Pe 11 septembrie 2001, patru avioane au fost deturnate în America de oameni înarmați doar cu cuttere. Atacatorii dintr-un avion au fost dezarmaţi de pasageri, dar aeronava s-a prăbuşit pe un câmp din Pennsylvania. Alte două au lovit cele două turnuri ale World Trade Center, care ulterior s-au prăbuşit. Al patrulea avion a lovit cartierul general militar al Americii - Pentagonul. Ca urmare a acestor atacuri s-a născut TSA - Transportation Security Administration, ca o subdiviziune a Serviciului pentru Securitate Internă din SUA, scrie portalul de ştiri Business Insider.
Având în vedere realitatea acelor vremuri, TSA a lucrat cu eficacitate și şi-a făcut datoria. Dar vremurile s-au schimbat, iar lumea a început să evite vectorii de atac pe care TSA a fost implementat spre a-i aborda. Fiecare hacker bine informat știe foarte bine un fapt demonstrat atât de ostentativ de Chris Roberts în urmă cu câteva luni.
O persoană nu trebuie să urce la bordul unui avion la modul fizic pentru a prelua controlul aeronavei. Chiar dacă Chris Roberts a urcat la bordul unui avion cu destinaţia Philadelphia și a folosit un modul de divertisment pentru a demonstra slăbiciunile inerente ale sistemelor de control aviatic, el a vorbit cât se poate de clar: oricine cu abilități moderate de hacking poate ajunge online oriunde în lume și poate să preia controlul avioanelor comerciale.
Chris Roberts este un prieten apropiat și consilier tehnologic oficial al campaniei „McAfee pentru președintele american 2016". Am putea spune că nu extistă un consilier tehnologic mai bun.
Poate suna exagerat, dar este evident pentru oricine ca urmăreşte comunitățea hackerilor. În luna Iulie, doi hackeri au demonstrat pentru revista Wired ca acestea ar putea, de oriunde au acces la Internet, pot intra la modul virtual într-un automobil Jeep fabricat în ultimii 5 ani, să preia controlul de la conducătorul auto și să bage masina într-un șanț. Demonstraţia s-a făcut la aproape 8 kilometri pe ora. Ne putem imagina ce s-ar întâmpla la o viteză de 80 de kilometri pe oră.
Arhitectura sistemelor de control al automobilelor și ale controlului zborurilor împărtășesc o trăsătură comună: ele au fost proiectate într-o epocă în care nuanțele cibernetice au fost necunoscute sau ignorate. Ele nu au fost concepute, în primul rând, să facă faţă unui atac al hackerilor.
„TSA ar trebui abandonat în întregime. Şi nu sugerez nicidecum că trebuie concediat personalul federale al Securităţii Transporturilor. Şomajul în Statele Unite a ajuns deja la cote alarmante. Dar bugetul TSA este de aproape 8 miliarde de dolari pe an. Salariile reprezintă mai puțin de 2 miliarde. Dacă i-am trimite acasă pe ţoţi angajaţii TSA și am continuat să-i plătim, s-ar economisi 6 miliarde de dolari pe an, şi ne-ar oferi de asemenea aproape 50.000 de angajați federali care şi-ar putea servi mai bine țara la o capacitate diferită într-un viitor nu prea îndepărtat”, spune John McAfee.
Cele mai multe zboruri transportă deja sub coperire trupe de elită ale Statelor Unite. Acest lucru era necesar. Dacă agenţi sub acoperire s-ar fi aflat în avioanele deturnate pe 11 Septembrie, nu există îndoială că aceste deturnări nu ar fi avut succes.
„Trebuie să restructurăm platforma de securitate cibernetică a Statelor Unite”, spune McAfee. Un războiul cibernetic este inevitabil la un moment dat și nu suntem în nici un fel pregătiţi. 6 miliarde de dolari pe an ar merge un drum lung spre o pregătire adecvată.