Geneva Motor Show este expoziția auto la care producătorii vin cu cele mai multe concepte. Nici la Detroit și nici la Paris, Shanghai sau Frankfurt aceste mașini ale viitorului nu sunt atât de bine reprezentate. Poate tocmai pentru că Elveția nu are un producător auto național care să „fure spectacolul”, mulți dintre constructorii auto din întreaga lume preferă să își dezvăluie viziunea asupra viitorului la Geneva. Dar ce înseamnă „concept car”? Ei bine, aceste vehicule mai mult sau mai puțin funcționale

în momentul prezentării sunt platforme prin care producătorii auto încearcă să testeze reacțiile publicului, să înțeleagă cât mai bine cât de utilă este direcția în care se deplasează cu tehnologia sau designul  și, de ce nu, să arate potențialilor clienți ce modele de serie vor putea cumpăra în următorii ani.

Puțini știu că „inventatorul” ideii de concept a fost americanul Harley J. Earl, fost șe al diviziei de design a General Motors. Acesta este creditat cu ideea de a fi gândit primul model al cărui singur rol era detrminarea reacției publicului la un nou stil de design. Cum produsul respectiv, Buick Y-Job, a fost prezentat în 1939 putem concideră că ideea de concept a împlinit în 2016 exact 77 de ani.  Prin urmare, de 77 de ani industria auto încearcă să înțeleagă prin concepte dacă a ales direcția cea bună.

Lăsând istoria deoparte este bine de menționat că nu orice concept devine vehicul de serie și că între acest stadiu al unui automobil și mașina care ajunge în showroom-uri și, mai apoi, pe șosele pot exista diferențe majore. De altfel, un concept poate avea mai multe stadii de dezvoltare până la a se putea încununa cu titlul de mașină de serie. Altfel spus, nu conceptul – oricât de spectaculos ar fi – înnobilează mașina, ci invers. La Geneva Motor Show 2016 doar câteva dintre conceptele prezentate se află în stadii avansate de a deveni mașini de serie, iar printre acestea se numără predecesorii unor modele precum Honda Civic, Mazda RX, Opel GT sau ai celui de-al doilea SUV Skoda.

DS E-Tense este doar unul dintre conceptele prezentate la ediția din 2016 a Geneva International Motor Show. Un vehicul care „înglobează viziunea companiei franceze în privința tehnologiei și stilului”. Divizie premium a celor de la Citroen, DS încearcă să exploreze tot mai atent propulsia electrică prin utilizarea unui propulsor care dezvoltă 402 CP fără a consuma carburant convențional sau a polua aerul. Tot o victorie tehnologică este și posibilitatea acestui viitor GT cu două locuri și tracțiune spate de a parcurge 310 km în regim mixt cu o singură încărcare a bateriilor, iar faptul că blocurile optice din față se pot roti 180 de grade este și ea o informație interesantă. Rămâne de văzut și cât de utilă. În rivința designului nu sunt multe de spus. E-Tense arată cât se poate de futurist și dacă va ajunge vreodată vehicul de serie s-ar putea încadra într-o zonă dominată până acum de constructorii germani.

Honda Civic Prototype este modul prin care inginerii și designerii de la Honda încearcă să studieze reacția publicului la apariția iminentă a celei de a 10-a generații a celui mai vândut model al companiei. Cum aceștia nu fac un secret din faptul că modelul de serie va respecta în mare măsură liniile de design și tehnologia prototipului, este limpede că viitorul Civic va fi cu 130 mm mai lung, cu 30 mm mai lat și cu 20 mm mai scund decât varianta actuală. Conform niponilor, modelul va fi propulsat de o familie de motoare nouă și performantă care include două unități turbo alimentate cu benzină de 1.0 și 1.5 litri și un diesel i-DTEC de 1.6 litri.

Mazda RX-Vision uimește prin liniile sale fluide și statura joasă care induce sportivitate. Animată de un motor rotativ la care inginerii Mazda încă lucrează și care poartă denumirea generică Skyactive-R, mașina avea tracțiune spate. Fără a da prea multe detalii despre viitorul acestui concept, oficialii companiei nipone au ținut să specifice că lungimea este de 4,39 m, lățimea de 1,92 m, iar înălțimea de doar 1,16 m.

 

Mitsubishi Ex evocă imaginea unui crossover sportiv trecând ca un „glonţ” prin oraş. Cel puțin asta susține producătorul. Putem confirma eleganţa liniilor exterioare ce rafinează aspectul unui SUV compact, precum și aerul futurist și elegant mai greu de găsit la modelele anterioare Mitsubishi. Dincolo de exterior, sistemul electric de generaţie viitoare al eX Concept utilizează o baterie de înaltă capacitate și motoare electrice (faţă şi spate) compacte cu randament ridicat. Datorită reducerii greutății vehiculului, acesta poate oferi o autonomie de 400 km.

Opel GT îmbină trecutul cu viitorul. Dar conceptul nu încearcă să-şi imite predecesorul celebru. Designerii au optat pentru o nouă interpretare a stilului incitant al modelului original. „Acesta este unul dintre cele mai incitante concepte pe care le-am văzut în viaţa mea. Pasiune pură! Face o declaraţie despre noi: este încrezător în propriile forţe, îndrăzneţ şi inovator”, a declarat Dr. Thomas Neumann în momentul în care a prezentat pur-sângele care îţi taie respiraţia, cu motorul amplasat central, în faţă, şi tracţiune pe puntea spate. În interior, scaunele sport se potrivesc asemenea unui costum făcut la comandă, volanul și pedalele pot fi reglate electric până la ultimul milimetru, linia mediană inferioară a portierelor permite o poziționare relaxată a brațelor, culorile și formele creează o impresie spațială perfectă, iar cerul este vizibil prin acoperișul panoramic.

Škoda VisionS încorporează noul limbaj de design al mărcii, transpus în segmentul SUV: designul este evident influenţat de cubism şi de tradiţia fabricării cristalului din Boemia. Liniile sunt precise, tăioase şi clar decupate. Având o lungime de 4,70 metri, o lăţime de 1,91 metri, ampatamentul de 2,79 metri şi înălţimea de 1,68 metri, Škoda VisionS are la bază Matricea Modulară Transversală (MQB) a grupului Volkswagen și este primul automobil al mărcii cu şase scaune pe trei rânduri. Propulsia hibridă plug-in asigură 225 CP și oferă o accelerație de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde. Conform producătorului, maşina are nevoie de doar 1,9 l de benzină pentru o călătorie de 100 km (45 g CO2/km), iar autonomia exclusiv electrică este de până la 50 km.

Pe lângă aceste concepte, la standurile companiilor prezente la Geneva au putut fi descoperite viziuni ale viitorului motorizat ca SsangYong SIV 2, Subaru XV, Volkswagen Budd-e sau T-Cross Breeze.

(Articol publicat în Suplimentul Auto Capital apărut pe 26 martie 2016)