capital.ro: Este această criză un motiv pentru o schimbare de fond în mentalitatea şi în modul de a trăi şi de a gândi al oamenilor?
John Kotter: Unul dintre cei mai de succes antreprenori japonezi şi unul dintre cei mai mari oameni de afaceri din lume, Konosuke Matsushita, cel care a întemeiat compania care astăzi poartă numele de Panasonic, întotdeauna spunea că timpurile bune sunt de dorit, bineînţeles, însă timpurile rele oferă mult mai multe oportunităţi, întrucât se pot crea posibilităţi de schimbare care sunt greu de realizat în vremurile bune. Aşa că, da, sunt convins că această criză poate fi folosită pentru a se opera schimbări care nu s-ar fi putut realiza în urmă cu câţiva ani.
Cred că adevărata problemă care se pune este aceea dacă suntem capabili să profităm de oportunităţile crizei sau nu. După ce criza se va fi terminat, vor fi unii dintre noi care se vor întoarce la modul confortabil de a fi. Există şi posibilitatea ca în urma acestei crize să devii mai puternic. Aşadar, vor avea loc schimbări în unele zone, în altele nu, dar acolo unde vor fi, în mod sigur vor fi pozitive.
capital.ro: Sunteţi de părere că această criză a fost creată intenţionat, pentru ca modul de organizare al lumii să sufere modificări într-un sens sau altul, sau totul s-a întâmplat pur şi simplu?
J.K.: Am putea să discutăm ore în şir despre acest aspect. Personal, nu cred că cineva ar fi putut să creeze tot ceea ce a fost legat de această criză economică. Au fost unele elemente care s-au ciocnit şi care au creat situaţia în care ne aflăm.
„Dacă eşti bun nu ai nevoie de criză ca să faci schimbări în bine”
capital.ro: De ce are lumea nevoie de o criză pentru a observa că ceva trebuie schimbat? Chiar nu suntem capabili să sesizăm că este nevoie de modificări fără a avea în faţă un mare pericol?
J.K.: În general, elementele sociale, oamenii, grupurile de oameni au nevoie de stabilitate. De cele mai multe ori, au loc tot felul de interacţiuni pentru ca această stabilitate să se realizeze. Cele mai bune organizaţii nu au nevoie de un dezastru pentru a sesiza la momentul potrivit că este nevoie să realizeze schimbări, dar se pare că acestea reprezintă mai degrabă excepţia decât regula.
Dar, cine ştie, poate într-o zi vom fi suficient de competenţi, de capabili să sesizăm problemele înainte ca ele să ne lovească şi să facem schimbări înainte ca acestea să se impună a fi făcute, dar, pentru moment, o nouă schimbare a lumii se va produce în urma unei noi crize.
„Succesul te face să nu mai atent la ce se întâmplă în jurul tău”
capital.ro: Ce părere aveţi despre General Motors? Este această companie un exemplu perfect de organizaţie care nu a sesizat la timp că mentalitatea şi modelul de business trebuie schimbate?
J.K.: General Motors este un studiu de caz pentru “Aşa NU!”. A fost o companie care s-a bucurat de un mare succes pentru o perioadă de timp destul de mare. Nu este ceva neobişnuit pentru o companie de talia ei. Succesul de lungă durată te face să nu mai fii atent la trenduri, la ceea ce se întâmplă în jurul tău. GM a fost compania cu cel mai mare succes de pe glob între anii 1920 şi 1950. În Statele Unite avea o cotă de piaţă uriaşă. Nu-mi amintesc exact care a fost apogeul, însă în mod sigur a avut o perioadă în care a avut o cotă de peste 50%. Au devenit ceea ce noi, americanii, numim „Fat and Happy” („Grasă şi fericită”, n.r.).
Le mergea foarte bine, iar când îţi merge bine încetezi să mai cauţi răspunsuri. Marea greşeală a celor de la GM este că nu au acordat atenţie japonezilor. Aceştia au început să aducă maşini în SUA în anii ’60, iar în anii ’70 deja vindeau foarte multe automobile în California, de exemplu. General Motors i-a ignorat pur şi simplu, ceea ce a fost o greşeală tragică. Nu au avut simţul urgenţei, pe care trebuia să-l fi deţinut fiecare manager de la GM, fiecare angajat de acolo. Trebuiau să inoveze în mod continuu, dar nu au făcut-o.
„Marea problemă rămâne în sectorul financiar”
capital.ro: Credeţi că viitorul aparţine companiilor mari sau imperiilor multinaţionale?
J.K: Dacă ne uităm la piaţa muncii, profitul vine de la companiile mici, nu de la cele mari. Cu toate acestea, marile companii nu vor dispărea niciodată. Nu se pune problema. Însă, în termeni de inovare, de procese de angajare, beneficiile vin din zona companiilor mici.
capital.ro: Vor adopta marile companii, după finalul crizei, un nou model de business?
J.K.: Unele companii sunt deja pe cale de a adopta un nou model de afaceri şi sunt mai deschise condiţiilor în care se va afla climatul economic în viitor. Este greu de spus, însă, cât de multe vor face acest lucru. Marea problemă se pune în sectorul financiar: cum vor putea unele ţări să adopte, pe viitor, un sistem de supraveghere pentru instituţiile financiare. E greu de prevăzut, însă este clar că este necesară o schimbare în acest sector.
John Kotter, un guru în leadership
Profesorul John Kotter este recunoscut în toată lumea ca fiind cea mai mare autoritate în materie de leadership şi cea mai mare voce în ceea ce priveşte modul în care organizaţiile trebuie să producă schimbări.
Bestsellerul internaţional „Leading Change” a devenit o biblie pentru managerii din întreaga lume. De asemenea, „Our Iceberg is melting”, tradusă în limba română de către editura Publica sub titlul „Aisbergul nostru se topeşte” a fost, de asemenea, bestseller în Statele Unite.
În octombrie 2001, revista „Business Week” l-a declarat pe Kotter cel mai mare guru de leadership din America, în baza unui sondaj efectuat în 504 companii.
Profesorul este autorul unui număr de 17 cărţi, o colecţie ce i-a adus reputaţie şi foarte multe premii, pe care niciun alt scriitor din domeniul leadership-ului nu le-a avut.
Ideile lui John Kotter
Despre conceptul de „lider”: „Un lider are nevoie de suficientă înţelegere pentru a croi o strategie inteligentă”.
Despre management: „Management-ul înseamnă să faci faţă complexităţii”.
Despre eficienţă în leadership: „Liderii eficienţi îi ajută pe ceilalţi să înţeleagă necesitatea schimbării şi să accepte o viziune comună a rezultatului dorit”.
Despre schimbare şi leadership: „Ştim că leadership-ul este foarte mult legat de conceptul de schimbare. Întrucât ritmul schimbării este foarte accelerat, se naşte o nevoie firească, din în ce mai mare, de lideri eficienţi”.
Despre necesitatea viziunii şi sacrificiu: „Liderii au o viziune despre viitor şi stabilesc o strategie pentru a ajunge acolo. Produc schimbare. Îi motivează pe ceilalţi şi îi inspiră să meargă în direcţia bună şi, împreună cu ei, se sacrifică să ajungă acolo unde şi-au propus”.