Jos măștile! Criza a scăzut cu 5% afacerile Avon România în 2011

Criza a avut ca efect scăderea cu 5% a afacerilor din România ale companiei de vânzări directe Avon, comparativ cu nivelul de 114 milioane euro din 2010. Pentru 2012, "în primele două luni am avut o creștere de 1,5 -2%. Vom recupera, probabil, procentele pierdute anul trecut”, afirmă Răzvan Diraţian, director general al Avon România & Moldova, sperând într-o creştere a vânzărilor de cel puțin 3% în a doua jumătate a lui 2012.

”Suntem pregătiți și pentru o scădere, dar și pentru o creștere a vânzărilor mai mare de 5 %.  Deocamdată, însă, suntem în linie cu piața…iar piața este în scădere”, comentează Răzvan Diraţian (foto), evoluția din 2012 a afacerilor companiilor de cosmetice și produse de îngrijire personală din România.  

Cifrele la nivel mondial nu arată deloc bine pentru Avon. Compania de vânzări directe de cosmetice cu sediul in New York are cifre “inestetice”, cum le numește Diraţian, care arată o prăbușire cu 81,5% a profitului net al Avon pe primul trimestru din 2012, până la 26,5 milioane de dolari, pe fondul numărului mai mic al reprezentanţilor de vânzări şi a creşterii costurilor. În acelaşi timp, veniturile au coborât cu 2%, de la 2,63 miliarde de dolari, la 2,58 miliarde de dolari.

”Toți suntem în criză, dar depinde de fiecare cum o abordează. Noi nu am făcut concedieri, dar au existat reduceri de cheltuieli (operațiuni, modul de aprovizionare, negocieri cu toți furnizorii) care au fost complet insesizabile pentru piață. Și încă ceva: nu am redirecționat în alte zone bugetele de lansări și relansări”, ține să precizeze Răzvan Diraţian.

România este în top 20 mondial la capitolul vânzărilor Avon

Mai departe, Diraţian spune că are un plan cât de poate de concret pentru creșterea businesului Avon în țară și care vizează creșterea vânzărilor de parfumuri ( în prezent contribuie cu 36% la cifra de afaceri) și de produse de machiaj (18-19%). Totodată, șeful Avon România vorbește și de o creștere cantitativă a numărului de reprezentanți, în special în mediul rural (aproximativ 45% din vânzări vin acum de la sate și speră la o creștere cu aprox. 5%).

În prezent, compania are peste 130.000 de reprezentanți și 99,8% din comenzile de produse primite de Avon România vin de pe internet. Valoarea medie lunară a unei facturi este de aprox. 40-50 de euro. Compania tocmai a transformat Centrul Espress Lahovari în Avon, the Beauty & Business Center, în urma unei investiții de 70.000 de dolari. În 2011, peste 140.000 de comenzi au fost plasate prin comanda express şi ridicate din Centrul Express Lahovari.

Lider pe segmentul MLM, Avon a intrat în România în 1997. Compania are o cotă de piață de 30% din segmentul MLM, și 15% din întreaga piață a cosmeticelor.
Pe același segment de piață cu Avon activează și Amway, care aparține gigantului Alticor sau Oriflame, Herbalife, Faberlic,  Zepter sau Forever Living Products. Datorită portofoliului de produse (cosmetice, suplimente alimentare, produse de îngrijire personală, de îngrijire a locuinței, vase de gătit, sisteme de tratare a apei, plus o gamă de produse premium constând în parfumuri, lenjerie și bijuterii.), compania intră în competiție și cu Beiersdorf, Procter & Gamble, Henkel sau Unilever , dar și cu magazinele de cosmetice selective.
Cam o treime din piața românească de cosmetice – adică circa 200 mil. euro, în 2010 – este reprezentată de companiile de vânzări directe, potrivit datelor Asociaţiei Europene pentru Vânzări Directe.