Bătălia din segmentul B al pieței auto românești devine tot mai acerbă. După lansările succesive ale unor noi versiuni Ford Fiesta, Volkswagen Polo sau Opel Corsa, un concurent mai puțin vizibil a sosit, fără surle și trâmbițe, să tulbure și mai tare apele: KIA Rio. Deși puțini s-ar putea hazarda să pună acest model pe picior de egalitate cu sus-numiții „monștrii sacri“ ai clasei, caracteristicile noului competitor îi dau, fără doar și poate, posibilitatea de a emite pretenții la un loc în apropierea acestui club select.
Caracteristic pieței românești – în care alegerea sentimentală încă primează în fața deciziilor calculate – designul exterior este extrem de important, iar a patra generație Rio nu dezamăgește deloc din acest punct de vedere. Ba chiar înglobează elemente care ar trebui să pună pe gânduri multe dintre departamentele de design ale marilor producători auto occidentali. Grație designerului Peter Schreyer, fost creator la Audi, micul model KIA combină finețea europeană cu ingrediente coreene pentru „a crea un limbaj al formei care comunică strălucire latină“. Cel puțin asta susțin oficialii producătorului asiatic. Cert este că aspectul exterior al mașinii este cel puțin interesant, iar o simplă privire în habitaclu îți poate confirma senzația de mașină modernă și bine dotată. E drept că la capitolul ergonomie ar mai fi fost ceva de lucru.
Beneficiile ampatamentului mărit
În prezentarea vehiculului, coreenii menționează creșterea ampatamentului cu 70 mm față de modelul anterior precum și o înălțime mai mică. Puțin importante la prima vedere, aceste caracteristici au însă un rol extrem de important în comportamentul rutier al mașinii. Roțile amplasate foarte aproape de extremități și centrul de greutate coborât asigură noului Rio o stabilitate îmbunătățită în special în viraje și o manevrabilitate mult peste media clasei. Fără a fi un campion al segmentului, vehiculul îți oferă o senzație de siguranță și de ușurință în manevrare destul de dificil de găsit la alți concurenți. Un sistem de direcție cu un răspuns ceva mai prompt la comenzi și care să asigure feedback șoferului ar fi poziționat mașina chiar mai sus în lupta cu celebrii săi competitori, însă pare că inginerii KIA au preferat o abordare mai „citadină“.
Capitolul propulsie merită lăudat. Motorul aflat în dotarea mașinii testate de Capital – un diesel de 1.4 litri și 90 CP – este suficient de elastic pentru a nu impune schimbări dese ale treptelor de viteză. Fără a impresiona, acesta asigură șoferului suficientă putere chiar dacă preferă un stil de condus mai sportiv. Desigur, forțarea propulsorului duce și la un consum ceva mai ridicat decât cel anunțat de producător.
De-a lungul a mai bine de 300 km, micul Rio a afișat un consum mediu de circa șase litri, destul de mult peste valoarea anunațată oficial de producător. Pe lângă varianta testată de noi, Kia Rio are în gamă alte trei motorizări cu emisii scăzute de CO2 și cu puteri care variază între 75 CP (pentru motorul diesel de 1,1 litri) și 109 CP (benzină, 1,4 litri). Cel mai ieftin Rio costă 10.097 euro și are în dotare un motor alimentat cu benzină de 1,2 litri, în timp ce varianta de top pentru piața din România, 1.4 DSL Confort, are un preț de 13.692 euro. Toate versiunile au transmisie manuală.