Performantele produsului prezentat sau pretul la care este vandut acesta ni se par de-a dreptul incredibile. Daca destui dintre noi vor incerca sa afle si alte amanunte in legatura cu oferta aparent miraculoasa inainte de a scoate bani din buzunar, altii se vor repezi sa cumpere. si abia apoi vor analiza mai cu atentie intreaga situatie, dandu-si seama, in cele mai multe cazuri, ca au fost trasi pe sfoara.”Publicitatea inselatoare promoveaza produse sau servicii care par a veni dintr-o lume fantastica. Obtineti o musculatura puternica fara sa faceti exercitii, slabiti fara a manca mai putin, va transformati viata doar prin cumpararea unui produs! Problema este ca aceasta lume fantastica nu exista!”, declara Razvan Resmerita, expert al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor (APC Romania).Printre reclamele suspecte identificate de aceasta asociatie se numara cele privind o oferta turistica promovata prin Internet de mai multe firme din Romania si Polonia si un produs destinat cresterii sanilor. In primul caz, consumatorii afla ca au castigat un cec hotelier intitulat Euroest, care le garanteaza „14 nopti gratuite pentru doua persoane intr-unul din cele 1.000 de hoteluri din Romania si din alte 12 tari din Europa”. In momentul acceptarii cecului gratuit, clientul afla ca are de plata, totusi, o suma nu chiar neglijabila, pentru acoperirea diverselor cheltuieli ale promotorilor.In opinia specialistilor APC Romania, oferta cu pricina are mai multe hibe: nu exista acceptul consumatorului pentru primirea acesteia, asadar, poate fi considerata SPAM; nu contine toate informatiile (costul total al acceptarii cecului si conditiile in care se poate refuza acesta); nu contine optiunea consumatorilor ca datele personale sa fie sterse din baza de date a companiei. Raspunsul companiilor aflate in spatele actiunii a fost sec: promotia se incadreaza in legislatia UE.
Un proces inseamna timp, nervi si bani
In ceea ce priveste produsul destinat cresterii in volum a sanilor, expertii APC Romania au descoperit ca acesta contine fitoestrogeni (hormoni extrasi din plante), asadar, ar trebui sa fie consumat numai dupa consultarea medicului, si ca efectul lui dispare in momentul incetarii tratamentului, lucruri trecute sub tacere in reclama. Iar situatiile de acest gen sunt mult mai numeroase.Publicitatea inselatoare este sanctionata si de unele din cele mai mari companii romanesti, reunite in Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC). Articolul 2 al Codului de practica in publicitate al RAC stipuleaza ca „publicitatea trebuie sa evite orice afirmatie sau reprezentare care ar induce consumatorul in eroare, chiar si prin omisiune, ambiguitate sau exagerare, mai ales atunci cand se refera la caracteristicile si efectele produsului, pret, oferte gratuite, conditii de vanzare, distribuire, identitatea persoanelor prezentate, premii”.Problema este ca cei care utilizeaza moduri incorecte de a-si face reclama sunt, in marea majoritate a cazurilor, firme mici, „de apartament”. Care nu au nici un renume de aparat, ba, mai mult, pot disparea imediat in cazul in care apar probleme: intra pe fir autoritatile sau sunt date in judecata de vreun client nemultumit.si nici intentarea unui proces nu pare a fi neaparat o solutie. Cei care doresc sa apeleze la aceasta cale trebuie sa se astepte la o actiune a carei durata poate ajunge usor la doi ani si in cadrul careia trebuie sa demonstreze clar ca a fost vorba de publicitate inselatoare pentru a obtine castig de cauza. „Reclamantul trebuie sa probeze ca produsul nu avea calitatile prezentate in reclama si prejudiciul creat”, explica Bogdan Varjan, avocat la stefanica, Dutu, sova si Asociatii.In plus, daca prejudiciul e mic, costurile in bani, timp si nervi ale unei actiuni de despagubire in instanta nu se justifica. „Doar daca sunt mai multe persoane pacalite de aceeasi reclama si impart costurile, atunci ar putea sa merite”, spune Bogdan Varjan.
CUM NE FERIM DE PUBLICITATEA MINCINOASA
APC Romania ne sfatuieste sa cascam bine ochii si urechile atunci cand avem de-a face cu reclamele.
· Reclamele nu trebuie sa sugereze ca produsele oferite sunt sigure si au eficienta doar pentru ca sunt „naturale”.
· Feriti-va de produsele sau tratamentele carora li se face reclama ca fiind cure rapide si eficiente pentru o serie larga de probleme.
· Fiti suspiciosi fata de martorii care pretind ca au beneficiat de rezultate minunate.
· Feriti-va de reclamele care folosesc propozitii ca „tratamente miraculoase”, „produse exclusive”, „ingrediente secrete”.
DE LA COMISIOANE LA MINUTE NATIONALE
Cititorii CAPITAL continua sa ne trimita opiniile lor privind campania „Dictatura furnizorilor” sau experientele neplacute pe care le-au avut in relatia cu firme sau institutii din diverse domenii.
Gheorghe Croitoru, Bucuresti: „Bancile sunt atotputernice in relatia cu clientul si il jecmanesc la tot pasul. Ar trebui facut ceva in aceasta directie, sa intram si noi in normal, daca nu in Europa. De curand am facut un credit ipotecar la Volksbank. Am semnat contractul de vanzare-cumparare si contractul de credit la sediul bancii. Cateva zile mai tarziu ofiterul de credit mi-a spus ca mai am de plata inca un comision de 30 de euro, motivand ca intre timp mi-a expirat creditul! Al doilea lucru dubios este faptul ca in contractul de credit era trecut comision de acordare credit de 3,03%, desi clientilor li se comunica un comision de doar 3%. Ca explicatie la acest lucru, mi s-a spus: „Ati dat 1.500 euro la precontract din fonduri proprii si de aceea trebuie sa va comisionam in plus”, lucru de care nu mai auzisem pana atunci. Ma intreb cat m-ar fi comisionat daca as fi cumparat, de exemplu, un imobil de 10 milioane de euro si as fi luat pentru asta un credit de la banca de doar 5.000 de euro?”
Catalin Epurianu: „Vreau sa va spun din start ca nu am crezut vreodata ca am sa ajung sa va trimit un asemenea mesaj. Sunt un vechi abonat al retelei Orange. Am contractat in decembrie 2003 inca un abonament si mi s-a spus ca primesc 10 minute nationale gratuite pe viata. Sincer, m-am bucurat si nici nu-mi trecea atunci prin cap ca este vorba despre o mare minciuna. Orice abonat Orange incepe sa primeasca dupa 8 luni de abonament diferite bonusuri in minute, in functie de abonamentul pe care il are. Eu nu am primit nimic si, cand am sunat la serviciul clienti, mi s-a spus ca „minutele gratuite pe viata” sunt de fapt bonusul pe care trebuia sa-l primesc dupa 8 luni in retea. Ce legatura are cadoul de la abonare (care sigur i-a convins pe multi sa se aboneze) cu bonusurile de fidelizare? In nici o reclama nu a fost precizat acest lucru si nici in momentul incheierii abonamentului nu mi s-a spus asa ceva. Consider ca o firma care se vrea a fi liderul telefoniei mobile in Romania si unul dintre marii jucatori de pe piata telefoniei mondiale nu ar trebui sa apeleze la reclame mincinoase pentru a-si atrage clientii.”
Pompiliu Musatoiu, Ploiesti: „O precizare: la Connex „durata de un an a contractului, fara posibilitatea de reziliere in aceasta perioada” este putin spus, pentru ca daca nu soliciti in scris rezilierea contractului cu cel putin 30 de zile inaintea datei cand expira, acesta se prelungeste automat cu inca un an. Acest lucru mi se pare un abuz!”