si continua sa atraga cumparatori. De atunci, Ken Blanchard a mai scris o multime de carti, iar multe dintre ele au ajuns pe listele de best seller-uri.
Capital: Cum isi petrece timpul un sef spiritual?
Ken Blanchard: Cred ca prefer sa fiu numit presedinte al consiliului de administratie. Treaba mea este sa ma ocup de viziunea care trebuie sa conduca afacerea. Ce fac toata ziua? Las un mesaj vocal fiecarui angajat din companie, in fiecare dimineata. Discut cu oamenii pentru a descoperi cine sunt eroii zilei, cei care trebuie laudati si cei care au nevoie de sprijin. Apoi inventez motivatia zilei respective. Fac acest lucru de cinci ani si cred ca este un mod minunat de a incepe ziua.
Capital: Criticati valorile pe care se bazeaza lumea afacerilor?
Ken Blanchard: Da. Avem nevoie de o schimbare fundamentala a sistemului de valori legate de motivul prezentei noastre in afaceri. Suntem aici pentru a servi clienti si pentru a crea oportunitati. Pe Wall Street exista convingerea ca totul este legat de castiguri si de bani, dar nu suntem aici pentru ne servi propriile interese in dauna celor din jur. Prea multi lideri au prioritati legate de agendele lor personale. De cati bani au nevoie acesti oameni? Nu am nimic impotriva averii, a recunoasterii, a puterii, dar ceva nu este in regula daca te trezesti in fiecare dimineata si ceea ce esti depinde de aceste notiuni.
Capital: Avem, deci, nevoie de un alt fel de lideri?
Ken Blanchard: Cu siguranta. Ceea ce nu a reusit nici o scoala este sa intre in inimile oamenilor. Am incercat sa intram in capul liderilor pe care ii pregatim, cu teorii, comportamente si credinte. Dar fiecare lider ar trebui intrebat incotro se indreapta. Catre a servi sau a fi servit?
Capital: Cum identificati un lider care are doar scopuri egoiste?
Ken Blanchard: Daca incerci sa dai un feedback catre un astfel de lider, vor tinde sa omoare mesagerul. Ei cred ca stiu totul. Un lider decis sa serveasca organizatia si lumea exterioara pretuieste parerea celorlalti. O alta diferenta vine din felul in care sunt sau nu dispusi sa creasca alti lideri. Liderii „servitori” sunt capabili sa identifice si sa pastreze oamenii cu potential in jurul lor.
Capital: Ce asteapta oamenii din partea liderilor care ii conduc?
Ken Blanchard: Trei lucruri: integritate, o relatie de parteneriat, in locul uneia de superior/subordonat si afirmare. Nevoia de recunoastere este o trasatura umana. Cum stii daca ai facut o treaba buna? Cei mai multi oameni considera ca, daca nu a urlat nimeni la ei in ultimul timp, inseamna ca au facut o treaba buna. In organizatii, oamenii sunt inca pedepsiti pentru ca nu au facut lucruri despre care nici nu stiau ca sunt in sarcina lor.
Lucram in prezent cu Yum! Brands, care detine Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut, Taco Bell si Long John Silver (lant de restaurante pescaresti). Au 850.000 de angajati in toata lumea si sunt prezenti in 100 de tari. Scopul lor este sa creeze un reflex conditionat clientului, sa puna un zambet pe fata fiecaruia. Au o viziune clara si vor sa duca recunoasterea pe un nou palier. Aceasta afacere este condusa de David Novak, un om cu mult bun simt si cu un ego echilibrat. Cand a preluat conducerea, existau procese intentate de catre unii dintre detinatorii de francize. (80% din restaurante sunt operate in acest sistem). Primul lucru pe care l-a facut a fost sa-i asculte, cu convingerea ca daca ei castiga si compania va castiga.
Capital: Ce face ca o companie sa fie cu adevarat remarcabila?
Ken Blanchard: Are o viziune si directie clara. Isi cunoaste valorile, iar oamenii cei mai importanti din companie cladesc pe baza acestor valori, facandu-le mai puternice. Exista o anumita bucurie de a lucra impreuna.
Viziunea inspira si antreneaza oamenii intr-o companie. Angajatii fac o treaba minunata atunci cand au un scop. Walt Disney spunea ca lucreaza in industria bucuriei, dorea ca oamenii sa aiba un zambet pe fata atunci cand plecau din parcurile lui. In realitate, Disney conducea o lume a pacii mentale. Oamenii au nevoie sa stie ca banii lor sunt in siguranta si ca se vor inmulti. Pentru a face acest lucru, trebuie sa incepi cu beneficiile aduse de produsele tale clientilor.
Cealalta parte a raspunsului este legata de un set de valori cu care trebuie sa opereze compania. Trebuie sa stii cum te astepti sa se comporte oamenii atunci cand lucreaza cu viziunea pe care ai creat-o. Pentru Disney, valoarea de baza este siguranta.
Companiile cu adevarat remarcabile au, deci, o viziune durabila construita in jurul unui scop, a unor valori clare si a unei idei despre viitor.
Capital: Pe cate valori ar trebui sa se bizuie o organizatie?
Ken Blanchard: Cele mai multe companii au prea multe. Nu poti avea mai mult de trei sau patru valori de baza, dar primele doua sunt cele mai importante.
Capital: S-a pus prea mult accent pe esaloanele superioare ale managementului si au fost neglijati cei care au o relatie directa cu clientii?
Ken Blanchard: Nimanui nu ii pasa de top management; oamenilor le pasa de cei care sunt alaturi de clienti. Angajatii din prima linie ar trebui sa fie in topul prioritatilor. Azi dimineata, la aeroport, am vrut sa fac mai devreme formalitatile de check in, dar nu m-au lasat. Nu era nimeni dispus sa se ocupe de problemele clientului, viziunea companiei nu ma includea. Prea des, oamenii care au relatia directa cu clientul se comporta ca si cum compania ar fi condusa de reguli si politic. Nu sunt impotriva acestora, dar companiile cu adevarat importante isi lasa oamenii sa-si foloseasca creierul, ii lasa sa actioneze ca si cum ar fi afacerea lor.