Guvernanţii spun că se va renunţa la impozitul minim, dar nu şi de când. Lansează doar ipoteze, iar firmele sunt tot mai bulversate în ceea ce priveşte investiţiile, costurile sau contabilitatea.

Declaraţiile oficialilor pe te­ma impozitului minim sunt tot mai contradictorii, deşi măsura a intrat în vigoare de aproape o lună. Scopul aplicării este încă neclar. În timp ce ministrul de finanţe, Gheorghe Pogea, susţine că impozitul e menit să combată evaziunea, premierul Emil Boc spune că era varianta cea mai puţin dureroasă pentru a creşte încasările bugetare. Efectele impozitului asupra firmelor, dar şi a bugetului sunt de asemenea în evaluare. Doar un lucru pare să întrunească acordul tuturor şi anume că măsură este temporară. Din păcate, nu se ştie şi pentru cât timp. Recent, un anunţ al ministrului Constantin Niţă, potrivit căruia s-ar putea renunţa la impozit din toamnă, a generat dispute aprinse în guvern. Impozitul va fi eliminat, spune premierul, dacă veniturile bugetului vor fi satisfăcătoare, în timp ce Niţă crede că, ulterior, ar trebui regândită grila de taxare şi selectate anumite domenii de activitate. Impozitul „test“  şi lipsa de soluţii pentru majorarea încasărilor continuă să afecteze strategiile companiilor şi planurile acestora pe termen lung.

Înapoi în anii ’90

„Ca orice modificare a sistemului de taxare, cel puţin teoretic, anularea impozitului forfetar într-o perioadă de timp relativ scurtă presupune modificarea planurilor de afaceri şi a calculelor indicatorilor economici aferenţi anului 2009. Modul de organizare a evidenţelor registrelor contabile şi fiscale va fi cu siguranţă perturbat“, arată Alina Timofti, partner NNDKP, Tax Advisory Services. Trecerea de la un sistem de impunere la altul înseamnă o perioadă de acomodare cu legislaţia pentru contabili şi mai ales muncă administrativă suplimentară. Introducerea şi eliminarea aceluiaşi impozit în câteva luni seamănă cu „tatonările“ fiscale din anii ’90, este de părere Sorin Istrate, managing partner Contexpert Consulting. Modificările neprevăzute afectează mai ales bugetele companiilor, implicând costuri suplimentare impuse atât de taxe, cât şi de administrarea lor. „Managerii vor fi obligaţi să explice de fiecare dată acţionarilor care au fost motivele care au dus la apariţia acestor deviaţii faţă de bugetele estimate.

Toate aceste incertitudini legislative vor ajunge astfel până la cel mai înalt nivel, erodând încrederea în mediul economic şi automat vor scădea şansele de a atrage investiţii“, precizează Sorin Istrate. Totodată, cei care au renunţat la micile lor afaceri din cauza impozitului sau cei care doresc acum să iniţieze o afacere cu greu se vor mai decide să demareze activitatea în condiţii atât de schimbătoare.

Pentru contabili, 2009 ar putea deveni un coşmar: un trimestru calculează impozitul pe profit sau pe venit (pentru microîntreprinderi), alte două, impozit minim şi din nou impozit pe profit sau pe venit. „În cazul eliminării impozitului până la sfârşitul anului, vor fi afectate mai ales companiile care în acest an au înregistrat pierderi sau al căror impozit este mai mic decât cel minim recalculat pentru perioada cuprinsă între luna mai şi data la care se renunţă la acesta“, explică consultantul Contexpert. O soluţie ar fi regularizarea anuală a impozitelor, acolo unde este cazul, dacă se va reveni la sistemul anterior pe parcursul acestui an, arată Alina Timofti. „Totuşi, în condiţiile actualelor constrângeri bugetare, în opinia mea, o astfel de regularizare este puţin probabilă“, precizează aceasta. Primele estimări privind impactul bugetar al impozitului se vor face în august, astfel că în toamnă, la elaborarea bugetului pentru 2010, s-ar putea lua decizia privind oportunitatea menţinerii acestui sistem.

Este prea multă zarvă. Adevăraţii oameni de afaceri nu vin la televizor şi spun că-şi închid firma.
Gheorghe Pogea, ministrul finanţelor