Capital: A existat ceva special in legatura cu planul de afaceri gandit pentru eBay?
Jeff Skoll: Planul a evoluat in timp. Atunci cand am inceput, am conceput afacerea ca pe un holding pentru mai multe servicii online. Unul dintre ele era AuctionWeb, un site de licitatii online. In acele zile vedeam dezastre la fiecare cotitura era foar-te posibil ca toata afacerea sa se destrame imediat. Asa ca primul plan de afaceri pe care l-am scris, cand eram doar Pierre Omidyar si cu mine intr-o camera, a prevazut dezvoltarea AuctionWeb, dar si licentierea tehnologiei catre alte companii. Acest lucru s-a si intamplat: tehnologia a fost folosita de o companie de biotehnologie, care vindea echipament, si de catre o firma de turism online. In tot acest timp, am fost foarte constienti ca, in orice moment, o companie mai mare, ca Yahoo! sau AOL, si-ar putea indrepta atentia catre aceasta zona, ar putea copia ceea ce faceam noi si ne-ar putea elimina din piata. De abia la inceputul anului 1997, la un an si jumatate dupa ce ne lansasem, ne-am dat seama ca rezultatele noastre erau foarte bune, nimeni nu incercase sa ne copieze si, pentru prima oara, aveam sansa de a construi o afacere in jurul acestui serviciu de licitatii online. Am facut al doilea plan de afaceri si am schimbat numele in eBay.
Capital: Restul, asa cum se spune, este istorie. A avut eBay o misiune sociala de la inceput?
Jeff Skoll: Absolut. De la inceput, succesul comunitatii insemna succesul companiei. Unul dintre lucrurile de care eram mandri era ca oamenii care vindeau si cumparau prin eBay isi puteau imbunatati in mod substantial viata. Mame singure puteau sta acasa cu copiii si puteau castiga bani, oameni cu handicap isi puteau asigura existenta. Era o platforma de comunicare perfecta. Existau o multime de articole de colectie care se vindeau prin eBay. De multe ori, oamenii in varsta erau experti in anumite domenii si, dintr-o data, in loc sa fie izolati in casele lor isi puteau impartasi cunostintele. A fost, deci, o combinatie optima intre inima si portofel, de la inceput. Nevoia de a da comunitatii ceva inapoi, pe masura ce afacerea crestea, a existat in genele companiei. Asa s-a nascut Fundatia eBay, care a devenit un model urmat de multe alte firme.
Capital: A existat un punct de cotitura cand v-ati gandit ca este momentul sa faceti altceva?
Jeff Skoll: Cred ca da. Momentul de cotitura a venit, pentru mine, la doi ani dupa ce eBay a devenit companie publica, in 1998. Eram sigur ca echipa de management se putea descurca fara mine. Cand m-am convins ca aceasta uimitoare echipa a asimilat importanta incredibila a sinergiei create intre companie si comunitate si valorile care stau la baza ei am dorit sa-mi implinesc visul de a aduce o schimbare in ecuatia inechitatilor.
Capital: Ce inseamna antreprenor social?
Jeff Skoll: La Fundatia Skoll numim antreprenori sociali agentii de schimbare a societatii: pionierii inovatiei pentru sectorul social. Cred ca exista o importanta suprapunere intre notiunea de antreprenor social si cea de om de afaceri. Ambii observa si profita de lucruri care altora le scapa: oportunitati de a imbunatati sisteme, de a crea solutii, de a inventa noi abordari. Ambele categorii sunt foarte orientate catre rezultate si foarte hotarate sa-si indeplineasca obiectivele. Cea mai mare diferenta este aceea ca, in timp ce oamenii de afaceri sunt ghidati de interese pur economice, antreprenorii sociali au viziunea lucrurilor care trebuie rezolvate in zona sociala. In ultimii zece ani, din ce in ce mai multi oameni au intrat in zona antreprenoriatului social. Din ce in ce mai multa lume realizeaza ca problemele nu se rezolva doar prin interventia guvernelor sau a tehnologiei, ca formulele traditionale nu dau rezultate. Antreprenorii sociali au inteles acest lucru si lucreaza pentru a rezolva problemele sociale. Cred ca succesul sau esecul lor va determina felul in care vom avansa ca specie in urmatorul secol.
Capital: Aceasta noua miscare capata amploare, este semnificativa?
Jeff Skoll: Cu siguranta, ma aflu in tabara care crede ca suntem la inceputul unei miscari masive. Cred ca trebuie sa ne punem sperantele privind viitorul in acest grup de oameni dedicati, care lucreaza pentru a solutiona problemele sociale, „bolile” din toata lumea. Acum 100 de ani incepeau sa se dezvolte primele afaceri, intr-un curent plin de dinamism, dar ale carui reguli si principii nu statea nimeni sa le analizeze. Cam in acea perioada au aparut scolile de afaceri si institutiile academice orientate catre afaceri. Sectorul nonprofit a avut cea mai mare crestere pe plan mondial din punctul de vedere al numarurlui de anagajati. In Statele Unite, de exemplu, numarul acestor organizatii s-a dublat de-a lungul ultimilor zece ani, de la 500.000 la un milion.
Capital: Care este proiectul de care sunteti cel mai pasionat?
Jeff Skoll: Recent, am petrecut ceva mai mult timp cu un domn pe nume Bill Strickland. Este profesor in Pittsburgh si a creat un program care a schimbat orasul. Doreste acum sa extinda ideea sa, infiintand centre pe tot teritoriul Statelor Unite. Programul sau consta in preluarea a 2.000 de liceeni aflati in situatii dificile si educarea lor in domenii precum arta sau tehnologia. Filozofia sa spune ca daca tratezi oamenii saraci foarte bine, vor raspunde. Efectele au fost uimitoare in acest oras si in alte parti ale tarii.
Carte de vizita
Jeff Skoll, absolvent al Stanford Business School, este faimos in calitate de cofondator si prim angajat al eBay, cel mai popular site de licitatii online. In 1996, Skoll s-a alaturat prietenului sau, Pierre Omidyar, in compania AuctionWeb, precursorul eBay. Fiind responsabil, printre altele, pentru alcatuirea planului de afaceri, Skoll a ajutat la transformarea ideilor geniale ale lui Omidyar si a abilitatilor sale in domeniul computerelor intr-o afacere prospera. Revista Fortune estimeaza averea lui Skoll la 3,8 miliarde de dolari.