Puțini sunt cei care, atunci când vorbesc despre vehicule 4X4, uită să menționeze numele Jeep. Legendara marcă americană, născută în anii celui de-Al Doilea Război Mondial, a inventat practic segmentul mașinilor cu tracțiune integrală. Numai că, fideli scopului principal pentru care a fost creat conceptul – cel de specialist pe teren accidentat – oficialii Jeep par să fi uitat să studieze tendințele din piață. Așa se face că un brand care ar fi putut fi printre liderii segmentului SUV trebuie acum să accepte postura de outsider. În timp ce modelele Jeep au rămas veritabile vedete off-road, alte mărci, apărute parcă de nicăieri, au speculat apetența clienților pentru mașinile cu garda la sol mare, dar care stau foarte bine în special pe asfalt.
Europenizare
De când italienii de la Fiat au preluat o parte dintre acțiunile grupului Chrysler – cel care deține marca Jeep – au apărut și primele semne de adaptare ale modelelor americane la tendințele pieței. De exemplu, noua variantă a „Marelui Cherokee“, intrată în această vară pe piața românească, se poate lăuda cu o parte frontală mai stilată, cu o cutie de viteze automată cu opt trepte care rafinează, măcar parțial, asprimea propulsorului V6 diesel de 3.0 litri care dezvoltă 250 CP și cu un interior exclusivist din care nu lipsesc sistemele de comandă și control de ultimă generație. Varianta Overland testată de Capital demonstrează clar evoluția Jeepului Grand Cherokee. Tapițeria din piele Nappa, scaunele ventilate, sistemul multimedia și de navigaţie cu display de 8,4 inci și comenzi vocale, porturile USB și SD, luminile de curtoazie din portiere, volanul, panourile portierelor și bordul cu inserţii din lemn îmbrăcate în piele și acoperişul amovibil acţionat electric sunt doar câteva dintre detaliile care asigură celor din habitaclu o ambianță demnă de laudă. La toate acestea se adaugă o mulțime de sisteme electronice de asistență, precum ESP, Hill Holder, Hill Descent Control, Adaptive Cruise Control, monitorizare unghi-mort, avertizare coliziune frontală sau Selec-Terrain.
E drept că fără toată această electronică, Grand Cherokee – cu dimenisunile sale mari și masa proprie de circa 2,5 tone – ar fi fost extrem de greu de strunit. Din nefericire, deși puterea motorului ar trebui să fie suficientă pentru a propulsa mașina, sistemul de transmisie pare să o împiedice să evolueze la capacitate maximă. În plus, direcția îți dă un ușor sentiment de nesiguranță ca și înclinarea caroseriei în virajele abordate ceva mai sportiv. Asta pe șosea, pentru că în timpul deplasării pe teren accidentat, noul Grand Cherokee devine un adevărat cățărător. E drept că nu are aptitudinile și dezinvoltura unui Wrangler, însă vehiculul se descurcă surprinzător de bine. De mare ajutor în astfel de situații sunt și suspensia pneumatică Quadra-Lift, care permite modificarea gărzii la sol pe cinci niveluri și tractiunea integrală permanentă Quadra-Trac II. Așa cum era de așteptat, un vehicul atât de bine dotat cu sisteme electronice are și prețuri pe măsură. Cea mai ieftină versiune – Limited – are un preț de catalog de 54.000 de euro, în timp ce modelul testat – Overland – costă 64.000 de euro. Pentru varianta Summit sau cea de top – SRT – este nevoie de sume suplimentare.
În ciuda modificărilor din ultimii ani, versiunea europeană a lui Jeep Grand Cherokee nu se poate ridica la rafinamentul și la comportamentul rutier – în special on-road – al concurenților de pe bătrânul continent. Modelul american poate fi o opțiune doar pentru cei care vor cu obstinație să fie diferiți și să impună respect la bordul unui vehicul aparținând unei mărci legendare. Acesta este, în mare parte, și motivul pentru care în clasamentul SUV-urilor premium de dimensiuni mari vândute în Europa, „americanul“ se află doar pe poziția a zecea, fiind depășit de modele precum BMW X5, Audi Q7, Land Rover Discovery, Range Rover sau Volkswagen Touareg. Asta ca să nu mai vorbim despre vehicule ca Porsche Cayenne sau Mercedes-Benz Clasa M, care domină autoritar acest segment în Europa.
Acest articol a apărut în ediţia print numărul 42 a revistei Capital din săptămâna 21 octombrie -27 octombrie 2013