Kenvelo, cea de-a doua mare reţea de magazine de confecţii din ţară, după House of Art, a deschis, în ultimele două luni, zece magazine cu brandul Lee Cooper, în care s-a investit un milion de euro. Se impune o precizare: după ce în anul de vârf, 2008, ajunsese la 42 de magazine, Lee Cooper a trăit experienţa falimentului în România. Cu datorii de 5,3 milioane de euro, în decembrie 2009, marca adusă în franciză şi vândută pe plan local, începând cu 2003, de LCR Jeans, a intrat voluntar în insolvenţă. „Şi aici s-a încheiat istoria lui Lee Cooper în România“, răspunde Phillipe Besadoux, francezul care conduce operaţiunile locale ale Kenvelo, unei întrebări nerostite. Şi-atunci, (re)deschiderea magazinelor e nebunie curată sau calcul bine gândit?
Besadoux invocă, pentru a răspunde la întrebare, „condiţiile şi natura“ parteneriatului semnat cu brandul englezesc, care are o istorie de peste 100 de ani: „Nu suntem franciză, suntem joint-venture cu Lee Cooper Londra şi avem licenţă pentru Europa Centrală şi de Est“. În plus, înţelegerea presupune şi ca Kenvelo să facă producţie, la Hong Kong, pentru toate magazinele Lee Cooper din cele 70 de ţări în care e prezent brandul. Altfel spus, cheltuielile de expansiune în România se împart între cei doi parteneri, iar preţurile afişate în magazine sunt de producător. „Franciza e un business dificil în contextul economic actual, pentru că nu-ţi mai poţi permite marje de profit mari. Cei de la LCR Jeans nu au avut forţa financiară să suporte toate reducerile impuse de criză. Falimentul nu a fost din cauza produsului, ci a managementului“, comentează şeful Kenvelo România eşecul francizei Lee Cooper în ţară.

Eticheta contează încă

Este oferta de acum a Lee Cooper suficient de adaptată unei piețe în care scăderile de vânzări au atins, anul trecut, și 70% pentru a atrage profitul?
Phillipe Besadoux afirmă categoric că da şi e convins că piaţa românească e încă departe de a-şi fi epuizat apetitul pentru nume sonore din fashion. Explicația vine imediat: „Româniilor le place moda, le place să se îmbrace bine. Motivul pentru care cumperi Lee Cooper nu-i preţul, e marca“, justifică managerul general al Kenvelo România interesul companiei de a avea această marcă în portofoliu.
Pe de altă parte, recunoaşte tot el, „avem şi capitalul şi know-how-ul necesare pentru a face astfel de investiţii“. Filosofia de business a francezului care a preluat conducerea Kenvelo la sfârşitul lui 2008 nu este de extindere agresivă pe banii altora – de altfel, un joc în care s-au prins, în anii boomului economic, majoritatea retailerilor de fashion -, ci „ne întindem exact cât ne permitem. Raportul cost-eficienţă trebuie să ne mulţumească“, spune Besadoux, explicând că finanţarea a venit mereu de la acţionari, plus „un mic CAPEX (Capital Expenditure – fonduri utilizate de companie pentru investiţii – n.red.)“. Pe viitor, însă, managerul e dispus să lucreze cu băncile: „BCR a venit la noi, Garanti Bank s-a arătat interesată (…) Nu ne trebuie bani pentru activităţile zilnice, dar vom avea nevoie de o linie de credit pentru dezvoltare“.
Apropo de expansiune, planul şefului Kenvelo pentru următorul an este să deschidă încă zece noi magazine Lee Cooper, în Bucureşti (Mall Vitan, Unirea) şi în ţară (Timişoara, Craiova, Constanţa, Iaşi, Cluj, Braşov, Sibiu, Arad).
Care sunt însă veniturile aşteptate? Aici, Phillipe Besadoux nu mai este așa darnic în detalii: „E devreme să dau o cifră exactă. Vreau să vând de 4.000 de euro pe metru pătrat. Ţinta mea e să ajung la o cotă de piaţă de 4%-5%“, se limitează el să declare; suprafaţa medie a unui magazin e de 100 mp. În paranteză fie spus, la nivel de prețuri, Lee Cooper concurează cu mărci precum Levi‘s sau BSB. Oricum, nu estimările îl preocupă acum, ci cum să dezvolte în paralel toate cele trei reţele de magazine din grup: Kenvelo (54), Lee Cooper (10) şi Tom Tailor (5), alt brand recent intrat în grup, pentru care francezul are în plan deschiderea a încă şapte noi magazine, cu menţiunea că „fiind un brand premium, vom fi foarte selectivi cu locaţiile. Deocamdată, testăm să vedem cum e primit de piaţă“.
Trăgând linie, Phillipe Besadoux es­timează că businessul grupului va  ajunge, anul acesta, la 28 de milioare de euro. „Până la urmă, trebuie să facem afaceri, nu?“

În câteva cifre

Istoria Kenvelo Group, deţinut de oamenii de afaceri Piofrancesco Bor­ghetti şi Nilesh Sajnani, începe în 1989, în Cehia. Compania a intrat pe piaţa ro­mânească în 2001.

25 mil. euro Cifra de afaceri a Kenvelo România în 2010, în scădere comparativ cu anul- reper 2008, când a atins 41,6 mil. euro.

2-3 mil. euro Cifra cu care au scăzut, în ultimul an, cheltuielile operaţionale ale firmei, în urma reducerilor de costuri începând de la consumabile, transport, renegocierea chiriilor şi a contractelor cu furnizorii şi până la disponibilizări şi închideri de magazine neprofitabile.

69 Numărul de magazine administrate de Kenvelo România; în Europa, grupul are peste 200 de magazine.

100.000 euro Valoarea medie a investiţiei într-un magazin nou.

17 Numărul de magazine Lee Cooper şi cu brandul german Tom Tailor care urmează să fie deschise în România, până la finalul lui 2012.