Joi la ora 12 si 21 de minute fix, modelul Cee’d al coreenilor de la Kia sau, mai bine zis, al românilor de la Kia Rom Auto a fost înnobilat cu titlul „maşina anului 2008”. Încă din start trebuie spus că aceasta va fi numai prima maşină a anului pentru că, pe 11 decembrie la ora 13 vom afla şi care este cea de a doua. Asta pentru că, în spiritul specific românesc, cele două asociaţii ale presei auto româneşti – UZEAR (Uniunea Ziariştilor şi Editorilor Auto din România) şi APAR (Asociaţia Presei Auto din România) – nu au reuşit să ajungă la un numitor comun pentru a organiza concursul împreună.
Revenind la prima „maşină a anului 2008”, cum spuneam, aceasta este Kia Cee’d care a obţinut de la cei 18 membri ai juriului 73 de puncte. Locul secund a fost cucerit de Ford Mondeo cu 69 de puncte iar ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de Mazda2 cu 66 de puncte. Aceasta din urmă a depăşit cu un singur punct modelul Fiat 500 şi cu doar patru Fiat Bravo. Pe locurile următoare s-au clasat în ordine Nissan Qashqai, Peugeot 308 şi Hyundai i30. Cele opt finaliste au fost alese dintr-un total de 26 de maşini eligibile, adică toate noutăţile absolute ale anului 2007 care vor fi comercializate şi în 2008.
Pentru unii surprinzător, pentru alţii doar o confirmare a realităţii, Cee’d s-a dovedit o nucă greu de spart de ceilalţi competitori graţie unui raport calitate/preţ imbatabil. Dacă modelul Kia şi noul Ford Mondeo erau considerate de mulţi ca fiind printre învingătorii din acest an, surpriza a venit de la Mazda2, un vehicul de mici dimensiuni destinat în special aglomerărilor urbane care aparţine unei mărci mai puţin cerută în România în mare parte din vina preţurilor destul de mari influenţate de taxa de import extracomunitară de 10% din preţ.
Deşi în multe ţări din Europa acest model este unul foarte galonat, la noi estimările de vânzări pentru 2008 sunt destul de reduse. Faptul că micuţa niponă a depăşit deja faimosul Fiat 500, câştigător al titlului de „Maşina Anului în Europa 2008”, trebuie pus în special pe seama faptului că modelul italian, cu farmecul său irezistibil, nu se află încă pe piaţa noastră şi, ca atare, unii membri ai juriului nu au putut testa vehiculul. Nu spun că Mazda2 nu îşi merită locul, ci doar că lupta ar fi fost mai dreaptă dacă importatorul AutoItalia ar fi reuşit să prezinte în timp util maşina.
Cu siguranţă că ambele modele Fiat ar fi meritat locuri mai bune, dar decizia juriului nu poate fi contestată. Poate doar calitatea unor membri ai acestuia, unii dintre ei mult prea tineri şi de prea puţin timp implicaţi în domeniul auto pentru a putea judeca, în opinia mea, în totală cunoştinţă de cauză. Dacă privim cu atenţie punctele acordate, este mai mult decât clar că unii nu au luat în calcul decât designul, poate cel mai interpretabil aspect, comportamentul rutier şi propria emoţie. Factori extrem de importanţi precum poziţia pe piaţă a modelului, costurile şi serviciile after-sales sau raportul calitate/preţ par să fi fost date uitării. Deşi am fost membru în juriul primei maşini a anului şi voi fi şi în cel de-al doilea nu pot să nu remarc faptul că ambele asociaţii auto au încercat să aibă cât mai mulţi oameni alături uitând că factorul cel mai important care dă credibilitate unui juriu este calitatea şi reprezentativitatea membrilor acestuia.
Este cu siguranţă o onoare să fii invitat să decizi care va fi cea mai interesantă maşină a anului viitor, dar este dezonorant să accepţi să dai verdicte ştiind că nu eşti apt pentru asta. Nu vreau să îmi condamn colegii de breaslă deşi, în ultima vreme, îmi este tot mai greu să mă identific cu aceasta dat fiind numărul mare de „jurnalişti auto” care au invadat publicaţiile, dar mă simt dator să atrag atenţia asupra pericolului ca o competiţie, sau două, care contează destul de mult atât în cifrele de afaceri ale unor companii cât şi în opţiunile de cumpărare ale doritorilor de maşini, să devină un simplu abţibild lipit pe luneta unui vehicul.
Atât pentru UZEAR cât şi pentru APAR, este destul de grav că reprezentativitatea concursului „maşina anului” a scăzut din cauza organizării separate, ca să mai adauge şi nişte jurii compuse din oameni care au ca principal factor de decizie emoţia proprie declanşată de vederea unui autoturism.
Data: 29 Noiembrie 2007