Jocurile brandurilor cresc loialitatea clienţilor

Jocurile au dezvoltat o nouă cultură în divertisment, cu propriile vedete, limbaj specific şi evenimente sociale. Totodată, acestea sunt oportunităţi pentru advertiseri deoarece fidelizează publicul prin costuri reduse. Crearea unui joc publicitar (aşa numitul „advergame“) este cel mai ieftin şi mai uşor format prin care un brand se poate „infiltra“ în lumea fascinantă a jocurilor online. Potrivit specialiştilor, jocul poate fi la fel de valoros atâ

Jocurile au dezvoltat o nouă cultură în divertisment, cu propriile vedete, limbaj specific şi evenimente sociale. Totodată, acestea sunt oportunităţi pentru advertiseri deoarece fidelizează publicul prin costuri reduse.

Crearea unui joc publicitar (aşa numitul „advergame“) este cel mai ieftin şi mai uşor format prin care un brand se poate „infiltra“ în lumea fascinantă a jocurilor online. Potrivit specialiştilor, jocul poate fi la fel de valoros atât pentru produsele consacrate, cât şi pentru cele mai puţin cunoscute. În formatul cel mai simplu, acesta creează experienţa unei interacţiuni dintre consumator şi produs. Recent, Pepsi a ales să implice consumatorii în promoţia de vară printr-un joc de fotbal pe internet. „Jocurile sunt un fenomen pe care clienţii de publicitate şi agenţiile nu-l mai pot ignora, mai ales că ating un număr considerabil de consumatori, cu un cost mai scăzut comparabil cu alte producţii“, spune Gabriela Terchilă, managing director la Proximity, agenţie de direct & relationship marketing. Totodată, acestea aduc companiei beneficii precum „construirea unei baze de date pentru activităţi ulterioare de consumer related markerting (crm) sau comunicarea virală“, explică Mugur Păun, crm manager la MRM Partners România. De-a lungul timpului, MRM a mai dezvoltat jocuri online pentru Coca-Cola, batoanele Rom, Nestlé, Fanta, Connex, Vodafone.

Băsescu a fost luat la ţintă de 75.000 de internauţi

În prezent, campaniile de publicitate româneşti acordă acestor jocuri un rol secundar într-o promoţie sau pe site-ul unui produs. Una din explicaţii constă în faptul că jocul este o modalitate excelentă de a creşte loialitatea consumatorilor şi de a-i face să revină pe site-ul promovat. În acelaşi timp, jocurile nu sunt întotdeauna un element de succes. Potrivit lui Bogdan Niţu, director general la Webstyler, companie care a realizat jocurile din campania electorală a lui Traian Băsescu, un joc prost gândit poate avea efecte uşor negative asupra brandului. „Simpla dezvoltare a unui joc nu îţi garantează automat succesul“, spune Niţu. Totuşi, pot încerca. „Băsescu la ţintă 2“ a fost jucat de peste 75.000 de oameni, dintre care aproape 20.000 şi-au lăsat datele personale.

Cea mai mare reuşită a unui producător de jocuri este să convingă cât mai mulţi oameni să intre… în joc. În opinia lui Mugur Patraşcu, managing partner la i Leo, agenţie de comunicare interactivă a grupului Leo Burnett România, jocul nu ar trebui să fie despre produs, ci despre calităţile produsului. Promovarea unui advergame se poate face printr-o campanie de marketing clasică sau prin metode neconvenţionale. „Dacă jocul este foarte bun, el se va promova aproape singur, cel mai adesea viral“, spune Patraşcu.

Costurile de producţie ale unui joc sunt între 2.000 şi 7.000 de euro, comparabile cu cele ale producerii un website, dar durata lui de viaţă este scurtă, vârful de accesare fiind în timpul promoţiei.  Eficienţa jocurilor se face prin măsurarea numărului de accesări ale site-ului şi prin contorizarea numărului de utilizatori care au jucat sau recomandat jocul. „Aceste rezultate sunt însă relevante la nivel cantitativ, deoarece calitativ consumatorii sunt mult mai bine influenţaţi de o astfel de campanie“, explică Mugur Patraşcu.  Pe viitor, acestor jocuri online li se vor alătura jocurile pentru telefonul mobil. Dacă în prezent 80% din clienţi îşi doresc campanii de publicitate pe internet, în anul viitor, specialiştii preconizează că 20% din ei vor investi în publicitatea pe telefonul mobil.  

10.000 de euro
este suma medie folosită de agenţiile de publicitate pentru promovarea clasică pe internet a unui advergame

Copiii, principala ţintă a jocurilor Kinder Joy

DIVERSITATE Kinder, lansează la şase luni o nouă colecţie de personaje surprize Kinder Joy. Pentru fiecare colecţie din ultimii trei ani, Webstyler a creat un joc prin care copiii pot interacţiona cu noile personaje propuse de produsele Kinder.

AUDIENŢĂ Kinder.ro găzduieşte o comunitate foarte mare de copii care participă la jocuri precum Măturaliu sau Magic School. Jocul Măturaliu (cursă cu personaje precum Mică Măturică) poate fi jucat doar după crearea unui cont pe site.

Pepsi a mizat pe fotbalul online

SPORT În această vară, Proximity a inclus în campania online Pepsi un joc de fotbal. În joc sunt peste 30 de situaţii diferite în care jucătorul poate da gol, iar la fiecare, portarul reacţionează altfel.

ATRACŢIE Beneficiind de susţinerea TV, jocul de fotbal a fost vizitat de peste 50.000 de ori într-o lună. Pentru a intra în joc, este necesar codul de pe unul din produsele Pepsi aflat în promoţie. Timpul mediu petrecut pe site de fiecare jucător a depăşit două minute.

Joaca de-a „senzaţii tari din 1964“

CONCEPT Chiar dacă nu au legătură cu realitatea istorică a perioadei, jocurile şi universul site-ului s-au dovedit atractive pentru publicul vizat (14-18 ani). Peste 45.000 de vizitatori unici au accesat site-ul şi peste 5.000 au experimentat jocurile dezvoltate.

STRATEGIE Pentru promovarea jocului, agenţia a folosit marketingul viral. Astfel, opţiunea „trimite unui prieten“ a adus vizitatori noi, fără a mai fi necesară o comunicare suplimentară pentru a creşte traficul pe site.

Jocurile Camay se adresează cuplurilor

PREMIU Compania Procter&Gamble a inclus în campania online de promovare a produselor Camay Vive şi o componentă de joc adresată cuplurilor. Cei care accesează site-ul pot câştiga o excursie la Paris prin trimiterea unei fotografii.

MECANISM Jocul camay.ro constă în aflarea surprizei ascunse în casă, printr-un set de indicii. Cel care plasează indiciile trimite adresa jocului partenerului pentru a-i testa cunoştinţele. La final, i se oferă drept premiu o poză, un text sau o înregistrare audio.