Incepand din 28 septembrie a.c., Jurnalul, principalul program de stiri al canalului TV Romania 1, va fi difuzat la ora 19. Este cea mai importanta mutare operata in noua grila (toamna-iarna) la primul post al televiziunii publice. In fond, decizia de a incepe Jurnalul mai devreme cu o ora nu este o miscare izolata, ci face parte din actiunea de restructurare a intregii grile a TV Romania 1. Principalul motiv al plasarii Jurnalului la ora 19 este castigarea unei ore in intervalul de maxima audienta (prime time – orele 19 – 23). „Pana acum, pierdeam o ora de prime time. In afara de aceasta pierdere, ne decalam intregul program, si toate filmele care intrau dupa Jurnal erau „handicapate”, din punctul de vedere al audientei, de catre programele statiilor concurente”, declara Catalin Sandulache, Sales Director la ARBOmedia, regia de vanzari de publicitate ale Societatii Romane de Televiziune (SRTV).
Ideea mutarii Jurnalului dateaza de mai bine de un an si a fost propusa de Mihai Dumitrescu, directorul de marketing al SRTV. El considera ca noua asezare a Jurnalului este fireasca in conditiile cresterii concurentei de pe piata TV si ca emisiunea informativa va deveni „o locomotiva” pentru audienta programelor din prime time. Faptul ca ora de difuzare va coincide cu inceperea Observatorului (Antena 1) si a stirilor Pro TV se pare ca nu-i ingrijoreaza pe oficialii televiziunii publice in privinta unei posibile pierderi de audienta. Mihai Dimitrescu apreciaza ca Jurnalul isi va pastra segmentul de telespectatori fideli, format din cei care nu au alternativa (telespectatorii din mediul rural) si cei care prefera stirile sobre. „Va fi o batalie a profesionalismului”, spune directorul de marketing despre disputa celor trei emisiuni de stiri in sondajele de audienta.
Evolutia audientei programelor celor trei televiziuni, TV Romania 1, Pro TV si Antena 1, in intervalul orar 18,45 – 20, 40, in mediul urbanul mare arata ca in luna mai, chiar daca Jurnalul inregistra varfuri de audienta, acestea erau acoperite de audientele programelor (filme si fotbal, in special) de la Pro TV si Antena 1. (Am ales luna mai a.c. pentru ca atunci era inca in vigoare grila veche de programe, iar vizionarea pe timpul verii nu este relevanta.) Cum vor arata curbele de audienta ale celor trei programe de stiri dupa 28 septembrie, in cazul in care una dintre cele doua televiziuni comerciale nu-si va muta intre timp principala emisiunea informativa, doar ghicitoarea Ciresica poate sa spuna… (In cazul in care in ghioc s-ar afla niste rating-uri!)
Dan Florescu, Media Director la agentia de publicitate Scala Thompson, considera plasarea Jurnalului la ora 19 drept un act de curaj. „Migratia „devoratorilor de stiri” (stirile de la ora 19 si apoi cele de la ora 20) nu mai este posibila. In consecinta, fiecare post isi va pastra publicul fidel si vom asista la o segmentare clara a auditoriului pe specificul statiilor, declara Dan Florescu. Pentru publicitari si departamentele de planificare aceasta inseamna instrumente mai rafinate de atingere a diverselor tipuri de public-tinta.”
Cum aminteam, mutarea Jurnalului nu este o manevra izolata in contextul grilei de programe. Noua strategie de vanzari a tinut cont de situatia de pe piata autohtona (preturi scandalos de mici „Costul per Punct” – CPP) si de restrictiile impuse de legea Audiovizualului in ceea ce priveste publicitatea la televiziunea publica (de la 12 minute publicitate la 8 minute pe ora si difuzarea de reclame numai intre programe). In aceste conditii restrictive, SRTV si partenerul sau ARBOmedia si-au propus sa gaseasca instrumente pentru o mai buna exploatare a spatiului publicitar din prime-time si a intervalului (17-19) premergator acestuia. „Prin aceasta noua grila, spune Catalin Sandulache, am reusit sa facem un prime time de audienta care, in loc sa fie de doua ore si jumatate ca in trecut, poate sa ajunga chiar si pana la cinci ore (19 – 24). Asa incat, in loc sa avem, dau un exemplu, 7 break-uri in intervalul orar 20 – 22,30, vom avea 11 break-uri in intervalul 19 – 23.”
Incepand de la 1 octombrie, tarifele de publicitate (rate-card) au crescut cu aproximativ 50%. Obiectivul declarat in viitor este de a creste CPP-ul pe fiecare client cu 50%. „Cat vom reusi de aici este un joc de cerere si oferta”, precizeaza Catalin Sandulache. O atentie deosebita a fost acordata intervalului premergator prime time-ului, acolo unde in trecut se obtineau audiente si venituri mici. Plasarea unui show tinut de Leonard Miron si a unui program de desene animate este o premisa pentru atragerea de venituri publicitare mai mari.
Obiectivele de vanzare ale celor doi parteneri (SRTV si ARBOmedia), in urma masurilor de programming si vanzari, sunt pastrarea bazei de clienti publicitari, atragerea mai multor investitii publicitare in extra-prime time, largirea in 2003 a bazei de clienti – dar cu preturi ceva mai mari decat in 2002 – si cresterea veniturilor din publicitate in acest an fata de anul precedent. Catalin Sandulache apreciaza ca veniturile publicitare ale SRTV vor creste cu 30-40% fata de cele de anul trecut.
Grila de programe de la TV Romania 1, mai ales cea din prime time, seamana izbitor cu cele de la Antena 1 si Pro TV: stiri la ora 19, apoi filme sau divertisment. Deabia acum se poate spune ca TV Romania 1 a iesit la bataie, in prime time.
Costul pe punct (CPP) la TV Romania 1
Bugete nete (USD) CPP net -tot urbanul (USD)
Mai mici de 25.000 250
025.001 – 050.000 230
050.001 – 075.000 210
075.001 – 100.000 185
100.001 – 125.000 170
Peste 125.000 150
Corectii CPP pe intervale orare
1,00 – 7,00 20%
7,00 – 17,00 30%
17 – 19 si 23 – 1,00 50%
19,00 – 23,00 100%
Noile tarife-lista de publicitate la TV Romania 1 (valabile de 1 octombrie)
Pentru spoturile de 30 secunde
Emisiunea Tarif (USD)
Surprize, surprize 7.500
Ploaia de stele 7.500
Iarta-ma 7.500
Jurnal (ora – 19) 7.000
Film (duminica – ora 20) 5.500
Film (marti-joi – ora 20) 5.000
Curat Caragiale (ora 19,55) 6.000
Leo la Mall (show – ora 18) 3.000
Jurnalul de noapte (ora 23) 2.000