Dacă arunci o privire peste datele financiare ale companiei înființată de Gabriel și Adrian Mărgărit împreună cu Tudor şi Alexandru Matei este firesc să te întrebi cum au reușit să dezvolte un business de zeci de milioane de euro.
Pentru tinerii antreprenori, ingredientele care au stat la baza unui business de succes s-au tradus în multă muncă, în viziune şi în atragerea oamenilor potriviţi în compania lor. Ei s-au poziţionat pe piaţă ca un lanţ de magazine destinat celor pentru care preţul este un criteriu important în alegerea celor mai bune soluţii. În primul an de la înfiinţare au reuşit să dezvolte zece magazine cu preţuri mici, amplasate în jurul Bucureştiului, şi să ofere aproape 50 de locuri de muncă. „La acea vreme, în România nu exista o astfel de reţea de magazine care să practice preţuri mici. Magazinele de profil existau doar la nivelul fiecărei localităţi. Faţă de atunci, situaţia a rămas neschimbată în cea mai mare parte din ţară“, mărturisesc antreprenorii.

Dezvoltare continuă

Începutul crizei economice şi instalarea acesteia din 2009 a fost unul dintre cele mai dificile momente pentru fondatorii PPT în contextul în care acel moment a însemnat încetinirea business-ului şi reducerea cheltuielilor, dar asta nu i-a împiedicat să-şi continue drumul aşa cum au ştiut ei mai bine. Timpul a trecut, iar în prezent, reţeaua PPT numără în ţară 136 de unităţi, respectiv 26 în Republica Molodova, iar în decursul anului viitor va intra şi pe piaţa din Bulgaria, urmând ca, în viitor să ajungă şi în celelalte ţări din regiune, adică în Serbia, Macedonia, Bosnia & Herţegovina, Georgia şi Ucraina. Conform fondatorilor PPT, zilnic numărul celor care trec pragul unui magazin PPT este cuprins între 100 şi 700 de personae, iar valoarea bonului mediu este cuprinsă între 30 şi 40 de lei.

Concurență acerbă

Despre piaţa în care activează, antreprenorii susţin că este foarte segmentată, cu numeroşi jucători, mai mult sau mai puţin cunoscuţi. Primii zece jucători deţin  aproximativ un sfert din piaţă, explică ei. În opinia lor, puterea de cumpărare a românilor creşte de la an la an, iar „bătălia“ pe această piaţă devine din ce în ce mai acerbă, în contextul în care apar retaileri noi din afara ţării, în special cei din Polonia. Cele mai recente date ale companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, arată că românii cumpără anual haine, accesorii şi pantofi de 11,4 miliarde de lei, iar până în 2017 această sumă ar urma să ajungă la 12,5 miliarde de lei. Fondatorii PPT susţin că pe piaţa de îmbrăcăminte au început să apară în ultimii ani foarte mulţi discounteri, iar majoritatea provin din afara ţării, ceea ce înseamnă că România le-a captat interesul. „Cred că lucrurile vor fi mai clare în următorii ani, concurenţa va fi mult mai bine definită ca acum, pentru că piaţa autohtonă încă nu şi-a atins maximul de potenţial“, spun cei patru antreprenori. Cei patru antreprenori nu au avut niciodată planuri mărunte, astfel că ei şi-au propus ca business-ul lor să devină lider pe piaţa de discount fashion în regiune. Dacă anul trecut PPT a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 40 de milioane de euro, la finele lui 2015 antreprenorii estimează să aibă afaceri de 48 de milioane de euro în România şi Moldova.

Sfaturi pentru tinerii care vor să-şi dezvolte propriul business

Nu trebuie să stai pe gânduri sau să eziţi dacă vrei să-ţi începi propriul business;
Este indicat să găseşti o nişă cât mai potrivită;
Trebuie să înveţi cum să te diferenţiezi de concurenţă;
Trebuie să fii perseverent.

Cărţi recomandate
1 .Principles of Marketing – Philip Kotler, Gary Armstrong
2 .Jack: Straight from the Gut -Jack Welch – ed. 2013
3 .Steve Jobs – Walter Isaacson -ed. 2015