Aproape jumătate dintre români se declară nemulţumiţi în ceea ce priveşte sistemul autohton de învăţământ, potrivit celui mai nou studiu realizat de compania GfK. Numărul românilor care se declară mulţumiţi de învăţământul românesc este unul destul de mic, doar 13% din populaţia cu vârsta peste 15 ani. Părerile celorlalţi sunt împărţite relativ uniform între nemultumire (44%) şi o atitudine mai degraba neutră (31% nu sunt nici multumiţi, nici nemultumiţi, iar
Aproape jumătate dintre români se declară nemulţumiţi în ceea ce priveşte sistemul autohton de învăţământ, potrivit celui mai nou studiu realizat de compania GfK.
Numărul românilor care se declară mulţumiţi de învăţământul românesc este unul destul de mic, doar 13% din populaţia cu vârsta peste 15 ani. Părerile celorlalţi sunt împărţite relativ uniform între nemultumire (44%) şi o atitudine mai degraba neutră (31% nu sunt nici multumiţi, nici nemultumiţi, iar 13% nu au o părere).
Totuşi, comparând scoala de azi cu cea de acum 15 ani, părerile negative se înmulţesc: 58% din românii care au peste 15 ani percep o scădere a calităţii si doar 19% percep, dimpotrivă, o îmbunătăţire.
Educaţia face diferenţa!
Persoanele cu educaţie superioară sunt mai inclinate să aibă o atitudine critică faţă de învăţământul românesc actual şi faţă de modul în care a evoluat în ultimii 15 ani. Dintre ele, 60% sunt nemulţumite şi 74% consideră că şcoala are o calitate mai scăzuta decât în trecut.
Cei care sunt acum elevi sau studenţi au o părere mai bună decât restul românilor despre sistemul în care învaţă: doar 24% sunt nemultumiţi de acest sistem, restul tinzând să fie neutri (47%). Pe de altă parte, dintre ceilalţi, cei mai critici sunt românii care au facut şcoala în anii ’50-’70 (au varsta între 45 şi 64 de ani), iar acum nu au în gospodarie copii de şcoală: 51% sunt nemultumiţi, iar 67% consideră că şcoala româneasca are o calitate mai scazută decat în trecut.
Limbile străine, în topul celor mai importante materii
În legătura cu personalul didactic, 15% din românii cu vârsta peste 15 ani nu au o opinie clară. Dintre ceilalţi, 52% consideră că profesorii sunt în general bine pregătiţi, iar 49% îi percep motivaţi să ajute elevii să înveţe.
De asemenea, o treime dintre români consideră că elevii primesc suficiente sfaturi pentru orientarea lor profesională, iar jumătate sunt de părere că majoritatea lucrurilor învăţate la şcoală le vor fi utile elevilor mai târziu în viaţă.
O treime din respondenţii studiului GfK consideră că sistemul românesc de învăţământ încurajează învăţatul pe dinafară. Totuşi, un numar aproximativ egal consideră ca elevii sunt încurajaţi să aibă pareri proprii.
Cele mai importante materii în opinia românilor sunt limba şi literatura română, matematica şi o limbă străina; aproape trei sferturi au ales aceste materii printre primele 10 pe care le consideră de bază. Urmează istoria şi geografia, selectate de doua treimi din populaţie, după care educaţia fizică şi biologia, considerate importante de aproape jumătate.
Utilizarea calculatorului a fost şi ea considerată importantă de 39% din români. Este vorba despre utilizarea diferitelor softuri (pentru procesarea textelor sau tabelelor, e-mail, browsere web, programe pentru desen, prelucrare poze, design web etc.) şi nu despre programare.
Informaţiile provin dintr-un studiu GfK Romania realizat în luna septembrie 2009, cu un eşantion de 1.000 de persoane. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste.
DETALII:
Citeşte şi Topul universităţilor din România
Citeşte şi Angajatorii de prestigiu nu mai pun preţ pe diplomele universitare