Jocurile de telefon nu amuza producatorii

Este vorba de N-Gage. Un dispozitiv in valoare de 300 de dolari pe care se pot juca in conditii 3-D, versiuni special adaptate ale Tomb Raider sau Tony Hawk's Pro Skater. Sony-Ericsson, care are in structura actionariatului producatorul celei mai populare console de jocuri (Sony cu PlayStation), a creat la randul sau telefoane pe care se poate juca intr-o veselie. La fiecare lansare, analistii sau concentrat pe business-ul producatorilor de telefoane si al operatorilor de telefonie mobila, prin

Este vorba de N-Gage. Un dispozitiv in valoare de 300 de dolari pe care se pot juca in conditii 3-D, versiuni special adaptate ale Tomb Raider sau Tony Hawk’s Pro Skater. Sony-Ericsson, care are in structura actionariatului producatorul celei mai populare console de jocuri (Sony cu PlayStation), a creat la randul sau telefoane pe care se poate juca intr-o veselie. La fiecare lansare, analistii sau concentrat pe business-ul producatorilor de telefoane si al operatorilor de telefonie mobila, prin retelele carora urmau sa se descarce variantele adaptate ale jocurilor. Putini s-au pus insa in postura producatorilor de jocuri.Adevarul e ca jocurile pentru telefonul mobil sunt vandute la un pret atat de mic, incat de-abia isi acopera costurile de cercetare si pe cele de distributie. Pe de alta parte, unii operatori mobili se lacomesc sa perceapa tarife piperate pentru descarcarea jocurilor prin intermediul retelelor lor.De exemplu, producatorul finlandez Riot Entertainment a cheltuit atat de mult cu drepturile de autor pentru varianta „mobila” a jocurilor „The Lord of the Rings” si „Spider-Man”, incat a falimentat.Dincolo de aspectul revolutionar al acestei tendinte, sa nu uitam totusi ca jucatul pe telefonul mobil nu este, nici pe departe, cel mai confortabil lucru din lume. Ecranul mic, memoria mica si puterea redusa a procesorului afecteaza calitatea grafica si viteza. Totodata, pentru a putea fi descarcate de pe retelele operatorilor, nu trebuie sa aiba biti prea multi. In aceste conditii, o serie de nume importante din industria jocurilor au avut rezerve in a patrunde pe aceasta piata. Un exemplu este Electronic Arts, cel mai mare dezvoltator de jocuri independent. „Nu vrem sa investim masiv in acest domeniu”, a declarat un oficial al companiei californiene.Adevaratii pasionati de jocuri raman fideli PC-urilor si consolelor clasice. Aici conditiile sunt net mai bune. O statistica arata ca doar 5% din utilizatorii de telefoane mobile sunt gameri, restul jucandu-se doar ocazional. Interes totusi exista pentru noile versiuni de jocuri, insa piata globala de anul acesta atinge putin sub 600 milioane dolari, in vreme ce jocurile de consola vor atrage circa 16,5 miliarde dolari.Daca ne uitam la cat incaseaza producatorii pe un joc vandut, intelegem de ce situatia lor nu e deloc roz din acest punct de vedere. Pe plan global, operatorul de telefonie mobila opreste intre 10 si 70% din pretul de vanzare al unui joc. Calculati cat ii mai ramane producatorului daca un joc costa circa 3-5 dolari. Este posibil ca N-Gage sa rezolve problema veniturilor reduse. Jocurile adaptate pentru noua consola au preturi comparabile cu cele pe CD: intre 30 si 60 euro. Toata treaba e ca piata sa suporte aceste preturi.