Companiile multinaţionale alocă bugete tot mai mari pentru crearea rezervoarelor de talente. Lansează programe, organizează concursuri sau asigură burse, prin intermediul cărora vânează cei mai buni studenţi.

Când au venit în România, marile companii au adus în bagaje şi programe pentru tineri. Le-au despachetat pe rând, în funcţie de planurile de dezvoltare a afacerilor. În ultima vreme, a crescut semnificativ numărul firmelor care lansează programe, nu numai în facultăţi, ci şi în licee, pentru că tinerii nu se mai înghesuie la uşa lor pentru un post oarecare. Programele efectuate în parteneriat cu instituţiile de învăţământ au acum nu numai rolul de cunoaştere şi selectare ţintită a talentelor, ci mai ales de ademenirea acestora. Concursurile, cursurile organizate cu specialiştii din întreprinderi, programele de stagiu în organizaţii, bursele sau alte parteneriate în beneficiul studenţilor, la care multinaţionalele fac tot mai des apel, sunt de fapt o „vânătoare de creiere tinere“ pentru posturile de intrare în companie. Managerii pun însă acum, în pachetul oferit tinerilor, şi imaginea companiei, aranjată cât mai atrăgător. Multe companii chiar au lucrat din greu pentru a fi „vandabile“, deoarece au devenit conştiente de faptul că forţa de muncă tânără şi performantă are alte valori.

Danone România este o astfel de companie. Deşi la nivel internaţional programul „Trust by Danone“ a fost lansat încă din 2003, în România a debutat de-abia în acest an. Pentru prima dată, studenţii din ultimii ani de studii au avut ocazia să se alăture celor peste 7.000 de candidaţi din 16 ţări, unde grupul Danone are filiale. Jocul de afaceri nu este doar o provocare pentru participanţi de a fi selectaţi în finala care va avea loc la Paris pe 29 martie, ci şi pentru a urma o carieră internaţională. Încă din momentul lansării programului în alte ţări, în 2003, peste 180 dintre participanţii la joc s-au alăturat grupului Danone prin intermediul stagiilor de practică sau contractelor de muncă. „Scopul nostru este să ne perceapă studenţii şi să-şi dorească să urmeze o carieră în compania noastră. Ei pot veni în stagii de practică de trei-şase luni sau se pot angaja după absolvire pe posturi de intrare. Anul acesta am alocat bugete pentru toate departamentele, pentru a putea crea aceste rezervoare de talente.“ Declaraţia managerului de dezvoltare a resurselor umane, Raluca Villason, devine şi mai interesantă în momentul în care explică beneficiile programului pentru câştigătorii fazei internaţionale. Cei mai buni au şansa de a fi recrutaţi direct la acest nivel, pentru a lucra la sediul din Paris sau într-una din nenumăratele ţări în care Danone are filiale.

Şaisprezece echipe vor juca finala la Paris

Jocul lansat de „lăptarii“ francezi nu a fost însă o joacă. Din cei 800 de candidaţi înscrişi în etapa derulată la Bucureşti, au intrat în concurs doar 80 de studenţi, grupaţi în echipe de câte cinci. Motivaţia a fost criteriul de bază în selecţie. Comisia, alcătuită din reprezentanţii tuturor departamentelor din firmă, a apreciat, în cadrul scrisorii de intenţie trimisă de fiecare echipă, originalitatea, capacitatea de inovare, entuziasmul, dar şi activităţile extracurriculare desfăşurate de fiecare membru al grupului.
Jocul „Trust by Danone“ a durat o zi întreagă. Participanţii au fost puşi să elaboreze o strategie corporativă pentru o companie fictivă, pentru următorii trei ani. Prin intermediul sistemelor informatice de comunicaţii, echipele au fost „bombardate“ continuu cu informaţii, puse să analizeze şi să ia decizii într-un cadru real de funcţionare a companiei şi în-tr-un timp limitat. Practic, echipele s-au concentrat, într-o zi, asupra unor activităţi şi evenimente care se derulează într-o companie în decurs de trei luni. Pe toată durata zilei respective, participanţii au avut la dispoziţie un software pentru îndeplinirea sarcinilor. Acesta le-a permis să introducă date, să analizeze evenimentele neaşteptate apărute şi să ia decizii menite să conducă la performanţa companiei, în cadrul comitetului director pe care-l reprezentau.

Specialiştii companiei Danone au asistat echipele pe tot parcursul jocului. Scopul acestora a fost nu numai de facilitare, ci şi de observare a comportamentului studenţilor în cadrul jocului. „Pe noi nu ne-a interesat acurateţea cifrelor finale – explică Raluca Villason. Pe baza unor indici de încredere, noi facem calcule pentru a vedea cât sunt de apropiate răspunsurile participanţilor de valorile companiei. Ne-a preocupat modul în care lucrează în echipă, modul în care este condusă echipa şi se iau deciziile, gradul de entuziasm al tinerilor.“ Cele mai bune cinci echipe vor fi selectate să participe într-o finală naţională, peste o lună. Echipele îşi vor putea prezenta planurile strategice şi recomandările în faţa managerilor de la Danone. Echipa câştigătoare va participa apoi la finala internaţională, alături de alte 15 echipe din toată lumea. Jocul se va desfăşura în tiparele deja învăţate în România, numai că examinatorii vor fi de talie internaţională. Avantajul celor care vor intra în finala din 29 martie este acela că vor fi „vânaţi“ de grup. Adică, au şansa de a primi oferte de lucru direct la Paris sau în alte ţări în care începerea unei cariere înseamnă, din start, un mare câştig.  

24-1395-36_dianapatrascoiu.jpg
Contra cronometru

«Nu mă aşteptam la o astfel de intensitate a jocului. Experienţa a fost foarte folositoare pentru că ne-am cunoscut mult mai bine abilităţile, am văzut cum reacţionam în situaţii de criză. Ne-am dat seama că nu suntem destul de eficienţi cu timpul.»
Diana Patrăşcoiu, studentă la ASE Bucureşti

24-1398-36_tudortrof.jpg
Finanţele ne încurcă

«Azi a trebuit să joc rolul unui director financiar, deşi nu cunoşteam foarte multe despre finanţe. Am avut întâlniri, am încercat să anticipez problemele şi să găsesc soluţii. Nu am descoperit la nici un alt concurs situaţii atât de provocatoare. »
Tudor Valentin Trof, student la SNSPA, Bucureşti

24-1394-36_adrianagarboan.jpg
Echipa contează

«Echipa Danone a fost foarte bine documentată şi întotdeauna am avut lângă noi o persoană care ne-a ajutat de câte ori a fost nevoie. Echipa noastră era formată de mai mult timp. Participăm în această formaţie şi la alte competiţii.»
Adriana Gărboan, studentă la Universitatea Politehnica, Bucureşti

24-1396-36_raulrada.jpg
Joc sub presiune

«În primul rând, a fost multă, multă presiune. Jocul ne-a dus dincolo de limitele noastre. A fost un model foarte realist cu probleme complexe. Am venit pentru a învăţa. Mă aşteptam la o simulare cât mai aproape de realitate, şi aşa a şi fost.»
Raul Ramon Rada Puiu, student la ASE Bucureşti

Programe pentru studenţi oferite de companii

Companiile care îşi fac strategii de dezvoltare pe termen lung sunt cele care stabilesc parteneriate cu facultăţile şi asigură studenţilor programe speciale de instruire sau diverse burse. Investiţia în educaţie se întoarce însutit în afaceri.

24-1385-3637_dacia.jpgStagiu Dacia Groupe Renault

Până acum, 105 studenţi au participat la programul de stagiu Dacia Groupe Renault. Anul acesta, 175 de studenţi de la facultăţi cu profil tehnic vor putea intra în acest program, iar din anul universitar următor, numărul stagiarilor va creşte la 200. Programul se adresează studenţilor din anii terminali şi cuprinde două etape: două săptămâni de acomodare cu tema, cu echipa şi departamentul în care va derula proiectul de stagiu în luna septembrie; 12 săptămâni în lunile martie-aprilie-mai, în care stagiarii vor lucra la tema de stagiu coordonaţi de specialiştii din cadrul companiei.

24-1391-3637_ursus.jpg„Dovedeşte că eşti bun“ cu Ursus

Prin programul „Cei Buni Reuşesc!“, iniţiat în 2004, Ursus a pregătit 250 de studenţi, oferind burse celor mai buni. În 2005, a investit peste un miliard de lei (ROL) în staţia pilot pentru tehnologia berii a Facultăţii de Agricultură din Cluj. Sub sloganul „Trăieşte cu măsură!“, în 2006, a iniţiat dezbateri în cadrul programului de informare şi educare a tinerei generaţii. Au participat peste 260 de studenţi. În acest an, Ursus va continua suita dezbaterilor şi concursul pentru cel mai bun eseu. În parteneriat cu instituţiile de învăţământ superior de stat, va lansa şi programul de burse private „Dovedeşte că eşti bun!“.

24-1389-3637_rompetrol.jpgRompetrol Trainee

În fiecare an, Grupul Rompetrol a organizat programe de internship pentru studenţii din anii terminali şi absolvenţii universităţilor tehnice. Celor mai merituoşi li s-a oferit ocazia de a continua cu un stagiu de şase luni. O parte dintre participanţi se regăsesc acum în rândul angajaţilor Rompetrol. În perioada 2001-2005, peste 150 de tineri au participat la programele anuale de internship. Programul „Rompetrol trainee“ pentru 2007 se va desfăşura pe o perioadă de un an, iar startul se va da în prima jumătate a anului. La finalul programului, participanţii vor fi eligibili pentru angajare în zona de activitate în care au avut cele mai bune performanţe.

24-1390-3637_sensiblu.jpgProgram de excelenţă la Sensiblu

Sensiblu oferă anual 25 de burse sociale studenţilor din anul I de la facultăţile de stat de farmacie. Pentru a păstra bursa în anii următori, studenţii trebuie să obţină la sfârşitul fiecărui an minimum media opt. Începând cu toamna anului trecut, acordarea burselor sociale a fost inclusă în programul „Excelenţa profesională în Sensiblu“, prin intermediul căruia compania îşi propune să contribuie la pregătirea profesională a studenţilor, prin centrele de pregătire din facultăţile susţinute de Sensiblu şi prin practică în farmaciile Sensiblu.

24-1393-3637_zapp_mobile.jpgProgram flexibil de lucru la Zapp

Zapp promovează angajarea studenţilor în cadrul companiei, oferindu-le un program flexibil pentru a îmbina activitatea universitară cu un loc de muncă. Firma oferă tuturor tinerilor cursuri de instruire specifice, pentru a se putea acomoda şi face faţă cu succes cerinţelor postului.

24-1384-3637_abnamro.jpgValori Europene la ABN AMRO

Programul ABN AMRO Valori Europene, iniţiat în 2003, a cuprins aproape 200 de studenţi. În acest an, participă 60 de studenţi ai Facultăţii de Relaţii Economice Internaţionale din ASE. Programul va continua şi în anul universitar 2007-2008, noutatea fiind introducerea sa în programa de învăţământ. Programul include seminarii interactive şi ateliere de lucru, în cadrul cărora sunt prezentate experienţa şi tradiţia europeană în promovarea valorilor recunoscute în instituţiile financiare ale ţărilor UE.

24-1387-3637_f1_logocareermic.jpgPepsi School şi QAB Career

Programul Pepsi School a demarat în urmă cu cinci ani, având ca obiectiv formarea oamenilor din vânzări. În program au intrat aproximativ 100 de tineri, mulţi dintre ei lucrând acum în companie. QAB Career a început în 2004 şi a cuprins 50 de studenţi. Programul de internship oferă studenţilor în anii terminali şansa de a lucra într-un departament al companiei, altul decât vânzările, timp de trei luni, fiind remuneraţi pentru munca prestată. După încetarea stagiului, cei mai buni sunt angajaţi.

24-1392-3637_vodafone.jpgProgramele Vodafone pentru elevi şi studenţi

Lansat în 2005, „Bursele Vodafone pentru liceu“ sprijină 155 de elevi din mediul rural. De şase ani, Vodafone susţine programul „Să fii lider“, destinat liceenilor. De opt ani, oferă studenţilor Facultăţii de Telecomunicaţii cursuri de specializare. În cadrul programului, a renovat şi a dotat cu echipamente de comunicaţii mobile laboratorul facultăţii, a dotat laboratorul „Stelian Pintilie“ cu echipamente 3G şi a acordat fonduri pentru îmbogăţirea bibliotecii cu literatură de specialitate.

24-1388-3637_logohn.jpgUniversitatea Corporatistă Help Net

Help Net va implementa în acest an academic proiectul Universitatea Corporatistă Help Net. Obiectivele programului vizează completarea şi dezvoltarea pregătirii personalului din companie, actualizarea permanentă şi sistematică a cunoştinţelor cu cele mai bune practici din domeniu. Porţile acestei universităţi vor fi deschise şi studenţilor care doresc să se dezvolte profesional încă de la începutul carierei. 

Cursuri

Asebuss organizează:
Cursuri de specializare:
5-23 martie: Managementul lanţului de achiziţii-livrare
15, 22, 29 martie: Tehnici de negociere
Cursurile durează câte trei săptămâni fiecare.
Informaţii suplimentare:
Tel: 0722.617.208;
e-mail: oanas@asebuss.ro

Irecson organizează:
Programe de specializare
24 februarie: Asistent relaţii publice, Manager proiect, Asistent manager, Formator; Sales manager; Manager marketing, Manager resurse umane;
26 februarie: Evaluator imobiliar; Standarde Internaţionale de Contabilitate, Agent imobiliar; Expert fiscal, Manager financiar, Agent de asigurări.
Colegiul ACCA oferă programe de formare financiar-contabile, recunoscute internaţional.
IATA/UFTAA foundation courses – specializare în turism, ticketing, călătorii.
Cursuri de limbile engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă.
Cursuri de scurtă durată
Tehnici de vânzare, Comunicare,
Orientarea spre client, Managementul proiectelor, Negociere, Cultura organizaţională, Managementul timpului.
Informaţii suplimentare:
Tel.: 313.20.92, 315.62.63,
e-mail: cursuri@irecson.ro, https://www.irecson.ro

BURSE

Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Centrul Naţional pentru Burse de Studii în Străinătate, lansează oferta pentru bursele destinate stagiilor de studii universitare şi postuniversitare în străinătate:
• Concursul pentru burse în Azerbaidjan, Belgia Valonă, Egipt, Italia, Turcia.
Termenul limită pentru depunerea dosarului de candidatură: 16 martie 2007.
• Concursul pentru burse în Maroc, Siria.
Termenul limită pentru depunerea dosarului de candidatură: 15 iunie 2007.
• Concursul naţional pentru atribuirea a 250 de burse de studii şi cercetare postuniversitară şi postdoctorală „Nicolae Titulescu“
Bursele „Nicolae Titulescu“ se acordă pentru 18 domenii de interes ale României în vederea integrării la Uniunea Europeană.
Depunerea dosarelor: 1 februarie –
30 martie 2007.
Informaţii suplimentare: www.roburse.ro; Tel.: 021/310.19.05, 021/314.24.40; Fax: 021/310.19.05, 021/310.22.17;
E-mail: burse@roburse.ro, onbss@mec.edu.ro, burse@mec.edu.ro.