Ceea ce părea de neconceput nu mai departe decât în ultimele săptămâni se întâmplă, deși unele semne existau.

Piloții ucraineni se antrenează deja pe avioane occidentale, mai mulți dintre liderii occidentali – între care și președintele american – au declarat destul de ambiguu că « totul este posibil » în timp ce specialiștii calculau că pentru formarea unui pilot pentru un avion de ultime generații din occident e nevoie de 18 luni, ceea ce ar fi reportat orice utilizare a acestora pentru cel puțin un an și jumătate.

O declarație a lui Emmanuel Macron dădea totuși un indiciu : aliații vor ca în estul Ucrainei, care va fi într-o zi granița UE și poate chiar a NATO cu Rusia, să se constituie un zid solid de apărare, asta însemnând tancuri grele, sisteme de apărare sofisticate și avioane de vânătoare.

Alegerea care s-a impus a fost a avioanelor americane F16

Dacă o vreme s-a discutat despre eventualitatea furnizării de avioane franceze Mirage II, ca și în cazul tancurilor ideea este aceea de a echipa armata ucraineană cu o flotă unitară de avioane care să poată comunica eficient între ele. Alegerea care s-a impus a fost aceea a avioanelor americane F16.

Există în acest moment 1017 avioane F16 funcționale, dintre care 200 stocate în baze americane. 27 de ţări dispun în acest moment de F16, conform Lockheed Martin.

România a fost citată printre statele care ar putea renunța la propriile F16

O « coaliție de voluntari » pentru livrarea avioanelor F16 a fost anunțată de premierul Marii Britanii și de cel al Olandei, după vizita lui Zelenski în cele două capitale.

Vizita lui Volodimir Zelenski ar fi putut da un indiciu. Vizita sa în Olanda a părut destul de surprinzătoare. Explicația este acum evidentă : țările care sunt dispuse să transfere imediat aceste avioane sunt Olanda, Danemarca, Belgia și Norvegia. În dezbaterile dintre specialiști, s-a pronunțat azi și numele României, deși el nu apare în lista oficială.

Marea Britanie nu apare aici deoarece ea nu dispune de F16.

Acordul Statelor Unite este absolut necesar pentru a putea exporta armament, așa cum a fost cazul Germaniei pentru tancurile Leopard. Conform NY Times, SUA ar putea livra alte aparate statelor care trimit avioanele lor în Ucraina. Așadar, este o livrare, până la urmă, prin intermediari.

Evident, condiția foarte strictă impusă Ucrainei este aceea de a le folosi doar în susținerea ofensivei terestre și în nici un caz în teritoriul rus, sub amenințarea suspendării oricărui alt armament.

Pregătirea piloților ar putea fi încheiată în septembrie

Problema cea mare părea cea a pregătirii piloților. Însă cele 18 luni citate mai sus se referă la un pilot care pornește de la zero, deci care abia își începe pregătirea. Pentru un pilot care stăpânește deja tehnica unui avion de vânătoare, chiar dacă este vorba despre un MIG sau un Sukhoi, timpul este mult mai scurt.

Secretul lui Polichinelle, și anume antrenarea, deja, de câteva luni a piloților ucraineni în occident dă azi loc și unei evaluări care a fost făcută de formatori. Un raport arată că piloții ucraineni. Învață foarte repede, într-un timp mult mai scurt decât cel prevăzut. Sunt perfect stăpânite tehnicile de :

-aterizare la sol după pierderea unui motor
-simularea unui atac
-zbor la joasă altitudine
…și necesită încă pregătire pentru stăpânirea aparaturii electronice de bord, în principal din cauza barierei pe care o reprezintă limba.

Așadar, din analizele de azi rezulta că avioanele și piloții ar putea fi gata de utilizare în luna septembrie.