Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a vorbit despre succesul care l-a propulsat în topul celor mai bogați oameni din lume.

Mai exact, despre cum fosta librărie online a devenit publică în 1997, cu un preț original IPO de 18 USD per acțiune. Acest lucru l-a catapultat pe Bezos aproape imediat la statutul de milionar.

Acum, acțiunile Amazon au un preț de 185,99 dolari. Averea sa este estimată la 200 de miliarde de dolari.

Morcovul sau bastonul? Cum își convingea angajații

În urmă cu un sfert de secol, în 1999, când Jeff Bezos era CEO, și-a dezvăluit strategia conducerii companiei.

La doi ani după ce Amazon a devenit public pentru prima dată, Bezos era deja miliardar. El a povestit cum și-a construit afacerea de comerț electronic în plină expansiune. Acesta și-a lăudat angajații, despre care spunea că sunt „cei mai muncitori, cei mai talentați, cei mai pasionați, cei mai orientați spre clienți”, scrie Fortune.

Și nu s-a oprit aici. El a sugerat, aparent că, dacă angajații nu se trezesc în fiecare zi cu teama că-și supără clienții, atunci greșesc.

„Le-am cerut tuturor de aici să se trezească în fiecare dimineață îngroziți, cu cearșafurile ude de transpirație”, a declarat el.

Scopul nu era acela ca angajații săi din Silicon Valley să fie deshidratați, ci de a se asigura că nimeni nu se culcă pe o ureche.

Teama de client trebuia să fie mai mare decât teama de concurență

„Nu trebuia să le fie frică de concurenții noștri, ci mai ales de clienții noștri pentru că aceștia sunt oamenii cu care avem o relație”, explica Bezos.

„Aceia sunt oamenii care ne dau bani”, a adăugat el.

Afacerea lui Jeff Bezos începea să prindă contur pe zi ce trece, iar asta l-a motivat să facă experiența pentru clienți mai comodă și mai facilă.

De aceea, în 2005, acesta a introdus un abonament unic pentru persoanele care doreau să primească comenzile în două zile. Încă din primele zile, Amazon Prime a început să înregistreze un număr record de clienți. Asta l-a determinat pe Jeff Bezos să creeze propria sărbătoare Amazon, numită Prime Day.

Obsesia lui Bezos pentru clienți nu seamănă cu o dragoste neîmpărtășită, alimentată de cunoașterea celuilalt, care poate avea un temperament mai dificil. „Cred că clienții noștri ne sunt loiali până în clipa în care altcineva le oferă un serviciu mai bun”, spunea el.

Acest tip de obsesie pentru a mulțumi clientul pare să fi avut un preț destul de mare.

Mentalitatea lui Jeff Bezos i-a adus plângeri în justiție: condiții inumane

Unii angajați s-au plâns de Jeff Bezos și de Amazon pentru condițiile dure de la locul de muncă.

Mentalitatea lui Bezos a fost dur criticată pe măsură ce compania și averea sa au crescut. În 2015, New York Times publica un articol exploziv cu privire la standardele înalte de la Amazon.

Acestea includea, uneori, munca după miezul nopții, o cultură tensionată în rândul companiei și o lipsă de echilibru între viața profesională și viața privată. Toate, de dragul unui salariu mare și al credinței în satisfacerea nevoilor clienților.

În 2023, trei șoferi Amazon au intentat un proces colectiv împotriva companiei. Ei au susținut că au trecut prin „condiții inumane” de muncă și nu puteau merge nici la baie.

Problemele au continuat, deoarece Departamentul Muncii din SUA a anunțat în același an că Administrația pentru Securitate și Sănătate în Muncă a constatat că angajații Amazon sunt expuși la condiții de muncă periculoase.

„Sunt mai preocupați de profit, decât de siguranța angajaților”, declara Michael Verrastro, un fost angajat al depozitului Amazon pentru The Guardian.