o problema. Spatiile de depozitare existente la acea vreme se situau cu mult sub standardele occidentale, iar serviciile de gestionare si transport al marfurilor erau inexistente. Lucrurile au inceput sa se schimbe pe masura ce multinationalele din sectorul logisticii si-au extins operatiunile pe piata autohtona. Prima tinta a fost Capitala, care a ajuns acum sa concentreze mai mult de jumatate din suprafata totala a spatiilor industriale dezvoltate in ultimii ani. Explicatia este simpla. Cei ma
o problema. Spatiile de depozitare existente la acea vreme se situau cu mult sub standardele occidentale, iar serviciile de gestionare si transport al marfurilor erau inexistente. Lucrurile au inceput sa se schimbe pe masura ce multinationalele din sectorul logisticii si-au extins operatiunile pe piata autohtona. Prima tinta a fost Capitala, care a ajuns acum sa concentreze mai mult de jumatate din suprafata totala a spatiilor industriale dezvoltate in ultimii ani. Explicatia este simpla. Cei mai importanti distribuitori de farmaceutice, detergenti, cosmetice, produse alimentare, dar si de electronice si electrocasnice isi coordoneaza activitatile la nivel national din Bucuresti si tot aici este piata cu cel mai ridicat potential de crestere. Marii distribuitori sunt, de altfel, si principalii clienti pentru care companiile de logistica asigura tot ce tine de transport, inventariere, sortare, reimpachetare, reetichetare, depozitare si manipulare a produselor. „Pentru firmele care vor sa se focalizeze pe activitatea de vanzare, externalizarea activitatilor de logistica catre operatorii specializati reprezinta cea mai buna solutie. In acest fel, castiga timp si isi reduc costurile”, explica Nadia Maxim, director al companiei cu capital olandez Centrum Logistics. Asa a procedat Metro Cash & Carry Romania, care a incredintat companiilor Geodis Calberson si Tibbett&Britten Delamode coordonarea operatiunilor de gestionare a marfurilor si de transport al acestora intre noua sa platforma logistica din Bucuresti si reteaua de magazine din Romania. Situat in partea de Vest a Capitalei, centrul logistic reprezinta o investitie de 12 milioane de euro si cuprinde un depozit pentru produse alimentare proaspete si unul pentru produse ambientale, insumand 11.700 de metri patrati. De altfel, zona de Vest a Bucurestiului a devenit in ultimii ani un veritabil pol logistic. Nu departe de platforma Metro, compania Cargolog Weiss, subsidiara holdingului austriac GebrALder Weiss, a construit un depozit de 2.000 de metri patrati, si tot acolo conationalii sai de la Schenker opereaza un important terminal logistic. Un alt jucator atras de avantajele zonei este Cefin Real Estate Romania, care vrea sa dezvolte aici cel mai mare proiect logistic din Romania. Cefin Logistics Park, o investitie estimata intre 65 si 75 de milioane de euro, va ocupa peste 30 de hectare si va dispune de spatii de depozitare care vor depasi 130.000 de metri patrati. Prima faza a proiectului este deja incheiata si a constat in amenajarea, pe 50.000 de metri patrati, a unui centru pentru camioanele Iveco (service, vanzare si servicii post-vanzare). In etapa a doua, care se va finaliza in noiembrie 2004, vor deveni operationali 15.000 de metri patrati de depozite, contractate deja de compania de distributie si logistica Centrum. Alti 15.000 de metri patrati de depozite si peste 1.000 de metri patrati de birouri vor fi gata pana la sfarsitul primului trimestru al anului viitor. si compania belgiana Liebrecht & wooD va incepe, in toamna, lucrarile de constructie a celui de-al doilea sau mare proiect din Romania – Bucharest Logistic Center, pentru care va investi intre 35 si 40 de milioane de euro. „Amplasat in partea de Nord-Vest a Capitalei, in zona Chitila, centrul va ocupa aproape 19 hectare de teren si va cuprinde spatii de depozitare de 90.000 de metri patrati, precum si un imobil destinat special spatiilor de birouri, care va pune la dispozitie 5.000 de metri patrati de birouri de clasa A”, spune Mircea Cleciu, directorul general al companiei imobiliare Neocasa, agent exclusiv al proiectului. Pentru operatorul de servicii logistice cu capital olandez Frans Maas, construirea celui de-al patrulea depozit din cadrul Centrului Logistic Pipera si dezvoltarea spatiilor de depozitare din Timisoara si Oradea reprezinta prioritatile acestui an. Noul depozit din Bucuresti va avea o suprafata de 9.500 de metri patrati si va ridica la sapte numarul depozitelor operate de Frans Maas in Romania. Dupa doi ani care nu au adus nimic spectaculos pe harta spatiilor industriale noi, proiectele programate pentru lansare in 2004 vin sa impulsioneze un segment al pietei imobiliare aflat in plina formare. „Ne asteptam ca aceasta piata sa creasca semnificativ in urmatoarele 12-18 luni”, spune Tim Wilkinson, Director of Commercial Agency la compania imobiliara DTZ Echinox, agentul exclusiv pentru Cefin Logistics Park. Cu siguranta, aceasta crestere nu se va limita la Bucuresti. Zona de Vest a Romaniei incepe sa cantareasca tot mai greu in planurile de extindere a activitatii operatorilor de servicii de logistica.