Competitie Piata romaneasca de “gaming” asteapta cresteri de 20%, dar si jucatori noi
Ati alege sa faceti afaceri pe o piata pe care produsele pe care le distribuiti sunt piratate in peste 95% din cazuri, fara sa fiti producatorul acelor produse? Daca raspunsul e nu, afacerea dumneavoastra nu se cheama Best Distribution. Iar daca s-ar numi asa, ar trebui sa faceti restructurari “in carne vie”.
Dupa ce compania a fost preluata, in toamna anului trecut, de catre grupul de firme RTC, Teo Paduraru, unul dintre cei care au pus bazele afacerii cu distributie de produse IT&C si jocuri pentru PC, a parasit afacerea. Cel care a venit in locul sau pe postul de director general al Best Distribution in februarie, francezul Michael Allardin, nu are o sarcina usoara. A trebuit sa restructureze politica de preturi si sa introduca discounturi, sa lichideze stocuri vanzand in pierdere, ceea ce a “scuturat” putin piata.
Compania se va axa in exclusivitate pe distributia de jocuri, in conditiile in care dimensiunea pietei negre poate parea inspaimantatoare. “Metaforic vorbind, daca rata pirateriei ar scadea cu un procent, afacerea noastra s-ar dubla”, spune el. si totusi, Allardin mizeaza tocmai pe acest potential si tine cont de faptul ca distributia de jocuri pentru computere si console (gen Play Station sau Xbox) este o afacere care in Romania creste cu circa 25% pe an. Best Distribution, care detine la ora actuala aproximativ 70% din piata, a totalizat anul trecut venituri de 4,8 milioane de euro, din care 800.000 de euro din distributia de jocuri pentru console. Pentru principalul competitor, Ubisoft, care detine o cota de piata de circa 12%, veniturile din vanzarea de jocuri au totalizat aproape 900.000 de euro in aceeasi perioada.
Dupa aprecierile jucatorilor, evaluata optimist, piata romaneasca de jocuri pentru PC si console distribuite oficial s-ar situa in jurul valorii de sase milioane de euro. Ubisoft a realizat anul trecut in Romania venituri totale de 5,8 milioane de euro, dar 85% din acestea provin din export de software si solutii de testare pentru compania mama. “Daca ne referim la distributie, lucrurile sunt mai complicate”, afirma Remus serban, directorul de vanzari al companiei. “Piata are potential, insa, avand in vedere respectul scazut pentru proprietatea intelectuala, probabil va mai trece o vreme pana cand aceasta va putea fi considerata atractiva”, crede acesta. si totusi, cei de la Best fac un pariu diferit.
“Potentialul pietei pe termen scurt si mediu este intre 20 si 30 de milioane de euro si cred ca timp de cinci ani vom asista la cresteri de 15-20% pe an”, spune Allardin. In opinia acestuia, nu e exclus sa vedem curand intrarea pe piata a numelor mari in domeniu. “Rusii de la 1C sunt o prezenta foarte puternica in domeniu si au achizitionat companii de distributie in Ungaria, Cehia sau Slovacia si se uita si la piata romaneasca. Sub o forma sau alta, vor fi prezenti si aici”, spune directorul general al Best Distribution. De asemenea, si alti producatori sau publisheri isi vor deschide cat de curand reprezentante la noi, asa cum au facut-o deja cei de la Ubisoft sau Gameloft, care si produc in Romania, in principal pentru a proteja piata cand granitele cu UE vor fi deschise.
Dar, pentru a cuceri PC-urile si consolele romanilor (de a caror vanzare depinde si cea de jocuri), distribuitorii pregatesc deja canale alternative de vanzari. In prezent, in topul retailerilor de asemenea produse conduc supermarketurile Cora si Carrefour, urmate de vanzatorii specializati pe multimedia, Altex – Media Galaxy si Diverta. “Magazinele virtuale par sa fie solutia viitorului, dar se pare ca romanii, deocamdata, nu au foarte multa incredere in aceasta modalitate de vanzare”, spune Remus serban de la Ubisoft. La fel, Best Distribution pregateste un sistem de achizitionare online cu card de credit, in care jocurile vor fi descarcate direct pe hardul PC-ului si vor fi disponibile chiar din ziua lansarii. “In aceasta afacere, daca nu ai produsul in “day one”, la lansarea mondiala, pierzi enorm, cumparatorul il ia din alta parte”, spune Michael Allardin. “E ca si cum am vinde legume si fructe. Cu cat produsele sunt mai vechi, cu atat trebuie sa le ieftinesti mai mult”.