Retailerii dau semne că au înțeles direcția spre care se îndreaptă piața din România: consumatorii caută și doresc să cumpere tot mai mult produse fabricate pe plan local, de către producători care asigură locuri de muncă și plătesc taxe ce ajută comunitățile locale să se susțină. Iar noua față a retailului începe să se vadă cel mai bine la Kaufland, prima rețea care, de altfel, a și făcut un program cu o asociație de producători pentru a vinde fructe și legume românești în cadrul programului ”Țara mea”.
Ionuț Parfente, directorul Departamentului Achiziții Legume și Fructe din cadrul Kaufland România, a vorbit în cadrul Conferinței MediafaxTalks ”Fermierii României” despre prezența produsului românesc în lanțul de retail, dar și cum își construiește acest retailer strategia de sprijinire a producătorilor români, scrie agrointel.ro.
La Kaufland se comercializează peste 50% marfă românească
Potrivit reprezentantului lanțului de retail, susținerea producătorilor români reprezintă un pilon important al strategiei de business Kaufland România. Astfel, toate sortimentele de pâine sunt produse în România, în timp ce ouăle de la găini autohtone au o prezență la raft de 90%, iar mierea românească se găsește în procent de 60%.
”Avem peste 50% din produsele oferite în magazine cu țara de origine România. Încă de la început, din 2005, am ales să susținem producția autohtonă, această susținere fiind și prima noastră opțiune în politica de achiziții. Ne preocupăm și de semnalizarea corespunzătoare a produselor românești la raft. La nivel de achiziţie putem spune ca 100% din sistemul de panificaţie este din produse provenite din România, avem 13 magazine și cu aproximație 150 de furnizori de panificaţie ne livrează zilnic pâine proaspătă. La ouă, 90% din articolele de la raft sunt cumpărate din România, iar la miere 60%. În ultimii trei ani am încercat să mărim numărul de produse lactate cu articole provenite din România. Numărul acestor articole a crescut anual cu 15%, care acum este mai mare de jumătate din întreg sortimentul de lactate”, a declarat Ionuţ Parfente, directorul Departamentului de Achiziţii Legume şi Fructe Kaufland, prezent în cadrul Conferinței MediafaxTalks ”Fermierii României”, un eveniment organizat de Mediafax.ro în parteneriat cu Agrointeligenţa.
Chirițoiu despre Legea privind comercializarea produselor alimentare: Nu cred că trebuie să capitulăm
Legea potrivit căreia magazinele mari sunt obligate să expună la raft 51% produse românești provenite de pe lanțul scurt nu trebuie abandonată, chiar dacă Comisia Europeană (CE) a declanșat procedura de infringement asupra României din această cauză, iar statul român are argumente să o susțină, a declarat marți președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
"Nu cred că trebuie să capitulăm fiindcă am primit avertisment de la Comisia Europeană în ceea ce privește legea referitoare la faptul că 51% din produsele din magazinele marilor lanțuri comerciale trebuie să provină de la producătorii locali. Nu trebuie să renunțăm la toată legea și să dăm înapoi cu totul. Ne-am așteptat ca legea să aibă dificultăți în implementare și am crezut că este necesară o corecție a ei. De asemenea, este important cum arată normele de aplicare. Deci trebuie să vedem ce putem face să funcționeze cât mai bine și să apară normele de aplicare", a explicat președintele Consiliului Concurenței, la conferința PRIA Competition.
Potrivit acestuia, statul român are argumente să susțină această prevedere, iar dialogul cu Comisia Europeană va fi legat de procentul de 51% din produse pe lanțul scurt.
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a afirmat, la jumătatea lunii februarie, că va susține Legea privind comercializarea produselor agricole "până în pragul interesului fermierului român", confirmând că în cel mult două luni se vor modifica toate articolele din lege care ridică probleme Comisiei Europene.
CE a lansat proceduri de infringement împotriva României și Ungariei în privința comerțului cu amănuntul al produselor agricole și alimentare.
Potrivit forului european, în România, se solicită marilor retaileri să achiziționeze cel puțin 51% din produsele agricole și alimentare de la producătorii locali, ceea ce provoacă temeri privind respectarea principiului liberei circulații a bunurilor. Aceeași lege cere retailerilor să promoveze produsele de origine românească, restricționând deciziile lor comerciale referitoare la ce produse să fie plasate în ofertă, ceea ce contrazice libertatea de stabilire (articolul 49 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene).
Conform reglementărilor UE, restricționarea acestor libertăți este permisă numai când există o necesitate justificată de protejare de prim rang a interesului public, cum ar fi sănătatea publică. Nici Ungaria și nici România nu au furnizat dovezi că măsurile adoptate pe plan național sunt justificate și proporționate. Autoritățile ungare și române au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor prezentate de CE.
Legea 150/2016 privind comercializarea produselor alimentare, potrivit căreia magazinele mari sunt obligate să expună la raft 51% produse românești provenite de pe lanțul scurt, a fost aprobată la începutul lunii iunie a anului trecut de Camera Deputaților, ca for decizional, iar în luna iulie a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Normele de aplicare trebuiau emise în termen de 6 luni de la intrarea legii în vigoare, respectiv până la 15 ianuarie 2017, ceea ce nu s-a întâmplat nici până în prezent.