-si aminti toate etapele si amanuntele negocierii.
Si acest domeniu a evoluat spectaculos, datorita generatiei noi de aparate puse in circulatie de marii producatori mondiali. Deja sunt disponibile si in Romania reportofoane digitale ce functioneaza cu Memory Stick (suport de memorie) sau cu memorie interna. Avantajul major este ca inregistrarea poate fi transmisa instantaneu prin
e-mail oriunde in lume sau poate fi prelucrata/stocata pe PC.
„Reportofoanele digitale au dimensiuni foarte mici, asigura o durata de inregistrare intre o ora si patru ore si jumatate si se pot inregistra pana la 99 de fisiere individuale in noua foldere. Sunt extrem de cautate, desi costa cu aproximativ 100 de dolari mai mult decat cele clasice, cu caseta”, afirma Catalin Savulescu, Product Specialist/ Departamentul Marketing la Panasonic Romania SRL, una dintre primele companii care a introdus aceasta gama in Romania.
Lupta pentru suprematie pe aceasta piata se da intre Panasonic si Sony, dar si alte branduri, cum ar fi Philips, Thomson sau Olympus sunt cunoscute utilizatorilor romani.
„Linia Thomson cuprinde, in general, produse de inalta calitate, calitate franceza, insa imaginea acestei marci a avut mult de suferit din cauza confuziei create pe piata noastra cu marca Thomas – confuzie pe care incercam, speram noi cu succes, sa o corectam”, precizeaza Corina Dumitraciuc, Product Manager la Genco Electric Romania, distribuitor de aparatura audio-video, marcile Thomson si Samsung.
In ultimii doi ani, piata neagra a fost mai putin activa decat in trecut. Totusi, accesul clientilor din Romania la reportofoane, mini-radiocasetofoane si CD playere portabile este limitat de taxele vamale. Nivelul lor ridicat, pentru un tip de aparatura care nu se fabrica pe plan local, incurajeaza importurile paralele si introducerea in tara a produselor contrafacute. Si pentru ca activeaza pe o piata foarte sensibila la pret, chiar si firmele mari profita de faptul ca in vama noastra, incadrarea unui produs la o anumita pozitie tarifara este lesne de interpretat. Astfel ca, eludarea uriaselor taxe se practica destoinic, cu multa dibacie.