Potrivit datelor de buget, justiţia ne-a costat, în prima jumătate a acestui an, 402 milioane de euro. Daunele generate de sistem adaugă la factură alte zeci de milioane de euro. Lipsa banilor pentru citaţii şi pentru facturile la utilităţi a declanşat recent o mişcare de protest în rândul magistraţilor şi al personalului instanţelor şi parchetelor. Greva din justiţie a blocat sute de dosare, provocând importante pagube companiilor. Nemulţumirea mocnea însă de mai mult tim
Potrivit datelor de buget, justiţia ne-a costat, în prima jumătate a acestui an, 402 milioane de euro. Daunele generate de sistem adaugă la factură alte zeci de milioane de euro.
Lipsa banilor pentru citaţii şi pentru facturile la utilităţi a declanşat recent o mişcare de protest în rândul magistraţilor şi al personalului instanţelor şi parchetelor. Greva din justiţie a blocat sute de dosare, provocând importante pagube companiilor. Nemulţumirea mocnea însă de mai mult timp, după ce magistraţii se judecaseră cu statul pentru drepturile salariale. Însă furioşi au fost şi justiţiabilii ale căror procese au fost amânate. Pentru aceştia, costul actului de justiţie era destul de ridicat. Statistic vorbind, cu personalul din justiţie am cheltuit în primele şase luni ale anului peste 232 de milioane de euro. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Justiţiei, salariile judecătorilor au cumulat, în 2008, peste 142,33 de milioane de euro, iar cele ale personalului auxiliar, 70 de milioane de euro. Ministerul a plătit anul acesta, până la sfârşitul lunii iunie, 75,47 de milioane de euro pentru lefurile judecătorilor şi 37,15 milioane de euro pentru cele ale personalului auxiliar din justiţie. La această sumă s-a adăugat şi cea plătită pentru chiriile magistraţilor (2,22 milioane de euro în 2008 şi 830.000 de euro în primele şase luni ale lui 2009) şi ale personalului auxiliar (500.000 de euro în perioada ianuarie-iunie 2009). Şi pentru că unele instanţe funcţionează în spaţii închiriate, anul trecut s-a achitat proprietarilor acestora un milion de euro, iar până la jumătatea acestui an s-au mai plătit 500.000.
Nota de plată la CEDO: 16,2 milioane euro
Ce spune mediul de afaceri
70% din necesarul sistemului judiciar ar putea fi acoperit din taxele de timbru şi timbrul judiciar, dacă acestea ar trece la bugetul instanţelor
Legile proprietăţii, făcute şi desfăcute pe criterii electorale
Capital: De ce funcţionează sistemul judiciar atât de lent şi uneori confuz?
Virgil Andreieş: Este vorba de o subfinanţare a sistemului judiciar, de nevoia unei legislaţii stabile şi coerente, dar şi de necesitatea unor coduri moderne, care să permită soluţionarea rapidă a cauzelor şi scăderea costurilor, părţile fiind citate la un singur termen de judecată. Judecătorul român are nevoie de un volum optim de activitate, în prezent el soluţionând de peste zece ori mai multe dosare decât media europeană. Este nevoie de mai multe posturi de magistraţi faţă de cele existente deja şi de degrevarea judecătorilor de atribuţii nejurisdicţionale, cum ar fi participarea la procesul electoral sau la Registrul Comerţului.
Capital: De ce încrederea în Justiţie este foarte scăzută, iar magistraţii sunt percepuţi ca persoane corupte?
Virgil Andreieş: Problema este legată de modul în care este mediatizată activitatea sistemului judiciar şi, în principal, de luările de poziţie ale reprezentanţilor celorlalte puteri în stat. Sistemul judiciar a părut ani de zile că ar fi o castă, un sistem închis. În ultima vreme, am încercat să îmbunătăţim comunicarea, dar şi să postăm pe net toate hotărârile judecătoreşti, in extenso. Este un program unic, primul din UE, şi se derulează în etape, urmând să fie finalizat în decembrie 2010.
Capital: Câţi magistraţi au fost excluşi din magistratură în ultimii ani şi din ce motive?
Virgil Andreieş: În intervalul ianuarie 2005 – ianuarie 2009, au fost excluşi din magistratură zece judecători şi opt procurori. Începând din ianuarie a.c. şi până în prezent, au mai fost excluşi trei judecători şi doi procurori, plus un magistrat asistent. Principalele motive au fost efectuarea lucrărilor cu întârziere, nerespectarea dispoziţiilor legale cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă, atitudine nedemnă faţă de colegi sau justiţiabili.
Capital: Actul de justiţie e prea scump pentru justiţiabilul român?
Virgil Andreieş: Întrebarea vizează trei aspecte. Pe de o parte, timpul pentru judecarea unei cauze s-a redus simţitor. 85% din dosare sunt soluţionate în mai puţin de un an: şase luni la judecătorie şi maximum trei luni la apel sau recurs. Însă principala pârghie de tergiversare a unei cauze este invocarea unei excepţii la Curtea Constituţională (CC). Aceasta este des folosită de către apărare în procesele cu miză: cazuri de corupţie, dosare care implică demnitari etc. CSM a propus un proiect de lege care a căzut la vot în Parlament, prin care soluţionarea în instanţă mergea în paralel cu sesizarea CC. Un alt aspect este legat de taxele de timbru, care au crescut simţitor. România a fost condamnată în repetate rânduri la CEDO, Curtea considerând că accesul liber la justiţie înseamnă şi stabilirea unor taxe care să nu fie o povară pentru justiţiabil. A treia latură vizează asistenţa juridică din oficiu, care în România funcţionează destul de greu, mai ales în cauzele civile. Şi acest lucru a fost sancţionat de CEDO. Însă, cele mai multe condamnări vizează dreptul de proprietate. În România, acest drept a fost reglementat pe considerente pur electorale. Începând cu Legea fondului funciar şi continuând cu cea a restituirii imobilelor naţionalizate, totul a fost reglementat în funcţie de conjunctură. Fiecare partid a venit cu propria reformă în materie de proprietate, de parcă acest drept ar comporta mai multe interpretări. Dovadă: legea fondului funciar a fost modificată până în prezent de 23 de ori.
Capital: De ce la 1 octombrie 10% din posturile de judecător, dar şi din cele de procuror, erau vacante?
Virgil Andreieş: Din păcate, mesajele referitoare la legea salarizării sau la legea pensiilor, transmise de celelalte puteri, descurajează intrările în sistem. De exemplu, în acest an, până în prezent, au intrat în magistratură 473 de persoane şi s-au pensionat 475. Pe de altă parte, a primi mai mulţi magistraţi ar însemna să coborâm ştacheta calităţii, ceea ce ar fi un dezastru, fiindcă la nivelul facultăţilor de drept din ţară calitatea absolvenţilor este tot mai modestă.
Capital: Ce probleme a constatat inspecţia judiciară în cazul noilor magistraţi?
Virgil Andreieş: Principalele probleme ale noii generaţii de judecători sunt legate de atitudinea în instanţă faţă de justiţiabili şi de procurori. O altă problemă este aceea că mulţi înţeleg prin independenţă un privilegiu al lor, şi nu o garanţie pentru justiţiabili că procesul lor va fi soluţionat fără vreo intervenţie din afară. Foarte mulţi judecători tineri cred că pot pronunţa orice fel de hotărâre, chiar şi în afara legii. Accesul în magistratură, la o vârstă atât de fragedă, de 23-25 de ani, arată că avem o problemă de resurse umane. Cel care hotărăşte destinele unor oameni, fie că este vorba de libertatea lor, de dreptul de proprietate, fie de alte drepturi, trebuie să aibă o anumită experienţă de viaţă, un simţ al echilibrului şi o responsabilitate, calităţi care se dobândesc în timp. Oamenii acceptă altfel o soluţie, chiar dacă este pronunţată împotriva lor, dacă se discută deschis şi li se explică cum funcţionează legea. Probabil că, şi din cauza volumului mare de muncă, mulţi magistraţi au o atitudine distantă, ostilă, arogantă.
Capital: Când va fi introdusă asigurarea de malpraxis pentru magistraţi? În cazul în care aceasta va fi „utilizată“ prea des de un magistrat va exista premiza excluderii acestuia din magistratură?
Virgil Andreieş: Sistemul va intra în vigoare odată cu legea privind răspunderea materială a magistraţilor. Am elaborat un astfel de proiect care va intra în vigoare în 2010. Răspunderea materială nu trebuie să constituie o presiune pe magistrat ci să-l responsabilizeze. Nu putem să lăsăm nesancţionate abuzurile sau neglijenţele. „Utilizarea“ asigurării ridică un semn de întrebare asupra profesionalismului magistratului respectiv şi poate ridica problema excluderii acestuia.