Jocurile bat filmele la vânzări

Înrăiţii jocurilor pe calculator au determinat retailerii să dubleze spaţiul din magazine acordat acestor produse. Cu o valoare de şapte milioane de euro, piaţa jocurilor pentru calculator sau console este departe de a fi foarte dezvoltată. Retailerii dau însă semne că atenţia lor se îndreaptă tot mai mult asupra acestui segment. Dacă în urmă cu numai un an sau doi jocurile erau înghesuite de retaileri într-un locşor ascuns al magazinelor, lucrurile s-au schimbat radi

Înrăiţii jocurilor pe calculator au determinat retailerii să dubleze spaţiul din magazine acordat acestor produse. Cu o valoare de şapte milioane de euro, piaţa jocurilor pentru calculator sau console este departe de a fi foarte dezvoltată. Retailerii dau însă semne că atenţia lor se îndreaptă tot mai mult asupra acestui segment.

Dacă în urmă cu numai un an sau doi jocurile erau înghesuite de retaileri într-un locşor ascuns al magazinelor, lucrurile s-au schimbat radical anul acesta. Distribuitorii spun fără ezitare că spaţiul de expunere al acestor produse s-a dublat, recunoscând că uneori sunt chiar şi ei surprinşi de dimensiunile stocului cerut de client la deschiderea unui nou magazin din marile lanţuri. Este un semn că, în ciuda pirateriei încă foarte mari, piaţa s-a mai maturizat, numărul clienţilor care preferă jocurile originale celor piratate fiind în continuă creştere. Mai mult, există lanţuri de retail ale căror vânzări de jocuri le-au depăşit valoric pe cele de muzică şi film. Şi asta, pentru că jocurile sunt mai scumpe, ceea ce se traduce în marje valoric mai mari pentru retailer.

„Începutul maturizării pieţei de retail din România înseamnă şi primele semne de aliniere la trendul internaţional“, explică Doru Răduţă, directorul general al TNT Games, unul dintre distribuitorii pe piaţa locală. „Acesta este unul strict favorabil jocurilor, în detrimentul muzicii şi filmului. Asta, în condiţiile în care suma alocată entertainment-ului pe cap de locuitor a crescut destul de mult odată cu creşterea economică. Mai avem mult până să ajungem la nivelul Ungariei, de exemplu, dar suntem pe drumul cel bun“, continuă el. Andreea Allardin, director general Best Distribution, companie ce controlează 65% din piaţă, explică această creştere prin comportamentul cumpărătorilor, care „caută un retail civilizat, cu o gamă şi preţuri accesibile“.

Flamingo este una din companiile care au crescut anul acesta spaţiul acordat jocurilor în magazine, pe fondul diversificării gamei de produse, precum şi al lansării unor jocuri noi pe acest segment, după cum explică directorul grupului, Jiri Rizek. „În acest sens, se remarcă lansarea consolelor PlayStation 3, care au fost primite foarte bine de către pasionaţii de gaming din România, dovadă fiind şi rezultatele înregistrate încă din primele luni de la momentul lansării pe piaţa din România, depăşind chiar estimările de vânzări făcute de Grupul Flamingo International“, spune managerul. În prezent, vânzările generate de produsele din categoria „entertainment“ contribuie cu 4% la totalul vânzărilor realizate de Flamingo.

Şi lucrurile nu se vor opri aici. Doru Răduţă spune că, anul viitor, pe segmentul PC, jocurile de buget (preţ de vânzare de cinci – zece euro) vor obţine o cotă şi mai mare de piaţă. „Cumpărătura la impuls pentru astfel de produse va deveni o instituţie în sine, precum promoţiile la detergent“, spune directorul, adăugând că volumele pentru jocurile full-price se vor dubla (cel puţin) faţă de 2007 şi va începe să conteze distribuţia digitală. „Cred că 2008 va fi primul an în care consolele vor eroda vizibil marja PC-ului“, mai spune el.
Şi Andreea Allardin vede o creştere a ponderii jocurilor pentru console, în defavoarea PC-ului, în jur de şase procente, însoţită de o scădere a pirateriei, de aproximativ trei procente în 2008 şi în anii care vor urma. Spiros Jamas, directorul CD Media, noul acţionar al Best Distribution, vede piaţa ca fiind în proporţie de 80% similară cu ceea ce se întâmplă în Europa, restul de 20% reprezentând particularităţi locale. „Jocurile pentru PC vor domina piaţa în continuare, şi pentru că cele mai importante sunt localizate“, spune el. Speranţele sunt mari şi la Flamingo, reprezentanţii firmei fiind de părere că se va accentua tendinţa de achiziţionare a consolelor cu opţiuni speciale de gaming sau cu o configuraţie specială, destinate gamerilor pasionaţi. „În aceste condiţii, avem certitudinea că, în următorii ani, piaţa de gaming din România va atinge un alt nivel de dezvoltare, mult mai apropiat de cel înregistrat în acest moment de statele europene“, conchide Rizek.

Favoritele românilor

• Alexandru Stoica, director general al site-ului de vânzări online www.dol.ro, spune că cele mai căutate jocuri sunt shooterele, urmate îndeaproape de jocurile de strategie şi simulatoare. El estimează o dublare a veniturilor din jocuri anul viitor, în condiţiile dezvoltării pieţei şi a intrării pe piaţă a noi jucători.

• La Best Distribution, liderul absolut este World of Warcraft, cu expansion-ul WoW The Burning Crusade.

• TNT Games a înregistrat un succes extraordinar anul acesta cu toată gama de jocuri de la Disney, după ce firma a devenit importator şi distribuitor exclusiv la sfârşitul anului trecut.

CREŞTERE

7 milioane de euro este valoarea întregii pieţe de jocuri pentru calculator anul acesta, în creştere cu circa 25% faţă de anul trecut