Cluj este „vârful de lance“ al regiunii Nord-Vest. Deşi au fost şi cazuri de investitori străini care au pus lacăt pe afacerile din judeţ, economia Clujului s-a redresat, iar municipiul Cluj-Napoca a reuşit să devină unul dintre cele mai mari centre IT din România.
Regiunea Clujului n-a fost ferită de recesiunea economică, care a dus, printre altele, la retragerea unor investitori importanți, cazul Nokia, și reducerea investițiilor, dar județul a beneficiat de ramuri economice care au compensat, înregistrând creșteri peste media națională, la nivel de industrie, pe perioada de criză. Astfel, a ajuns județul Cluj să se numere printre cele mai dinamice județe ale țării, din punct de vedere economic, iar acest lucru se vede în evoluțiile companiilor, în volumul de investiții și forța de muncă ocupată. Clujul este un județ prosper, după cum arată datele Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), conform cărora județul are un PIB pe locuitor aferent anului 2015 de 9.943 euro, la acest capitol fiind depăşit, la nivel naţional, doar de Timiş (10.207 euro), Ilfov (10.993 euro) sau municipiul Bucureşti (20.713 euro).
De asemenea, Clujul înregistrează un salariu mediu net de 1.906 lei, vizibil peste media naţională, de 1.767 lei şi substanţial deasupra mediei regiunii sale, 1.517 lei. Acestea în condiţiile în care rata şomajului este de numai 2,6%, mult sub media naţională de 5,1%.
Cei mai mulți angajatori provin din IT
Însă, cel mai mare angajator din regiune provine din domeniul bancar și este Banca Transilvania cu 6.161 de salariați. Urmat de Emerson, o multinațională diversificată care proiectează și furnizează tehnologie și servicii de inginerie pe piețele industriale, comerciale și de consum. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 546 de milioane de lei. Compania este prezentă în România din anul 2006, când a început construcția primei fabrici în Parcul Industrial Tetarom II din Cluj-Napoca.
Printre marii angajatori din județ se mai numără și Sortilemn, care are 1.375 de salariați. Sortilemn este un producător de mobilă cu tradiție. Compania a fost înființată în 1961, iar acum a ajuns unul dintre principalii furnizori de mobilă pentru Ikea. Astfel, Sortilemn, companie ce a a obținut o cifră de afaceri de aproape 200 de milioane de lei, ajunge să exporte 85% din producția obținută în fabrica din Gherla. Produsele companiei ajung atât în Europa, cât şi în Arabia Saudită, America sau Japonia.
Cele mai mari companii
Locul secund este deţinut de Banca Transilvania (BT), cu afaceri de 2 miliarde de lei (circa 450 miliane de euro). BT a finalizat în acest an achiziția Volksbank România. Tranzacția ar putea propulsa instituția pe locul doi în sistemul bancar local, imediat după liderul pieței, BCR, și detronând actorul care de ani de zile era în poziția de challenger, BRD Soc-Gen. Astfel, cota de piață cumulată a BT și Volksbank era anul trecut de 13,2%, în timp ce a BRD de 12,4%. BT este una din puținele bănci locale cu capital majoritar românesc, respectiv 50,09% din total.
Napolact, unul dintre cele mai cunoscute branduri
În județul Cluj își desfășoara activitatea unul dintre cei mai vechi producători de produse lactate din România – Napolact. Compania a fost înființată în 1905 sub denumirea atelierul Vlad și producea unt și brânză de vacă. În 1936, firma a început să mai fabrice și alte produse precum iaurturi, brânzeturi fermentate sau topite. În 1948, mica fabrică din Cluj a fost naționalizată și denumită „Întreprinderea de Industrializarea Laptelui Cluj”. În 1990, societatea a luat denumirea de Napolact, iar în 1998 fabrica din Cluj a ajuns să prelucreze, în medie, 180.000 de tone pe zi.
De-a lungul timpului societatea a trecut prin numeroase procese de modernizare, dar cele mai importante au fost realizate după 2004, moment în care grupul olandez Friesland Câmpina a preluat Napolact. În ultimii doi ani, FrieslandCampina a trecut printr-o serie de proiecte de optimizare a business-ului din România, care a presupus consolidarea anumitor activități, cum ar fi producția de brânză la Cluj și recalibrarea distribuției la nivel național, dublate de o serie de investiții importante. „În 2014 și 2015, am investit aproximativ un milion de euro în crearea unui centru specializat dedicat producției de brânzeturi la Baciu. Am investit în retehnologizare atât pentru a îmbunătăți standardele de calitate, cât și capacitatea de producție. Începând cu 1 ianuarie 2015, producem toate specialitățile noastre de brânză în fabrica din Baciu, iar de la 1 iunie facem, de asemenea, maturarea și ambalarea tot aici”, ne-a transmis Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al companiei. Potrivit acestuia, Cluj-Napoca are una dintre cele mai cea mai mari densități economice din România și cumulează peste 3% din cifra de afaceri a tuturor companiilor de la nivel național. „Trebuie remarcată evoluția, din ultimii ani, a PIB-ului pe cap de locuitor în Cluj-Napoca, care, potrivit datelor oficiale, a înregistrat o creştere anuală medie de 4,1%, una dintre cele mai susținute din Europa. De asemenea, rata șomajului este sub 4%, sub media națională, iar oamenii aflați în căutarea unui job își găsesc destul de repede un nou loc de muncă”, mai spune directorul companiei.