Principalele televiziuni au investit milioane de euro în retehnologizarea programelor de ştiri din această toamnă. Miza este creşterea audienţei, pe fondul scăderii consumului de TV.

Ultimii ani au adus intensificarea competiţiei pe piaţa de televiziune românească, în contextul înmulţirii posturilor şi scăderii interesului telespectatorilor pentru programele TV. Una dintre principalele arme aruncate în lupta pentru audienţă sunt programele de ştiri. Importanţa lor este cu atât mai mare cu cât cele de seară deschid prime time-ul, perioada cuprinsă în intervalul orar 18.00-24.00, cea mai căutată de clienţii de publicitate. Succesul la public al unui jurnal de seară asigură audienţa pentru programele ce îl urmează.

Prin urmare, în bugetul de cheltuieli al televiziunilor sunt prevăzute investiţii substanţiale în imagine şi calitate. În ultimii ani, investiţiile s-au îndreptat puternic către retehnologizare şi grafică, decoruri, mai ales că televiziunile sunt nevoite să respecte noile prevederi şi să treacă la digitalizarea emisiei.

Grupul Intact, de exemplu, a investit în programele de ştiri difuzate de Antena 1 şi Antena 3 circa nouă milioane de euro pentru retehnologizarea studiourilor şi regiilor de ştiri, construcţia unei noi regii centrale şi a unui studio, precum şi pentru achiziţionarea de SNG-uri (mini-caruri de transmisie prin satelit).

Primele şapte milioane de euro au fost investite la finalul anului 2004 şi începutul anului 2005, în timp ce următoarele două au fost alocate în acest an construcţiei unui nou platou şi regii pentru Observatorul Antenei 1. Toate aceste investiţii au fost realizate prin Antena 3, societatea care produce atât propriile programe de ştiri, cât şi pe cele ale Antenei 1.

Pe lângă modernizările tehnice, Observatorul a trecut la o nouă grafică şi are un nou slogan: „Viaţa aşa cum e“. Potrivit lui Sorin Oancea, vicepreşedinte al Antenei 1 şi preşedinte – director general al Antenei 3, de aceste schimbări s-au ocupat două firme din Statele Unite: BDI şi Giant Octopous.

Şi la nivel editorial jurnalul din prime time al Antenei 1 a suferit schimbări. Sorin Oancea explică: „Vom merge şi pe alte subiecte care ar putea să îl intereseze pe telespectator. Asta nu înseamnă că nu vom mai oferi şi subiecte senzaţionale, însă ele vor fi dezvoltate. De exemplu, la o ştire despre un accident vom investiga cauzele lui, starea drumurilor şi nesemnalizarea locurilor periculoase“.

Doar televiziunile comerciale investesc în Ştiri

62-6023-31media37.jpgDin luna septembrie, şi programul de ştiri al Pro TV este transmis dintr-un studio nou în care s-au investit peste şase milioane de euro. Noul studio, contruit după tehnologia high definition, dispune de o regie de emisie modernă, şase locuri de filmare şi beneficiază de un sistem avansat de grafică virtuală. Conceptul noului decor al Ştirilor Pro TV a fost realizat de Janson Design Group din Statele Unite, companie care s-a ocupat şi de canale precum NBC sau Sky News.

„Luminile, imaginile live sau compoziţiile grafice pe care le putem afişa în diferitele ecrane, totul ne ajută să transmitem telespectatorului conţinutul, dar şi starea de spectacol a informaţiilor“, spune Gabriela Popescu, director la Ştirile Pro TV.

La nivel editorial, echipa ştirilor îşi propune să fie mai prezentă şi mai implicată la nivel social. În acest sens, un prim pas îl reprezintă campania „Tu ştii ce mai face copilul tău?“ despre copiii părăsiţi de părinţii români plecaţi în străinătate. Deocamdată, toate aceste schimbări se referă la principalul program de ştiri, de la ora 19.00, în curând intrând în acest regim de funcţionare şi celelalte programe.

Prima TV pregăteşte schimbări care se vor concretiza din luna octombrie, odată cu noua grilă. SBS Broadcasting, grupul ce deţine Prima TV, s-a pregătit şi el din punct de vedere tehnologic, astfel că studiourile vor fi mutate în Pipera, grafica schimbată, la fel şi aparatura din studiouri.

În cazul TVR 1, lucrurile sunt învăluite în ceaţă. Preşedintele-director general interimar al SRTV, Alexandru Sassu, îşi propune să restructureze „profund“, la fel ca şi predecesorii săi, instituţia…inclusiv direcţia de ştiri. Sassu este nemulţumit de evoluţia audienţei jurnalelor de ştiri. „Nu poţi să faci o televiziune publică, care are de transmis mesaje publice şi să facă informare-formare, conform legii, cu o audienţă zero“, spune preşedintele SRTV. Pe lângă nemulţumirile legate de audienţă, Sassu este contrariat de modul de organizare a jurnalului de ştiri. „În interiorul direcţiei ştiri nu mai există secţii sau departamente, cum ar fi externe, politică etc., drept pentru care Jurnalul arată cum aţi văzut“, adaugă Sassu.

Realitatea TV dă drumul la roata de ştiri

Miza investiţiilor în ştiri este mai mare în cazul televiziunilor specializate pe aceste programe, cum sunt Realitatea TV, Antena 3 sau N24.

Potrivit lui Sorin Enache, general manager al grupului Realitatea-Caţavencu, trustul a alocat circa şase milioane de euro, pentru noi sisteme de producţie, transmisii şi emisie, în studiourile centrale şi în teritoriu. Până acum, au fost investite circa 3,5 milioane de euro, pentru refacerea regiilor de emisie ale Realitatea TV, Money Channel şi Romantica, crearea unei regii de ştiri performante, achiziţionarea a două SNG-uri etc. Cel mai consistent buget de retehnologizare a revenit Realităţii TV, care lucra cu vechea aparatură ce a trebuit schimbată.

Toate modificările tehnologice sunt realizate pentru modernizarea staţiei şi pentru a face faţă schimbării mecanicii ştirilor. Realitatea TV va implementa roata de ştiri, un sistem nou care presupune difuzarea a două jurnale pe oră, în loc de unul, până în ora 17.00. „La fiecare jumătate de oră o să avem un segment de ştiri, cu repere orare clare şi fixe, la fiecare şi un sfert vom da ştirile zilei. Programele vor fi mai rapide, mai sintetice, urmând ca în partea a doua a zilei, înspre prime time, să devină sinteza zilei“, a explicat Enache.

Reaşezarea programelor de ştiri va duce la scurtarea duratei unei pauze de publicitate, în compensaţie cu creşterea numărului de calupuri pe parcursul unei ore. Clienţii de publicitate vor beneficia pe parcursul unei ore de mai multe opţiuni de a-şi plasa spoturile, la începutul sau sfârşitul ştirilor.

Structura programelor de seară va rămâne aceeaşi, însă programele vor fi upgradate. Şi grafica va fi adaptată la rapiditatea informaţiilor, fiind simplificată pentru a scoate titlurile mai mult în evidenţă. În plus, sigla postului este restilizată şi mutată în colţul din dreapta sus, după un proiect realizat de graficienii postului.

La rivalul Antena 3, în afara investiţiilor în tehnică, nu sunt schimbări majore în grila de programe. Noutatea o reprezină introducerea unui jurnal de ştiri de weekend, de tipul „news magazine“, cu subiecte uşoare.

Potrivit lui Călin Popa, director ştiri la N24, postul nu va aduce modificări semnificative programelor de ştiri faţă de primăvara acestui an.

Ştirile vânate de clienţii de publicitate

Pentru televiziuni, toamna nu aduce numai investiţii, ci şi venituri mai mari. Contractele semnate la început de an cu marii clienţi de publicitate prevăd creşterea punctului de audienţă (GRP) în toamnă cu o medie de 10-15%, spune Răzvan Varabiescu, managing director la Media Direction. În prime-time, un punct de audienţă poate evolua şi cu 40%, adaugă Sorin Doru de la Media Hub.

Creşterea preţului unui punct de audienţă se compensează însă, în cazul clienţilor mari, cu reduceri mai mari pe perioda verii.

Potrivit Loredanei Baracu, media buying director la Zenith Media, clienţii de publicitate au posibilitatea să opteze la ştiri şi pentru sponsorizarea unei rubrici, precum cea de sport sau meteo. În cazul ştirilor de seară, difuzate în prime time, interesul advertiserilor se datorează în mare parte orei şi audienţei şi mai puţin tipului de program.

Dacă în cazul televiziunilor generaliste există diferenţe destul de mari între preţul GRP din timpul zilei şi cel de seară, în cazul televiziunilor specializate pe ştiri variaţiile sunt mai mici.

Sorin Enache susţine că la Realitatea TV diferenţele de preţ pentru punctul de audienţă din timpul zilei şi cel din prime time se ridică la circa 50%. Există însă şi programe premium, unde preţurile cresc simţitor.

Faţă de luna august, pentru octombrie, Realitatea TV are preţuri de publicitate mai mari cu 40%. Există însă şi clienţi noi, care nu au consumat publicitate pe parcursul anului, precum fondurile de pensii private, care plătesc mai mult decât vechii clienţi cu 30-40%. În aceste condiţii, conducerea Realitatea TV estimează pentru 2007 venituri mai mari cu 80% faţă de anul trecut, când a cumulat peste şapte milioane de euro.

Pe de altă parte, Antena 3 ridică preţul unui punct de audienţă cu circa 40 de procente faţă de anul trecut, aceeaşi perioadă, până la o medie de 250 de euro. Sorin Oancea estimează venituri de circa zece milioane de euro pentru Antena 3, după ce anul trecut staţia a atras şase milioane de euro din publicitate.

Creşterea preţurilor la publicitate este strict legată de evoluţia audienţei pe perioada toamnei, când românii se întorc din vacanţă în faţa televizoarelor. Bătălia pentru audienţă este acerbă, în contextul în care, în ultimul an, consumul de televiziune a scăzut. Astfel, cei mai mulţi dintre managerii televiziunilor se declară fericiţi şi dacă vor înregistra acelaşi rating ca anul trecut. Sorin Enache spune că Realitatea TV vizează un rating mediu pe publicul urban de 0,8, pe tot 2007, la fel ca şi anul trecut, dar cu o cotă de piaţă mai mare. Antena 3, în schimb, mizează pe o creştere de 30% a cotei de piaţă, pe publicul comercial.

62-6022-3031_sorinoancea_c.jpg«Pentru televiziuni, ştirile au rolul de a deschide şi închide prime time-ul. Jurnalul de ştiri are rolul de a asigura audienţa pentru programele ce urmează.»
Sorin Oancea, vicepreşedinte Antena 1 şi PDG al Antena 3